Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Knycker vi bilder från varandra?

Produkter
(logga in för att koppla)
jonaseriksson skrev:
Riktigt bra film, speciellt slutsenen. Jädrar vilken boss Clintan är då!

mvh
Jonas
Ja, Sergio Leone var ju en nyskapare också, en italienare som visar Hollywood hur en Westernfilm skall göras, med sina intensiva klipp och riktiga close-ups..Inte illa, i o för sej fick ju Hollywood sin hämnd då man klippte sönder hans mästerverk "Once upon a time in America"

OK..lite offtopic men film och Film, det går ju faktiskt in i varann.

Är inte Fotosidan till för att ge varandra inspiration?
Jag har har då stulit massor av bildideér både härifrån och från , böcker ,tidningar, TV och inte minst från dig Terje. Men inte tusan blir dom lika dina bilder inte, förhoppningsvis får dom min syn på hur bilden ska vara.

Vore det så illa att vi inte skulle stjäla ideér så kunde du lägga ner bokskrivadet och bli en fattig fotograf igen. Men det vill jag inte att du gör så fortsätt att producera bilder till oss.

Dom stora konstnärerna hade ju faktiskt en massa elever som dom lärde upp att måla på samma sätt som dom själva... det hände till och med att The Big Guy signerade verken som jag inte minns fel. Det kan således inte vara ett nytt fenomen att ta efter sina idoler och att försöka efterlikna i stil och form!

Kijana skrev:
..å andra sidan har väl Kurosawa gjort film på ett drama av Shakespeare?
Ja, han gjorde en mycket bra variant av McBeth.....men jag minns inte vad den hette i Sverige.
Beträffande "För en handfull dollar" har jag hört att den titeln hänsyftar på ersättningen Kurosawa fick för rättigheten att göra om originalet till en western.....;-)).
Originalet till "Sju vågade livet" hette i alla fall "Sju samurajer" i Sverige. En helt makalöst bra film som alla B/W-fotografer i synnerhet bör se.
Us

Senast ändrad:
Cederbom skrev:
Dom stora konstnärerna hade ju faktiskt en massa elever som dom lärde upp att måla på samma sätt som dom själva... det hände till och med att The Big Guy signerade verken som jag inte minns fel. Det kan således inte vara ett nytt fenomen att ta efter sina idoler och att försöka efterlikna i stil och form!

Man behöver inte vända sig till de stora mästarna ens en gång för att hitta det fenomenet. Gå till vilken fotoklubb som helst och du kommer hitta dom där oxå.

Ännu nämre finns dom här på sidan. Det går ibland knappt hitta en bild som klarat sig från kritik som går ut på att bilden skall göras om till hur "kritikern" skulle ha gjort.

Terje skrev i nån artikel, "Det störande strået"?, hur han fastnade i den fällan och en av hans kursdeltagare påpekade det.

Jag tror iofs att det är otroligt lätt, i sin välmening att hjälpa andra, att omedvetet försöka pracka på dem sin egen bildsyn. Detta då man utgår från sina egna erfarenheter och egna exempel. Det svåra torde vara att extrahera kunskapen utan att också bildsynen hänger med från sina exempel. Det lät krångligt det där sista, hoppas ni fattar vad jag menar.

Mvh
Maverick

Intressant vinkling med hur man vill pracka på andra sin egen bildsyn. Det är ju faktiskt det vi gör till stor del här på fotosidan (och i mycket annat i livet). Intressant...

Sonnaren skrev:
Originalet till "Sju vågade livet" hette i alla fall "Sju samurajer" i Sverige. En helt makalöst bra film som alla B/W-fotografer i synnerhet bör se.
Us

Japp..det är ett mästerverk..har den på video och har väl sett den åtminstone ett dussin gånger..den bör alla bildintresserade se..håller med.

Cederbom skrev:
Intressant vinkling med hur man vill pracka på andra sin egen bildsyn. Det är ju faktiskt det vi gör till stor del här på fotosidan (och i mycket annat i livet). Intressant...

Det är ju ganska svårt att undvika..man ser en bild och tänker "hur hade jag tagit denna bild" så talar man om det i texten (utan att säga att det är något fel på hur det är gjort)
typ: "jag hade nog valt att placera trädet mer åt höger" det är ju upp till fotografen och se om han /hon tycker det är ett bra tips eller ej...men det är ju inget bra om man skriver "du skulle placerat trädet till höger!" för då är man ju dömande.

Genomförandet av en bildidé?

Mikael skrev:
...lagen säger så här, endast genomförandet av en bildidé kan upphovsrättskyddas...

Vad menas?
Finns det något bra exempel på vad som skyddats?

Vad jag förstår hittills av vår diskussion så är en fotograf i stort sett oskyddad. Det är mycket svårt att juridiskt hävda sin rätt. Det är mycket svårt att fälla någon för stöld.

Att bli kritiserad för att ha plagierat någon kanske kan svida lite om man har utrustats med förmåga till självkritik. Men risken att man behöver mynta upp för stöld är ju minimal!

Re: Genomförandet av en bildidé?

Jan skrev:
Mikael skrev:
...lagen säger så här, endast genomförandet av en bildidé kan upphovsrättskyddas...

Vad menas?
Finns det något bra exempel på vad som skyddats?

Vad jag förstår hittills av vår diskussion så är en fotograf i stort sett oskyddad. Det är mycket svårt att juridiskt hävda sin rätt. Det är mycket svårt att fälla någon för stöld...

Jag skall försöka reda ut vad jag skrev.
Kom ihåg att det är omöjligt att sätta exakta värden för vad som får göras eller inte får göras.

Jag skulle vilja kommentera i omvänd ordning:
Det är omöjligt att fälla någon för stöld eftersom det inte är stöld att ta en bild på samma sätt och av samma motiv som en annan gjort tidigare.
Nu pratar vi naturligtvis inte om att använda en fotografs bild utan tillstånd, det är en annan sak.

Jag försökte ge ett exempel tidigare om vad som menas med att endast genomförandet av en idé kan skyddas men jag skall se om jag kan förtydliga.

Om jag ser en modebild av Peter Lindberg och känner att jag skulle vilja ha en sådan fantastisk bild i min pärm så är jag i min fulla rätt att använda samma ljussättning, kläder, bakgrund, brännvidd, kameramärke (F5), bildvinkel, avstånd, modelltyp och så vidare.

Redan 1956 skrev den så kallade auktorrättskommitén att upphovsrätten kan aldrig omfatta ämne, motiv eller idé, inte heller de tankar, erfarenhetsrön eller uppgifter om fakta som däri framläggas
Det finns inget skydd för ...teknik, stildrag eller manér...

När blir min Lindbergplankning plagiat då?
Det får domstol avgöra men man kan nog säga att bilden måste vara i princip identisk och omöjlig att skilja åt från originalet.

Annars vore jag illa ute varje gång jag fotograferar en rödhårig modell med vit bakgrund och stor ljuskälla bakom kameran. Det har ju gjorts miljoner sådana bilder och jag hade nog inte kommit på att ta en bild av det typen om jag inte sett en sådan bild tidigare.

En reklambyrå i USA fälldes en gång för en bild av en rullstol på en veranda som gjorde reklam för ett försäkringbolag.
Bilden var väldigt snarlik en bild av President Roosevelts rullstol på en veranda.
Men att annonsen fälldes var inte för att bilden i sig var lik utan för att originalbilden använts tidigare för en annonskampanj. Hade de använt en modernare rullstol hade de nog inte ”åkt dit”.

Bildidé

Tack för lärorikt svar.

Alltså så är det bildstöld när en bild är i det närmaste identisk med den bild man plagierat. Jag tolkar det som att det ska vara svårt att skilja originalet från plagiatet.

Det är alltså skillnad på vad man använder bilden till, när man bedömer om det är plagiat eller "stöld". I reklamsammanhang finns det möjlighet att anklaga någon för stöld eller plagiat av idé.

Man kan undra om en naturfotograf kan anklaga någon som har tagit en nästan identisk bild som varit publicerad. Syftet eller idén skiljer ju markant mot en reklambild. En möjlig följdfråga blir: kan man överhuvudtaget anklaga någon för bildstöld eller plagiat, ur etisk eller moraliskt perspektiv? Juridiskt sätt verkar det nästan omöjligt.

Re: Bildidé

Jan skrev:
Alltså så är det bildstöld när en bild är i det närmaste identisk med den bild man plagierat. Jag tolkar det som att det ska vara svårt att skilja originalet från plagiatet.

Det är nog min tolkning också.
Vad upphovsrätten handlar om är att man inte får framställa nya exemplar av ett verk (eller fotografisk bild, alla fotografier är inte verk) utan tillstånd.
Att ta fram ett fotografi som är nästan identiskt är nog inte att göra intrång på upphovsrätten.
Var går gränsen för när man skapat ett nytt exemplar, plagiat?
Ingen aning, det får en domstol avgöra om man anmäler. Det finns inga procentsatser eller liknande man kan använda sig av. Grunden är att man inte får framställa ett nytt exemplar (identisk kopia) utan tillstånd.

Det är alltså skillnad på vad man använder bilden till, när man bedömer om det är plagiat eller "stöld". I reklamsammanhang finns det möjlighet att anklaga någon för stöld eller plagiat av idé.

Nej, du tolkar lite fel. Mitt exempel (som jag nu ångrar att jag tog fram) var bara ett exempel på att en gång i USA fälldes en reklambyrå för plagiat, se det som kuriosa. Det spelar ingen roll vem som plagierar, det är alltid förbjudet.
Viktigt är att man menar samma sak med att plagiera, för mig är det ordlistans tolkning, att du gör en identisk kopia/nytt exemplar utan tillstånd.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar