ANNONS
Annons

Knycker vi bilder från varandra?

Produkter
(logga in för att koppla)
Sitter och minns en av mina gamla "FOTO" när den fortfarande var intressant ;-)

Det var ett reportage om en man eller kvinna som plagierade gamla tavlor till fotografier. Kommer ni ihåg detta?

Hon hittade människor som var så lika dom på tavlorna och satte ihop fotot som ett rent plagiat. Det var fantastiskt roligt att se och man förundrades över hur i sjutton hon/han fick till det.

Nu hade ju säkerliger copyrighten på tavlorna gått ut för länge sedan med tanke på att dom var från 1800-talet och något senare, tror jag.

Inspiration, plagiat, härma, jag vet inte, gör man det med respekt och inte stjäl då är det väl okey. Men vem bestämmer att det sker med respekt?
Den som plagierar eller den som blir plagierad?

Härma för att lära sig är bra. Många här på FS har faktiskt härmat/plagierat, men oftast med kontakt med den ursprungliga konstnären. Eller kanske lärt sig ett sätt att göra bilden på ett visst sätt.

Usch, vad svårt. Vet att bilden på Madonna i korsett blev stämd. Rent plagiat av en gammal bild. Vet ej hur det gick.

Efwa skrev:
...Vet att bilden på Madonna i korsett blev stämd. Rent plagiat av en gammal bild. Vet ej hur det gick.

Ursprungsbilden var tagen av Horst P Horst.

Originalet

Att insprireras är det bästa sättet att utveckas.
Jag har för mig att det var Stellan Herner som i en intervju berättade att när han assisterade Brigitte Lacombe satt de ofta med uppslagna böcker i studion och diskuterade ”hur är det här gjort, vad kan vi hämta av denna bild till vår fotografering?

sagan skrev:
Originalet var bättre (Akiro Kurosawa, de 7 samurajerna) ett mästerverk de förstörde rätt hårt..

7 vågade livet har jag inte ens hört talas om. 7 samurai har jag däremot i dvd-hyllan och som poster på väggen. En av de absolut bästa filmer som gjorts! Och postern är SÅ snygg. Ni som inte känner till den rekommenderas en titt!

Om någon lyckas ta en bild som inte är "gjord" förut så publicera gärna den på Fotosidan.
Jag tror inte det är möjligt längre med tanke på alla bilder som tagits.
Klart att man inspireras men att göra om någon annans bild skulle ju bara kännas tråkigt.
db

photofriend skrev:
Om någon lyckas ta en bild som inte är "gjord" förut så publicera gärna den på Fotosidan.
Klart att man inspireras men att göra om någon annans bild skulle ju bara kännas tråkigt.
db

Känner igen ovanstående påstående inom kemivärlden där jag till vardags vistas. Jag är av uppfattningen att unika bilder kommer alltid att produceras och den sista bilden inte är tagen.

Men för att kommentera trådens uppkomst så tror jag att sålänge man förvaltar sina stölder och gör sin egen betraktelse av de stulna alster så har man en chans att utvecklas. Något som kanske skulle vara på sin plats om man inspirerats av ett alster är precis som vi gör i forskningsvärlden att man refererar till den ursprungliga källan (något som förövrig inte alltid fungerar).

Dan Berglund (photofriend) skrev:
db

Tror att jag är ganska ensam/först om dessa bilder.... har i alla fall inte hittat något liknande, trots idel sökningar på nätet

Själv använder jag andra fotografers verk, ja jag till och med skriver ut dem på papper för att ha som förlaga, men små anteckningar om vad JAG tycker kan förbättras. Först hade jag tanken att jag skulle länka tillbaka till respektive idéskapare, men då nästan alla bilder tas bort efter ett tag så kom jag på att det blev omöjligt

// Anders

Trodde först att min min portfoliobild blivit norpad eller efterapad när jag såg minibilden på Rangefinderforum men såg sedan att den inte var riktigt likadan och att den fotograferats i juni 2004 medan min togs i juli. Fast idén med beskärningen kan ju ha efterapats?

Bilden på Rangefinderforum.

Min portfoliobild.

En fin bild Nils. Men tror du verkligen på fullt allvar att du var den första människan som hade den beskärningen ?

Lars Johnsson skrev:
En fin bild Nils. Men tror du verkligen på fullt allvar att du var den första människan som hade den beskärningen ?

Nej, det var därför jag tog exemplet. Ställde frågan lite med glimten i ögat. Har råkat ut för detta massor av gånger, och t.om vid samma motivplats. Vi gör naturligtvis bilder på samma sätt oberoende av varandra, ibland helt omedvetet, ibland för att efterlikna.

aceeo skrev:
Tror att jag är ganska ensam/först om dessa bilder.... har i alla fall inte hittat något liknande, trots idel sökningar på nätet

Själv använder jag andra fotografers verk, ja jag till och med skriver ut dem på papper för att ha som förlaga, men små anteckningar om vad JAG tycker kan förbättras. Först hade jag tanken att jag skulle länka tillbaka till respektive idéskapare, men då nästan alla bilder tas bort efter ett tag så kom jag på att det blev omöjligt

// Anders

Glömde tydligen att länka
http://www.fotosidan.se/member/portfolio/view.htm?ID=69164

Fast apropå motiv så tycker jag det är rätt fascinerande att fotografer ibland går till samma plats men ändå gör så olika bilder/kompositioner. Ett som jag trycker är bra exempel för det är Skogskyrkogården

Ett annat exempel är "mitt" Båthus som jag såvitt jag vet var först med på fotosidan 2002 men som jag senare tipsade ett annat gäng om och som jag nu sett mängder av bilder på men ingen som är lik den andra fortfarande.
Ett gäng på samma båthus av andra finns här liksom stenhuset som vi också är fler som plåtat men som jag inte heller sett lika bilder på än.

Sen ser man ju liknande kompositioner på olika motiv ibland men bilderna är ju ändå inte lika..
Att vi inspireras av andra är ju ändå mest kul.

Senast ändrad:
1813 skrev Thomas Jefferson till Isaac McPherson om detta med ägande av idéer, tankar och kunskap.

Ett tänkvärt citat:

"If nature has made any one thing less susceptible than all others of exclusive property, it is the action of the thinking power called an idea, which an individual may exclusively possess as long as he keeps it to himself; but the moment it is divulged, it forces itself into the possession of every one, and the receiver cannot dispossess himself of it. Its peculiar character, too, is that no one possesses the less, because every other possesses the whole of it. He who receives an idea from me, receives instruction himself without lessening mine; as he who lights his taper at mine, receives light without darkening me."

när anders petersen var och visade bilder för min klass sa ha att en bra fotograf är en bra tjuv.

klart ingen kan vara orginell längre.

Som hobbyfotograf så, om jag gjort en bild jag själv gillar så är det mig tämligen egalt om någon annan gjort en liknande bild tidigare.

Det finns många musikintresserade som spelar covers.

tjuva och knyck mera!
i min utbildning har en uppgift bl a varit att helt skruppelfritt kopiera en bildsa identiskt det bara gar; ljussattning, assesoarer, klader, modell, bakgrund, etc.
jag valde en bild pa marilyn monroe, i en av hennes sista dagar, bilden gar att finna bland mina bilder ( Karin)

ett utomordentigt satt att lara sig och utvecklas.
Kanske sarskilt inom ljussattning da det tvingar fotografen att verkligen tanka igenom och betrakta fotot.

att kopiera som en icke-ovning kanns ocksa ok, sa lange det handlar om inspiration och med en egen vinkel av det man kopierar.

tjuva och knyck mera!
i min utbildning har en uppgift bl a varit att helt skruppelfritt kopiera en bildsa identiskt det bara gar; ljussattning, assesoarer, klader, modell, bakgrund, etc.
jag valde en bild pa marilyn monroe, i en av hennes sista dagar, bilden gar att finna bland mina bilder ( Karin)

ett utomordentigt satt att lara sig och utvecklas.
Kanske sarskilt inom ljussattning da det tvingar fotografen att verkligen tanka igenom och betrakta fotot.

att kopiera som en icke-ovning kanns ocksa ok, sa lange det handlar om inspiration och med en egen vinkel av det man kopierar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar