Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kombinerat tele & makro?

Produkter
(logga in för att koppla)

Herakleitos

Ny medlem
Hej,
jag undrar om det finns ett prisvärt objektiv till Nikon som kombinerar ett hyfsat tele med makrofuntion? Jag förmodar nog att det inte gör det, utan att det måste bli två separata? Jag vill gärna ha tele på runt (minst) 300, och helst bildstabilisator. Råd?
 
Nej, det är nog dåligt med det är jag rädd...

För tele är nog ett Nikkor 70-300 VR eller Sigmas eller Tamrons motsvarande det lämpligaste om du inte vill gå upp en hel del i pris. De har ingen vidare bra närgräns och funkar alltså inte så bra till macro.
 
Visst gör det det!

Sigma's 70-300 Apo Macro för ca 2500 kr ger dig en prisvärt instegsalternativ till både macro och tele! Det ger dig avbildningsskala 1:2 på 300mm vilket räcker långt, dessutom med ett bra arbetsavstånd om du vill fota skygga småkryp. Om du vill kan du också sätta på en 'försättslins' för några hundralappar för att få ännu bättre skala. Viserligen ingen stabilisering, men det brukar inte vara så avgörande vid de brännvidderna, och till macro i alla fall (även om det såklart aldrig är fel).

Det kan dock vara lite pyssligt att få det hela stabilt, eftersom objektivet inte har något stativfäste och macroläget kräver att zoomen är fullt utskruvad. Om du då vill använda ett stativ så måste du använda kamerahusets stativfäste, och det blir rätt framtungt och vingligt (eller 'sidtungt', om du vill fota i stående format, vilket blir ytterligare knepigt ).

Men det finns lösningar på det med; ofta kan du fota med andra stöd än stativ - i synnerhet om du vill fotografera småkryp eller blommor i naturen. Eller också skaffar du ett separat stativfäste till objektivet, det går säkert att hitta något som passar.

Per
 
Pratar vi riktigt makro (1:1) finns inget bortom 200mm att tillgå, det är Nikons svindyra 200/4 MicroNikkor. Sedan vid 1:2 finns lite alternativ. Sigma och Tamron gör närfokuserande zoomar i 70-300mm klassen. OBS dock att en anledning att zoomarna kan fokusera sså nära är att de har innerfokusering och brännvidden nära maxgränsen är inte 300mm utan betydligt mindre. Dessutom, de KAN fokusera nära men det innebär INTE att det blir särskilt skarpt vid närbildsfotografering. Detta är förutom problem med sfärisk abberation som gör att fokus skiftar vid nedbländning så man måste först blända ner och sedan fokusera. Har man live view är detta en klar fördel. En lösning är att skaffa en Sigma 180/3,5 macro, det är så nära man kommer riktig tele och makro i ett för en hyffsad peng. Om den tar telekonverter borde den ge bra skärpa med en 1,4X TC och då bli en 250/4,8 telemakro. I Sverige kostar Sigmas 180/3,5 runt 9000:-. Dyker dock upp begagnad ibland för 5-6000:-. Kan man avstå HSM fokusering kan man ibland få tag i den nästan lika skarpa Tamron 180/3,5 för lite mindre pengar. Att sätta mellanringar på en äkta 300/2,8 eller 300/4 är inte mycket idé för makro eftersom dessa har en så dålig närgräns från början och brännvidden är så lång så man behöver en avsevärd sträcka med mellanringar för att uppnå ens 1:2 att det är frågan om konstruktionen ens håller, kanske finns någon som testat? Sedan är de sannolikt ej korrigerade för närbildsfotografering med den förstoringsgraden så jag misstänker att det blir fokusshift vid nedblländning och behov av nedbländning och live view även här.
 
Tack, vilka bra svar! Det verkar vara ett riktigt kanonforum det här.

Jag tvivlar på att jag kan hantera 300 utan stabilisator, så det går nog bort. Vill helst kunna plåta utan stativ, så långt möjligt. Sigma 180/3,5 macro låter som en kompromiss som kan vara intressant . Ingen stabilisator, men det kanske inte behövs på 180? Men jag är amatör: vad är telekonverter? Vad innerfokusering är hajar jag inte heller riktigt? Nikkor AF 200/4,0 D Micro känns nog lite dyr.

En orsak att ha kombinerat tele och makro vore att inte behöva fippla med objektiv på en skogspromenad där fåglar och småkryp uppenbarar sig om vartannat. Samtidigt är det förstås inte bra om kompromissen innebär att objektivet inte är riktigt bra på någotdera. Ljusstarkt ska det ju helst också vara. Och inte alltför dyrt. Vad tycker ni -- ska jag satsa på Sigma 180/3,5 macro eller på en telezoom 70-300 med stabilisator och separat (billigt) makro?
 
Till saken hör kanske också att jag tycker att fåglarna är lite, lite viktigare än småkrypen. Sigma 180/3,5 är väl ett mer utpräglat makro än tele, och i så fall får jag kompromissa mest med det jag tycker är lite viktigare -- eller hur?
 
Om det är tele som är det viktigaste skulle jag i första hand leta efter ett teleobjektiv som passar så bra som möjligt för de pengar du vill lägga. Sedan skulle jag undersöka möjligheterna att få till någon slags "fulmacro" med närbildslins eller mellanring.
 
Fågelfotografering är speciellt och ställa speciellla krav på objektiv som tyvärr inte överlappar med annat än kanske sportfoto från läktaren. D v s att nästan all annan fotografering sträcker sig till motsv 300mm fullformat (på DX/APS-C 200mm faktisk brännvidd). Fågelfotografering kräver tele över 400mm i regel (motsv crop brännvidd c:a 250mm). Det är alltså svårt att kombinera just fågelfoto med makro. Då skulle jag föreslå antingen en 180/3,5 med telekonverter 1,4X (2X TC bakom objektivet blir sällan en skarp kombination) och blir då 250mm vilket på en DX kamera eller APS-C kamera blir samma utsnitt som 400mm fullformat eller skaffa en bra telezoom upp till minst 300mm på en cropkamera (DX / APS-C) och en separat makro. Skall du foto insekter krävs mer arbetsavstånd än för blomfoto - motsvarande minst 90mm (50-60mm på DX/APS-C). Om man krasst väger in pris kontra prestanda och kör Nikon har man tur för deras 70-300 VR har hyffsad mittskärpa på maxbländare. Canons 70-300 IS har minst lika bra skärpa vid bl 11 men på full glugg är den inte så vass vid 300mm. Dels kräver den alltså lite ljus och sedan bör du alltså köra den i läge "A" och inte i "P" på kameran för attt undvika större bländaröppning än 8-11 vid 300mm. Sigmas 70-300:eek:r har inte samma skärpa även om deras nya 70-300 OS verkar bättre än deras
tidigare 7x-300 zoomar, men så kostar den nästan lika mycket som Nikons och Canons motsvarigheter också och dessutom lär få sämre andrahandsvärde och sedan finns ju hela situationen med front/backfokus osv. Skall man få ytterligare mer tele är nog återigen med en krass balans prestanda/pris Sigmas 120-400 OS det bästa valet.
 
Tele-makro

[Hej.
Jag har med mycket gott resultat makrofotograferat med 70-200 mm-objektiv genom att möjliggöra fokusering på kort avstånd med hjälp av en 25 mm mellanring.
 
Pratar vi riktigt makro (1:1)..

Det finns inget som heter 'riktig makro', däremot är det sant att de flesta, men inte alla, renodlade makro-objektiv idag ger den avbildningsskalan.

Anledningen till att avbildningsskalan är intressant är väl just som mått på "hur nära vi kan komma", dvs hur många pixlar vi kan avbilda ett givet motiv med. Det innebär i den digitala eran att det dessutom måste sättas i förhållande till vilket hus (vilken sensor) som används; om jag inte räknar helt fel så kommer t.ex. en Nikon D700 med ett 1:1-makro att ge sämre motivupplösning än en Canon 7D med ett 1:2-makro. Vad är "riktig makro" i det fallet?

I praktiken är det dessutom naturligtvis så att man ofta har ett överskott på pixlar, så att man kan fota makro med nästan vilket objektiv som helst, beroende på hur bilden ska presenteras. Med olika resultat naturligtvis, men det är onödigt avtändande att påstå att något specifikt krävs för den ena eller andra formen av foto. Det förskjuter bara fokus från bilden mot prylarna i onödan.
 
Tele-maro

Jag har ingen aning om förstoringsgraden.
Fördelen med mellanring på ett zoomobjektiv är, att man får ett visst "arbetsområde" på djupet.Det underlättar mycket att få den flexibiliteten med kameran fixerad på ett stativ.
Med en sats av mellanringar av olika storlekar kommer man åt flera fokuseringsavstånd.
Jag har även haft ett "äkta" 100 mm makro och jag tycker inte det gav högre skärpa.
Mellanringar är betydligt billigare än ett objektiv. Försök få låna och testa resultatet.
F.n. har jag en makrobild på en krokus på Fotosidan. Med tjockare mellanring hade fokus kommit närmare frontlinsen.
Lycka till.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.