Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Klistra bildytan mot glas /plexi?

Produkter
(logga in för att koppla)

virus2u2

Avslutat medlemskap
Ett vanligt sätt att montera stora färgbilder (som verkar vara trend) är att klistra bildytan mot glas eller plexi. Någon som vet hur man gör?

Sluta hemmla er nu!

Någon måste avslöja tricket!
Bilderna får en snygg glasblank yta ; ) och borde vara väl skyddade mot UV-strålning. Plexi gör bilden slagtålig och perfekt för obevakade utställningar i offentlig miljö.
Problemet består rimligen att hitta ett klister som flyter extremt bra innan det härdar (eller torkar...). Vidare får ju klistret inte tappa suget med tiden...

Snart har ett år förflutit och jag ligger undrande vaken om nätterna. Ska jag behöva börja experimentera med min vacuumpump och olika sorters klister eller kommer någon att avslöja hur man gör?

Måste bilden klistras? Skulle tro att det blir svårt att få det snyggt.
Kan man inte klämma fast bilden istället?

ormestad skrev:
Skulle tro att det blir svårt att få det snyggt.

Jag har fått det gjort på labb någon gång. Jo det är snyggt och det håller bra..... men är extremjobbigt..

Du fäster bilderna på plasten med silikon, antagligen av tvåkomponentstyp... långa torktider och mycket pill lär det bli, det har visst funnits något enklare sättt, men det matrialet fungerar sämre... jag har några bilder som släppt från plasten och det var inte snyggt...

vet ingen som gör sån här montering nu...

/b

Kåre, du använder orden: ett vanligt sätt.

Jag måste nog påstå att jag aldrig har sett det.

Men det klart, det är inte så himla ofta jag har möjlighet att gå på utställning.

Kan det vara som så att du menar laminerade bilder eller kanske cibachromekopior(rätt stavning?)?

Såg bilder av Erwin Olaf på galleri Frans Suell i Malmö som var monterade på det sättet. De var laminerade med något som såg ut som plexiglas och det var inga klämmor som höll ihop det - måste ha varit limmat på något sätt. Själva laminatet var monterat så att det stod ut en bit från väggen och det såg väldigt läckert ut. Jag frågade givetvis galleristen hur man gör men det kunde man inte svara på.

Livick beskriver på sin sajt hur han fäster foton på Lexan med hjälp av ett alkohol-aktiverat fixativ, Lascaux 360 HV. Det är möjligt att man även kan lägga någon form av plexiglas framför fotot med denna teknik. Fast det verkar svårt, det fäster direkt och går inte att ångra.

niklasl skrev:

Livick beskriver på sin sajt hur han fäster foton på Lexan med hjälp av ett alkohol-aktiverat fixativ, Lascaux 360 HV. Det är möjligt att man även kan lägga någon form av plexiglas

vet inte riktigt hur du menar men Lexan = Plexi...

så det borde väl funka, sen om det är baksidan eller bildsidan som ligger mot plasten borde ju spela mindre roll...

/b

Lamiat....

Jag har provat att använda varmlaminat med gott resultat,bilderna sitter nu upp på mitt kontor och får se om ett år eller två om dom blekts.Nackdelen torde vara att laminatet sticker "ut " från fotots kanter för att täta.Ska prova att klippa "tajt" runt bilden och se om det släpper då....borde funka.Laminat finns ju med olika ytor.Bilderna har jag skrivit ut på min egen Canon i865 på fotopapper.

Om bildsidan ligger mot är det ju viktigt att det inte fastnar damm eller bildas några bubblor i skiktet mellan bild och plexiglas. Tror också att det är av betydelse hur man hanterar kanterna så att inte fukt och annat tränger in den väggen och förstör laminatet. När jag sökte skymtade det förbi en produkt på en sajt någonstans som jag tror är någon form av film som används för laminering och som man kan låta gå lite utanför bilden för att även kanterna ska skyddas. I Erwin Olafs fall gick bilden kant-i-kant med plexiglaset.

Bilderna jag fastnade för var dels från clown- och dels från fashion victims-serien som finns på hans sajt och jag skulle tro att åtminstone några finns kvar på galleriet. Priset låg dock långt över de flestas ekonomiska räckvidd.

Erik Schalin skrev:
Kåre, du använder orden: ett vanligt sätt.

Jag måste nog påstå att jag aldrig har sett det.

Men det klart, det är inte så himla ofta jag har möjlighet att gå på utställning.

Kan det vara som så att du menar laminerade bilder eller kanske cibachromekopior(rätt stavning?)?

Jo, jag ser oftast detta när väletablerade fotografer ställer ut riktigt stora kopior. Under förra året har jag siktat denna typ av bildlaminat på Kulturhuset (Stockholm), Konstmuseet och Bror Hjorts Hus Uppsala och Moderna Museet.
Visst är det ett laminat, per definition, men hittills har jag inte sett en Cibacrome laminerad på detta sätt. Ofta anges enbart "C print", som jag antar anger att det rör sig om vanliga färkopior famställda digitalt. Det har definitivt inte varit Ciba-kopior, dom känner man lätt igen...
Niklas har sett vad jag efterfrågar. Bilderna sitter väl skyddade och det blir riktigt snyggt!
Nu gäller det bara att hitta material och metod!

virus2u2 skrev:
Nu gäller det bara att hitta material och metod!

Förstoringsateljén gör sådana silikonmonteringar. Det blir helt annorlunda än laminat, eftersom det blir mycket tjockare montage. Man kan göra det mot glas eller plexi.

Stefan

Tackar, tackar! Nu börjar det närma sig något användbart.Men, så tunnflytande silicon det måste vara! Undrar om det finns risk för gul-stick efter en tid. Silicon brukar gulna. Vad späder / löser man silicon i?

Nu har jag läst det som låg under länken och mycket användbart har kommit upp (tack, tack). Ännu inget om vilken gegga och metod man väljer om man vill klistra bildens framsida mot glas/plexi.

virus2u2 skrev:
Ännu inget om vilken gegga och metod man väljer om man vill klistra bildens framsida mot glas/plexi.

nja, nu har du nog läst slarvigt...

SILIKON

är det som används, Förstoringsateljen i Johanneshov (tror jag det är) gör det och Crimson har gjort det förr...

Jag föreslår att du ringer någon av dem och frågar hur det går till... jag tror att monteringen kostar i storleksordningen 1000:- m2

vänliga hälsningar

/b

Jag har en vision om hur detta skulle kunna gå till:

- Man stryker lämpligt lim på två skivor av plexi eller glas
- Monterar bilden med bildsidan nedåt
- Drar försiktigt med en gummisickel på baksidan av bilden för att pressa ut evenuella luftbubblor
- Lägger ihopp skivorna
- Lägger hela paketet i en påse och suger ut all luft med en vaccum pump.
- Låt härda

Eftersom man lägger vaccum på hela paketet så eliminerar man risken med att få bubblor, man suger även ut allt överflödigt lim så att det inte blir någon linseffekt pga ojämn limtjocklek.
Till lim skulle jag nog välje en tvåkomponents silikon som man spär lite för att få den lagom flytande, fördelen med silikon är att det är enklet att trimma bort skägget som blir pga utsugningen.
Silikon har dock en förmåga att släppa efter några års väta och solljus, så om det är för montering utomhus under längre perioder så skulle jag köra med glas för UV-skydd och laminatepoxy för säker limfog. Det blir dock lite jobbigare att bearbeta är plexi och silikon.

Jag ser att det inte var igår som något skrevs här i tråden men jag är lite intresserad av att detta sätt att visa en bild.

Är det någon som använder denna metod idag genom att själv "lima" bilden på en plexiglas skiva? När jag tittat på kostnaden för plexiglas och sedan jämfört den kostnaden med vad det kostar att få de gjort så ställer jag mig frågan om det verkligen är värt det. Jag kanske inte har hittat något ställe med bra priser på plexiglas. På postfoto kostar en 50x75 cm förstoring 1499 SEK bakom 10 mm tjockt plexiglas och på plexiglas shopen kostar en 1x1 m skiva som är 10 mm tjock 1148 SEK. Lyckas man varje gång och har många bilder så kan det kanske vara värt det.

Angående silikon så har jag jobbat lite med det. Jag har använt ett två komponent silikon och för att minska viskositeten har jag blandat ut det med toluen. Tyvärr är toluen inte skitnyttigt och det luktar ganska mycket (inget att i större mängder sitta i källaren och pula med). Det finns ett alternativ, och det är en metysiloxan som säljs via Dow Corning med produkt namnet OS 20. Då jag använt OS 20 för tillämpningar i mitt arbete så har jag fått små sprickor i silikonet. Jag tror det kan ha att göra med hur härdningen av det silikon jag använder går till, det måste härdas vid högre temperaturer och då avgår OS 20 för snabbt. OS 20 har ett ångtryck liknande det av aceton. Det finns andra "OS" med läge ångtryck. Dessutom tror jag att man kan använda ett silikonlim (en komponent så att säga). Sedan kommer ju frågan hur ett fotopapperet reagerar på dessa lösningsmedel.

Så, är det någon som själv lyckas med denna metod?
Är det någon som hittat ett bra ställe att köpa plexiglas?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar