Maverick skrev:
Fantastiskt ljus säger faktiskt inte att man lyckats med särkskilt mycket./Maverick
Det beror ju helt på vad det är för bilder, och i vissa bilder är just ljuset det centrala. Får man inte tala om att man tycker ljuset i bilden är fantastiskt om man inte samtidigt krånglar in sig i en massa förklaringar om VARFÖR ljuset är fantastiskt? Om det är ett mjukt ljus i bilden så tror jag inte att alla måste poängtera det för fotografen, tycker jag att bilden har ett vackert ljus och säger det så tror jag att de flesta förstår att det är det mjuka ljuset som avses och inte det hårda ljuset som inte finns.
Blanda inte ihop detta med "fin bild", för DET är en värdelös kommentar. Det ger absolut ingenting när någon säger "fin bild", eller ännu värre "hyfsad bild". Står det däremot "fantastiskt ljus" så har ju faktiskt personen ifråga gått in och talat om vad i bilden som tilltalar. Är det inte konstruktivt att få veta att du lyckats bra med exponering, framkallning (om du fotar med film), efterbearbetning (om du är lagd åt det hållet) och därtill var skicklig nog att sitta i skogsbrynet när förhållandena var tillräckligt bra för att skapa en bra bild? Du får ju veta att du gjort något bra, då har du något att gå vidare med.
Alla kan inte bena in sig i komplexa kommentarer angående teknikens utnyttjande, fysikaliska förhållanden som kan förklara varför ljuset blivit som det blivit eller något annat man behöver en halv ingenjörsexamen för. Alla har inte studerat foto på någon högre nivå och alla har inte det extrema teknikintresset som vissa verkar kräva att man ska ha för att kunna vara konstruktiv.
Konstruktivt för mig är att få något jag kan gå vidare med, vare sig det är tips för hur jag ska göra nästa gång eller beröm för något jag gjort bra och inte behöver ändra på.
Observera dock att "fantastiskt ljus" är ett exempel, det kan likaväl vara vad som helst i bilden som får betraktaren att tappa hakan. "Underbara former" under en bild föreställande smältande istappar kan ju faktiskt innebära beröm till dig som fotograf för att du har lyckats avbilda dem så vackert.
Allt är vad man gör det till.