Annons

Kiruna till Bodö

Produkter
(logga in för att koppla)
Malaka skrev:
Tack för alla svar! Det är till Svolvaer jag ska och tillbringa de närmaste 8 månaderna där! Får hoppas att bilen håller ihop bara..
Mvh Erik

Till Svolvaer åker du bil hela vägen... Iaf om du skall åka från Kiruna, från Göteborg skulle jag köra Mo I Rana - Skutvik - Svolvaer. (Vi brukar dock ta Kiruna hem, för omväxlingen).

Hojta till om du vill ha några finurliga tips, har spenderat några sommrar där för dykningen (vilket rekomenderas varmt, du kanske t.o.m. kan få veta var favoritvraket ligger...). Vill du foto havsörn skall du prata med Magne på http://www.lofotdykk.no/Engelske filer/Norsk_index.htm, han kan även fixa billigt & bra boende, men jag antar att den frågan redan är löst. Han har grymma RIB båtar som han gärna är ute och kör med, häng på när några skall ut & dyka så ser du garanterat örn. Missa inte heller fåglarna (heter de luna fåglar?) i Henningsvaer eller promenaden över till Kvalviken efter Eggum.
 
Malaka skrev:
Tack för alla svar! Det är till Svolvaer jag ska och tillbringa de närmaste 8 månaderna där! Får hoppas att bilen håller ihop bara..
Mvh Erik


Jeg skal hem till Lofoten/vesterålen i sommar, gleder meg veldig. Men till hösten är det tillbake till österund :(

Lofoten är ju veldig kjänt, men när du passerar Vesterålen finns det flera ställen jeg kan rekomendera feks Nyksund, Hovden och yttersia av hadselöya. Mycke fint för alla smakar.

Men för svenskar som skal jobba i Norge, akta er så att ni inte blir lurad med stora löften.

Är det nånting som du anar at kan komma att gå sönder på bilen så är det nog smart att laga det före du åker till Norge, det är dubbla prisen i Norge.

Lykka till.
Mvh Maritha.
 
wikman skrev:
Till Svolvaer åker du bil hela vägen... Iaf om du skall åka från Kiruna, från Göteborg skulle jag köra Mo I Rana - Skutvik - Svolvaer. (Vi brukar dock ta Kiruna hem, för omväxlingen).

Hojta till om du vill ha några finurliga tips, har spenderat några sommrar där för dykningen (vilket rekomenderas varmt, du kanske t.o.m. kan få veta var favoritvraket ligger...). Vill du foto havsörn skall du prata med Magne på http://www.lofotdykk.no/Engelske filer/Norsk_index.htm, han kan även fixa billigt & bra boende, men jag antar att den frågan redan är löst. Han har grymma RIB båtar som han gärna är ute och kör med, häng på när några skall ut & dyka så ser du garanterat örn. Missa inte heller fåglarna (heter de luna fåglar?) i Henningsvaer eller promenaden över till Kvalviken efter Eggum.

Lunde fåglar(sjöpappegöye) mener du kanskje.?

Om du vill se Havörn är det suverent besta stället Nykvåg i Vesterålen. Vi har ett måkefjell där med minst titusen hekkende par måker, detta är en buffe för havörnen. Har spandert flera timer under fjellet i regnet av måkeskit. Över hälften av måkerna flyr ut när en örn eller pilgrimsfalk kommer svävande, det hörs ut som ett plan som svävar över en när alle synkroniserat flyger ut.

Nu längtar jag så mycket häm att jag nästen sprikker!

Eggum och Henningsvär er ett måste.
 
Niclasfoto skrev:
Härliga trakter vi snackar om nu;)!

Många svenskar i Lofoten så här års,,, på gott och ont, hehe;)

Själv längtar jag till Eggum, platsen av alla platser,;)

Mvh Niclas,

Ps, Jonas, kika in på denna bild. Kanske ngn som du känner igen!? http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=19012

Hua! Det får håren att resa sig när man blir påmind om tiden där uppe. Dagarna ute på sjön var bland dom bästa. Förövrigt en riktigt go bild på Odd Arne. Han har ett jobb man kan bli afvundsjuk på. Det är åttringen dom är ute med, inte sant? Vad var det den hette?
 
Om du nu ska köra upp från Göteborg, varför tar du så inte vägen gennom Norge? Visst är den sämre. Men den är till gengäld kortare, så det blir samma tid. Och den är många, många gånger vakrare. Du fölger bara E6 norrut. Efter två dagar kommer det en liten by i vilken du ska svänga vänster ut till Skutvik. Kommer inte ihåg vad byen heter.

Jag har kört turen från Köpenhamn ett antal gånger och kan starkt rekommendera den i vart fall en gång.

Mellan Oslo och Trondhjem kan man köra Vesterdalen (E6) eller Österdalen (Riksvej ??). Österdalen går snabbare och det är en större väg. Det är den vägen man normalt välger. Naturen är sådan sett mer eller mindre den samma i bägge dalarna.

"Åtta månader". Ska du på LFHS där uppe?
 
wikman skrev:
Vill du foto havsörn skall du prata med Magne på http://www.lofotdykk.no/Engelske filer/Norsk_index.htm, han kan även fixa billigt & bra boende, men jag antar att den frågan redan är löst. Han har grymma RIB båtar som han gärna är ute och kör med, häng på när några skall ut & dyka så ser du garanterat örn. Missa inte heller fåglarna (heter de luna fåglar?) i Henningsvaer eller promenaden över till Kvalviken efter Eggum.


Det Är en grym RIB ja, det är väl också en V8 innombordsmotor;)?!

Annars finns det ju fina RIB,ar i Henningsvär också!

Eggum är min sommars längtans mål. Tråkigt bara att det tar x anlat timmar att få fix på seendet där;) Allt är så speciellt att ens synsinne måste vänja sig över en tid;)

OHHH så det spritter i bena när jag tänker på Drömlandet Lofoten;)!

Mvh Niclas,

Ps, Sjöpapegöye=Lundfågel ja. Men den är inte så lätt att spana in i lofoten spec längs Vestfjorden,,, Den finns på öarna längre ut och spec på yttersidan Lofoten/Västerålen,,
 
Hallå igen!
Jag kör nog genom Sverige iaf då vägarna i Sverige är betydligt bättre..Jag tror inte riktigt att min bil pallar med de norska, även om det är kortare..Och ja, jag har legat under bilen hela dagen och mekat..gör ont i hela kroppen.
Jag kommer att jobba på ett hotell i Svolvaer för att tjäna ihop pengar, då kan man ju lika gärna vara på ett trevligt ställe!
//Erik
 
Malaka skrev:
Hallå igen!
Jag kör nog genom Sverige iaf då vägarna i Sverige är betydligt bättre..Jag tror inte riktigt att min bil pallar med de norska, även om det är kortare..Och ja, jag har legat under bilen hela dagen och mekat..gör ont i hela kroppen.
Jag kommer att jobba på ett hotell i Svolvaer för att tjäna ihop pengar, då kan man ju lika gärna vara på ett trevligt ställe!
//Erik

Ahaa, vilket hotell?

Jag har jobbat på Rica Hotell en hel del så där vet jag hur det går till, huff;),, på gott och ont som allt annat;)!
Ta kontakt om du känner för det och om det nu är där du skall jobba såklart;)!

Skall hälsa på ngr goda vänner som jobbar på Rica i sommar, kanske vi ses där då;)

Lycka till med jobbet!

Mvh Niclas
 
Jag skall vara på Anker Brygge. Jag kommer springa runt på bryggebaren så ni är alla välkommna att inhandla en öl till det facila priset av 90 kr..
//Erik
 
Malaka skrev:
Jag skall vara på Anker Brygge. Jag kommer springa runt på bryggebaren så ni är alla välkommna att inhandla en öl till det facila priset av 90 kr..
//Erik

Ahaa det är ca 14m ifrån hotellet där jag jobbat (vägg i vägg med andra ord)!
Det är nog ett fint jobb du får men ed en lite småknepig chef;) --->så som alla andra höll jag på att säga;)

Bara ett litet tips, nämn aldrig att en "Pils" är en "Bärs" vid bardisken eftersom "Bärs" är likamed "Bajs" på Norska;)) MÅNGA Svenskar har begåt det ödestigra men ofta komiska misstaget;)!

Mvh Niclas, som skall till Anker och käka pizza i utesärveringen i slutet av Juni;)!
 
Jag är efter att ha jobbat i Tyskland både van vid konstiga chefer och svenskar som beställer "Öl" (olja..) ;)

Mvh Erik, som skall både tillaga och servera pizzan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.