Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

kodachromeframkallning

Produkter
(logga in för att koppla)

henriksand

Medlem
Hej!

Jag hittade en exponerad kodachrome diarulle i en kamera häromveckan. Enligt uppgift finns nuförtiden bara ett lab i USA som framkallar industriellt. Finns det nå't annat sätt man kan få filmen framkallad? Framkallning är trots allt inkluderad ;-)

Mvh/Henrik

Fanns ett ställe i Schweiz som kunde framkalla Kodachrome, men de har säkert lagt ner.

Kodachrome-processen (K14) är mycket speciell och du kan inte framkalla den i C41 eller E6. Det skulle ge dig helt blanka rullar. Färgämnena i Kodachrome-processen sitter inte i själva filmen, utan i framkallaren.

Du kan tydligen framkalla den i vanlig svartvit kemi.

Ron Mowrey tycker inte att det är sååå jobbigt, men så jobbade han på Kodak i typ 40 år...

Check it out:
http://photo.net/bboard/q-and-a-fetch-msg?msg_id=009ajI

Helt underbar tråd. I love the internet...

Har själv skjutit en hel del KC-64 "in the old days" och älskar resultaten.

Men det verkar ju lite komplicerat faktiskt:

"The process is essentially, Rem Jet removal, wash, MQ, wash, red exposure, cyan developer, wash, blue exposure, yellow developer, wash, fog, magenta developer, wash, bleach, wash, fix, wash, dry. It takes about 1.5 hours or so."

filmen inskickad - framkallning gratis

Tack för tipsen!

Nu är filmen inskickad och enl Kodak så är framkallning av KC-64 gratis.

Hej

Du skickar filmen till Schweiz och Kodak skickar filmen vidare till Kansas USA för framkallning hos Dwaynes Photo som jag vet är enda labbet nu som processar Kodachrome.

http://www.dwaynesphoto.com/

Ps. Man får pappers ram......

Tack för länken för så nu har jag hittat process beskrivningen hur det går till att framkalla Kodachrome.

För den händiga kemisten som vill ha utmaning så säljer Foma SV dia film och ett hemma framkallnings kit som kräver efter exponering för att vända bilden.

// Fredrik

Senast ändrad:
Det går även att använda omvändningbad istället för omvändningsexponering när det gäller Fomas svartivta diafilm. Har funderat på att köpa kitet då det faktiskt inte verkar omöjligt att framkalla "för hand" då temeperaturen ska ligga på 20c (+/-0.5c vid de två framkallningsbaden och +/-3c vid de andra stegen)

Tentral säljer ju även sitt E-6 kit, men det är nog svårare att använda "för hand". Fast är man väldigt nogrann och har koll på temperaturen så går det nog.

Re: filmen inskickad - framkallning gratis

henriksand skrev:
Tack för tipsen!

Nu är filmen inskickad och enl Kodak så är framkallning av KC-64 gratis.

Skall man vara noga så är den inte gratis, men du har redan betalat för den. Gratis är ett ord man skall använda försiktigt.

/Mikael

Re: Re: filmen inskickad - framkallning gratis

mikaelkr skrev:
Skall man vara noga så är den inte gratis, men du har redan betalat för den. Gratis är ett ord man skall använda försiktigt.

/Mikael

Ska man vara noga har inte jag betalt något för filmen så för mig är framkallningen gratis. Jag tycker det är schysst av Kodak (återsår iofs att se hur bra det funkar) att framkalla 10 år gamla filmer utan att begära någon ersättning (även om framkallning en gång i tiden inkluderades i priset så är jag tveksam till att kodak skulle vara bunda av detta i evärdeliga tider).

/Henrik

Markus Bennermo skrev:
Det går även att använda omvändningbad istället för omvändningsexponering när det gäller Fomas svartivta diafilm. Har funderat på att köpa kitet då det faktiskt inte verkar omöjligt att framkalla "för hand" då temeperaturen ska ligga på 20c (+/-0.5c vid de två framkallningsbaden och +/-3c vid de andra stegen)

Tentral säljer ju även sitt E-6 kit, men det är nog svårare att använda "för hand". Fast är man väldigt nogrann och har koll på temperaturen så går det nog.

Hmm...Har studerat FOMA processen och det står att man kan slippa efter exponeringen via E6 men det står inte så mycket mera. Framkalla E6 funkar nog bra om man kan få tag i en framkallnings maskin men då får man framkalla en hel del för att få lite ekonomi i det hela. Idag så har jag ett E6 labb 2km från jobbet så jag nöjer mig att framkalla SV själv för det är så mycket enklare.

Recpetet på omvädningsbadet finns i följande databald (något för den som gillar att exprimentera alltså): http://www.retrophotographic.com/PDFs/F_pan_R_1.pdf

Jag skickar mina E-6 till Crimson då jag inte har något lokalt labb i närheten. Vanlig E-6 kommer jag nog inte att prova själv (om jag inte nån gång skaffa framkallningsmaskin), men både C41 och Fomas R-100 process kommer jag nog att prova hemma förr eller senare. Gillar att prova nya saker (fast jag borde nog snarare koncentrera mig på att ta bättre fotografier/bilder)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar