Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Klurar på en Nex-7 - objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

othis

Medlem
Överväger köpa en Sony Nex-7, alternativet är den klart dyrare Panasonic GH-3.
Är lite fundersam över tiillgången på optik, utbudet på e-mount-objektiv verkar mera begränsad än för M 4/3..
Är intresserad av kameran också för filmning. Glad över rekommendationer på vettig optik - gärna ljusstark med bra manuell avståndsinställning - i filmläge kan jag gärna undvara autofokus.
En anna fråga: Har någon erfarenheter av Nikonadapter till vettigt pris?
 
På youtube och även Google hittar man rätt så mycket info om detta. Som du säger så finns det nog fler objektiv för 4/3, men Sony skulle väl själva släppa typ 3st nya objektiv per år har jag för mig samt att Sigma har två fasta samt Tamron har en superzoom. Själv är jag mer inne på att skaffa adapter samt några äldre manuella objektiv.

/ Stolpe
 
---
... men Sony skulle väl själva släppa typ 3st nya objektiv per år har jag för mig ...
---
Det stämmer, men det är en gammal uppgift. I sin senaste E-mount roadmap har Sony ökat detta till minst 5 nya objektiv per år, eftersom NEX-kamerorna säljer mycket bättre än vad de hade förväntat sig tidigare. De är nu de mest sålda spegellösa kamerorna i världen. Av någon anledning så har deras sämsta marknad varit Japan, där de har legat trea hittills (fast det verkar som att de har gått upp på andra plats där nyligen).
.
 
Överväger köpa en Sony Nex-7, alternativet är den klart dyrare Panasonic GH-3.
Är lite fundersam över tiillgången på optik, utbudet på e-mount-objektiv verkar mera begränsad än för M 4/3..
Är intresserad av kameran också för filmning. Glad över rekommendationer på vettig optik - gärna ljusstark med bra manuell avståndsinställning - i filmläge kan jag gärna undvara autofokus.
En anna fråga: Har någon erfarenheter av Nikonadapter till vettigt pris?

Filmar med både NEX-7 och videokameran NEX VG30. Kan varmt rekommendera Sigmas 19 resp 30 mm/2,8 samt Sonys egen 50mm/1,8. Har även flera gamla Nikon-objektiv. Den adapter som funkar bäst för mig är:
http://www.ebay.com/itm/Nikon-F-AI-...R-NEX-6-NEX-7-AINEX-/281052107007?refid=store
De har snabb leverans. Har adapterna till Nikkor 24mm/2,8 - 85mm/2,0 - 105mm/2,5
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.