Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Knycker vi bilder från varandra?

Produkter
(logga in för att koppla)
tjuva och knyck mera!
i min utbildning har en uppgift bl a varit att helt skruppelfritt kopiera en bildsa identiskt det bara gar; ljussattning, assesoarer, klader, modell, bakgrund, etc.
jag valde en bild pa marilyn monroe, i en av hennes sista dagar, bilden gar att finna bland mina bilder ( Karin)

ett utomordentigt satt att lara sig och utvecklas.
Kanske sarskilt inom ljussattning da det tvingar fotografen att verkligen tanka igenom och betrakta fotot.

att kopiera som en icke-ovning kanns ocksa ok, sa lange det handlar om inspiration och med en egen vinkel av det man kopierar.

tjuva och knyck mera!
i min utbildning har en uppgift bl a varit att helt skruppelfritt kopiera en bildsa identiskt det bara gar; ljussattning, assesoarer, klader, modell, bakgrund, etc.
jag valde en bild pa marilyn monroe, i en av hennes sista dagar, bilden gar att finna bland mina bilder ( Karin)

ett utomordentigt satt att lara sig och utvecklas.
Kanske sarskilt inom ljussattning da det tvingar fotografen att verkligen tanka igenom och betrakta fotot.

att kopiera som en icke-ovning kanns ocksa ok, sa lange det handlar om inspiration och med en egen vinkel av det man kopierar.

Graal skrev:
Det är väl därför vi fortsätter att fotografera?

Ja, precis. Många ögonblick går inte att få tillbaka, och att då vara där med kameran kan ge väldigt fina bilder. Även om en bild på en specifik bro, eller bilder på folk som fiskar redan finns i tusentals.

Jag förstår din poäng, och det är en bra fråga.

Däremot tror jag du skulle få det riktigt svettigt om du försökte hävda copyright på en idé till foto (låt oss säga en pose, eller en vy), eftersom sådant inte kan ägas.

Undantagsfall vyer, om det är från privat område, men det är petitesser.

Självklart strävar man efter att göra egna kompositioner, men man hämtar också inspiration från andra fotografer. Man kanske ser en bild och tycker att "Wow, vad bra den är. Men den skulle se bättre ut såhär..." och tar en egen version.

Moraliskt fel, kan tyckas, men inte jruidiskt såvitt jag vet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar