Reflektioner
Jag har tecknat sedan jag var liten. En rolig sak då var att rita av andra tavlor och bilder, mest för träning. Det var enklare att rita av andras redan tvådimensionella bilder eftersom dom var frusna och man kunde studera innehållet i detalj bättre.
Jag satt för några månader sedan och bläddrade i en fotobok. Det var en massa olika fotografier till höger och vänster. Några inspirerade mig och jag ville själv se om jag kunde göra något liknande. Än en gång handlar det om träning...
"Hur gjorde dom? Hur ser ljuset ut? Vad är det för vinkel? Hur komponerades bilden?" Några av dessa bilder ligger ute här på fotosidan, det är bara att ta en titt i min portfölj! Jag har angivit att det är andras idéer (i de fall där jag själv vetat om att jag lånat bildidén). Jag ser inte det som något konstigt alls. Jag tror inte ens att jag skulle tycka det var fel om jag ställde ut bilderna och sa att dom var mina. Det är dom ju de facto. Jag har gjort min tolkning av en redan känd målning eller fotografi. Det är inte samma modell, inte samma omgivning och jag har satt allt ljus själv. Sen kan jag tycka att det vore god stil att skriva att det är en samling covers, för att dra en parallell till musikbranschen. För det är ju inte låtstöld, snarare en cover som sagt.
För inte så länge sedan släppte Outlandish en låt som heter Aisha. Det är en cover från en fransk artist (har jag för mig) som skrev låten till sin dotter. I det här fallet så pratar ingen om låtstöld, det är en tolkning och helt enkelt en cover. Trots att Outlandish inte skrivit låten själv så basuneras det inte ut och nämns så fort låten spelas att det är en cover. En lång tid tyckte jag att "deras" låt Aisha var helt suvverän och jag var imponerad över vad de hade gjort. Jag är inte mindre imponerad nu när jag vet att det är en cover, låter är fortfarande bra och deras tolkning är inte dum.
Tittar vi på mjukvarubranschen kan man fråga sig hur många olika ftp-program, affärssystem och hemsidor som är "unika" och inte liknar varandra. Bara det att det finns flera affärssystem som erbjuder samma funktionalitet skulle kunna få en att skrika. Stöld, plagiat eller bara en flora för olika tycke och smak?
I dagens samhälle skulle det ta kanske 6 månader att helt kopiera en ny bil som släpps. Vad kan då ett företag konkurrera med? Jo, sitt varumärke, förutom extra service, billiga priser och allt sånt. Detsamma gäller väl för musiker och fotografer, vi får bli varumärken och erbjuda något lite extra! Se på Klum...
Lagen säger att något som ska skyddas enligt upphovsrätten måste ha "verkshöjd". Det betyder att det som ska skyddas måste vara unikt på något sätt. (Till det finns förstås skydd för fotografier, det är en annan sak.) Är en standard Slitz-bild unik? Eller är typisk disco-dänga, ett porträtt av någon med standardljussättning 1a eller en bild på vattendroppar unik? Jag tycker nog trots allt att det är okej att ta bilder som liknar andras bilder, jag till och med om man försöker efterlikna så mycket som möjlig, bara man har gjort det själv så att säga.
Det här börjar bli en lång och babblig utläggning, så vad vill jag egentligen säga? Inget, det är mest reflektioner.
Fast det är klart, jag tror att min slutsats är att det måste vara okej att göra egna tolkningar. Jag tror nog att många skulle känna sig bestulna, så även jag, om någon olovligen gjorde en cover... men det är delvis en annan sak tycker jag. Känslan säger en sak, förnuftet en annan.
Näe, nu ska jag sluta, tänkte bara dela med mig av lite tankar. En mycket intressant diskussion!