Annons

Komedi, humor och förlåt att jag svamlar.

Produkter
(logga in för att koppla)

Nekomy

Avslutat medlemskap
Tänk. Att de som är kritiska och vågar gå en annan väg alltid blir ogillade trots alla säger hur bra det är att ha en egen åsikt och givetvis tycker jag inte humor är fel, hela denna tråd skulle kunna få bli en tråd för humor och dålig satir då det kan bevisa vad jag talar om.

Men vad är det nu jag talar om? Jo trådar som spårar ur på grund av humor och folk som inte kan acceptera att alla inte tycker lika. Jag började fundera på detta under en diskussion om beskärning av en bild samt under en diskussion om det gyllene snittet.

Men jag vänder mig egentligen inte bara mot dessa trådar utan mot flera där folk frågar om hjälp där det börjar bra, men sedan börjar någon att en gör nått kul eller löjligt; sedan följer ett lämmeltåg efter med bilder och humor som skall överträffa varandra i att förvrida bilder så groteskt som möjligt eller komma med än mer slagfärdiga kommentarer.

Detta är inte kul. Jag kan kanske vara en torrboll och det kan låta som jag saknar humor. Men det är inte humor att vrida om ansiktet på ett par till groteska monster och efter 5 liknande efterapningar försvinner humorn totalt.

Därför undviker jag att sända upp bilder med förfrågningar hit utan håller mig till andra engelska sidor där man finner ett större intresse i att vara seriös och försöka svara på inläggen så bra det går. Där kan man vara kritisk utan få ta skit för det och andra åsikter besvaras med frågor istället för mothugg.

Tillbaka till ämnet. Nu hade trådskaparen inget mot detta att bilden i "beskärnings tråden" användes på detta sätt, men jag skulle bli upprörd om folk använde mina bilder och gjorde narr av dem genom att säga endast en liten fyrkant var bra nog att räddas och visas.

Vist är jag ingen bra fotograf, det är därför jag är här. Jag vill lära mig, jag vill se exempel och se hur duktiga människor kan hjälpa till. Vist kan jag ta kritik, men det är kritik albumet till för och jag tar hård kritik ganska bra då jag vet att jag inte är någon märkvärdigt duktig fotograf. Men när någon frågar efter råd att fixa en bild vill jag helst av allt undvika att se folk som skämtar. Jag vill se seriösa svar där folk förklarar varför de gjorde på ett vist sätt.

I den andra tråden har jag en annan uppfattning. Detta verkar Svenskar ha svårt att svälja. Att jag inte kan se en användning i en formel och tycker det är humbug är inte en anledning till att försöka överbevisa mig om förträffligheten med det jag inte kan se någon funktion med. Det slutar ofta att man för höra ”Men snälla lilla…”, ”Du måste skämta med oss…” och andra nersättande utryck. Om jag inte förstår hur man skall använda mattematiken i det gyllene snittet så vill jag inte bli hänvisad till professorer och mattematiska sidor, jag vill ha förklaringar av folk ”här” hur man kan använda det gyllene snittet rent praktiskt. Detta gäller inte bara mig och gyllene snittet, det gäller alla som frågar nått liknande och frågar för att de vill lära sig, man vill inte bli länkad till en annan sida eller få veta att man kan söka med Google. Jag utgår ifrån att kunskapen skall finnas här och därför är detta det första ställe jag söker på.

Gud vad jag upprepar mig. Men tag till vana att utgå ifrån att ni är bäst på allt och förklara det ni vet till dem som frågar. Att sända någon till en sida är att säga att man inte vet men man är bra på använda Google. Håna inte de som tycker eller tror annorlunda och försök inte övertala dem att de tror fel. Fråga dem istället om de kan förklara varför de tror så. De kanske har en bra anledning att ha en annan åsikt.

Nu har jag fått leka ”The ranting swede” och jag hoppas några förstår att jag inte menar nått elakt utan bara försöker få några att ändra på en attityd som vissa har och visa att det finns folk som irriterar sig på den lite oseriösa stämning som man kan stöta på ibland.
Jag vet att mina åsikter är annorlunda, men jag vill inte bli hånad för det eller få det påpekat att mina åsikter är fel även om de råkar vara det för dig.

P.S ”f8.0 1/125 ISO100”, sedan kan du fundera på vad du har för inställning till livet i övrigt.
 
Diskussionteknikerna är tyvärr annorlunda på webben, och vill man påstå något kontroversiellt så blir diskussionerna ofta hetsiga och inte sällan låga. Det finns t.o.m teorier som säger att ju längre en tråd blir det desto större risk är det att någon säger eller hänvisar till nazism eller diktatur. Och det oavsett om tråden är skapad på en webbplats i Sverige eller annat land

Jag har läst igenom tråden (GS) och håller med om att man kan stå över i att bli personlig. Jag förstår om du upplever det som nedlåtande. I övrigt så tycker jag det var en mycket saklig tråd.

Huvudsaken är att alla är ödmjuka vad gällande sin åsikt och kan ändra sig. Det gäller både den som startar en tråd och alla som svarar.
 
Det finns t.o.m teorier som säger att ju längre en tråd blir det desto större risk är det att någon säger eller hänvisar till nazism eller diktatur. Och det oavsett om tråden är skapad på en webbplats i Sverige eller annat land
Jepp, Goodwins law.


Goodwin's Law of Usenet
Professor Goodwin, U of I, in 1981 made the observation that Usenet discussions gravitate downhill. He postulated that as the length of a discussion thread grows, the probability approaches one (1) that one participant will introduce the terms "Hitler" or "Nazi". The custom has evolved that the first party to utter "Hitler" or "Nazi" has lost the discussion, and the thread terminates.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.