Så här blev det för mig, och nuvarande status:
Allmänkikare blev en
Nikon Action EX 7x35 CF ifrån CyberPhoto (betalade 895.-).
Skall vara vattentät/kvävgasfylld, och blev väldigt nöjd med den som allroundkikare. Känns gedigen och bra handhavandemässigt på alla sätt. Skulle rekommendera och köpa igen.
Tack för tipset och rekommendationen!
Ville dock även ha en lite mer kompakt kikare att ha med när man även vill hålla ner vikten (lite som Zeissen ovan, men ville inte lägga så mycket pengar), så det blev en mindre i Nikons serie:
Sportstar EX 8x25 ifrån Komplett.se (betalade 590.-)
Skall också vara kvävgasfylld och vattentät. Känns riktigt bra optiskt (det lilla som jag jämfört med andra alternativ som nybörjare på kikare, så ta det med en stor portion salt) och handhavandemässigt på de flesta punkter, men dock lite plastiga/rappliga ögonmusslor (sitter inte så gediget i utfällt läge för tex glasögonbärare). Bra byggkvalitet i övrigt, och nöjd för priset.
Just ni kikar jag på en marinkikare till segelbåten
Har just nu dessa två här ute på kuststugan för test:
Pentax 7x50 Hydro ifrån CyberPhoto (betalade 1799.-)
FUJINON 7X50 WPC-XL ifrån Gunnar Olssons (betalade 2295.-).
Varför dessa två?
Ville hålla mig i prislapp runt 2000.-, ha kända stora märken/tillverkare, och några som i tester har presterat OK eller bättre än snittet.
Fördel Pentax: Mindre kikare som tar lite mindre plats (för att vara marinkikare).
Fördel Fujinon: Privsvärd marinkikare med Suunto-kompass, och inklusive flytrem i priset.
Känns tryggt att handla ifrån både CyberPhoto (långvarig fotokund) och Gunnar Olssons (stora på kikare i Sverige) då bägge känns seriösa och har bra returvillkor (30 dagar).
Skall jämföra nere i båten idag, och sedan bestämma mig. Skall prova handhavande och hur bra de är med reflexer, etc, över havet. Känna på tyngd, fokussering, 3D-upplevelse, etc.
Något annat att tänka på, eller tips inför testning och jämförelse?
Några allmänna tips angående dessa, eller andra bra kända marinkikare att eventuellt överväga framför dessa (budget runt 2000-lappen)?