Annons

Kodaks SV-film för C41-process ???

Produkter
(logga in för att koppla)

Jeppe

Aktiv medlem
Hej !

Någon som har plåtat med Kodaks BWC
Black&White+ 400 eller Portra 400BW ???
Hur blev resultatet efter framkallningen ???
Problem med labbet ???
Andra erfarenheter ???
Vilken skillnad är det på ovanstående filmer ??? Portra 400Bw är ju dubbelt så dyr som BW+ 400...

Anledningen är att jag ska plåya en hel del SV när mitt andra barn kommer...

Tack på förhand

Hämtade just en framkallad Kodakrulle på fotoaffären (inga problem att lämna in den), och jag är jättenöjd. Framför allt väldigt fina gråskalor. Jag hade inga större förväntningar eftersom hela rullen var tagen i ganska tradigt ljus (ville ta en rulle lite snabbt bara för att testa den), men jag blev minst sagt glatt överraskad. När julfirandet är över ska jag försöka ta mig i kragen och scanna några bilder. Återkommer kanske med ett mer utförligt svar då.
God Jul,
/Lisa W

Jag har provat

Körde nyligen en "BWC Black&White+ 400". Framkallade den hos en Domusbutik, entimmes för 99 kr. Det var helt ok resultat tyckte jag. Lite lite blåton var det men helt ok.

Det är nog inte alla labb som kan hantera filmerna. Lämnade in en Black & White 400 som jag fick i samband med fotomässan i Jönköping. Då sades att den skulle ha lite sepiaton men labbet gjorde väldigt vita kopior där allt blektes ut. Det blev bättre när den kopierades andra gången. Men labben kanske har vant sig. Har för mig att Bingo Rimér använder dessa svartvita färgfilmer.
Med en bra kommunikation med labbet är nog bra men labben kanske lärt sig hantera filmerna bättre.

När det gäller filmval så tycker jag du ska testa en rulle av varje. Vi har alla olika smak.
Att Portra-filmen är dyrare kan bero på att det är en ren proffsfilm som lämpar sig för porträtt i första hand. Ska man plåta allt möjligt kanske den andra filmen är bättre.

Jag har kört Porat 400 BW ett tag och har bara gott att säga om den!

Kopiering på färgpapper blir helt OK, bara man säger till om att lägga lite brunton i bilderna, så att de inte blir grön/vita.

Men bäst blir den när man ber att de kopierar på S/V papper. Kodak säger att det inte fungerar så bra, men mina erfarenheter är precis tvärt om.

Visst lämpar den sig bäst för porträtt, men jag tycker att det är en ganska all-round film.

Prisskillnaden mot BW +400 tycker jag är motiverad - det blir bra mkt bättre.

God jul!

t400 CN

En tredje Kodak c-41 B/W film tycks finnas. t400 CN. Jag tog en sådan lite hafsigt bara för att testa och lämnade in den på JAPANFOTO här i GBG. Det blev minst sagt trist. Av misstag belv det veras billiga framkallning och det kan ju ha bidragit lixom mitt halvegegerade fotande.

Bilderna saknade kontrast vilket jag i och förisg hade räknat men dem inte så till den milda grad. En bild, eventuellt två blev någorlunda och de kommer nog upp här.

Första gången blir kopiorna grönaktiga. Andra gången provade jag med ett annat labb, då blev de brunaktiga. Anledningen är nog att labbet kör med färgpapper istället för svart-vitt-papper.
Det bästa är att fråga först.
När man sedan gör om kopiorna i eget mörkrum, då blir de bra, men det är litet jobbigt att ställa in skärpan pga av det extremt fina kornet.

Pressa Portra 400?

Har själv provat en rulle Portra 400 BW och är mycket nöjd.
Nu undrar jag om den är lämplig att pressa?
Är det någon som har provat att pressa den till 800?
/Andreas

T400CN blir bäst om man kopierar den själv, på vanligt svartvitt fotopapper. Det går också utmärkt att skanna den och printa ut på fotoskrivare (eller lägga ut på Fotosidan). Som alla negativa filmer mår den bra att exponeras lite rikligare än Kodak tänkt (förslagsvis EI 200).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar