Annons

Kemera köp.

Produkter
(logga in för att koppla)

royroy

Aktiv medlem
Skall köpa en Minolta 700si. Gör jag ett bra köp?
Har en Minolta 500si super sen tidigare och en Canon eos 300.
 
Det beror helt på vad du får ge för den. Steget mellan 500si och 700si är iofs ganska stort men det borde inte vara helt omöjligt att hitta en 800si för rimliga pengar och då är et ett betydligt bättre val.
 
Låter lite dyrt i mina öron, jag köpte min dynax 800si för 2500(demoex). 700:an och 800:an är väl rätt snarlika, finns väl några fler finesser på 800:an dock ej säker på vilka. Jag är i alla fall grymt nöjd med min!
 
Jo, det låter lite dyrt. Du får 800si med objektiv för strax under 7000:- och den har en del intressant funktioner som 700si saknar.

Exponeringsminne, spegeluppfällning bl a tror. Det är iofs inga fel på 700si, jag har en själv, men ska du ändå lägga ut dessa pengar så skulle jag försöka få tag på en 800si istället.

/Maverick
 
dyrt

...........jag håller med om att det låter dyrt. Kameran är från -94. Jag har en och är kanonnöjd frånsett att flera inställningsknappar som jag använder ganska ofta ligger under en lucka vilket gör det bängligt och ibland vanskligt att hitta igen dom. Jag tror att 800si har samma idiotlösning. 600si däremot är bättre på den fronten, fast den är långsammare och saknar vissa fineeser ...och finns inte begagnad...
 
Jag har en 700si som jag är nöjd med.
Med verikalgreppet till så saknar man inga av 800si funktionerna. (PC-Uttaget)
Jag har aldrig behövt minnet för exponeringar och det högre ledtalet på inbyggda blixten kvittar efter som den är oduglig ändå.
Möjlgen skulle den något högre känsligheten på ljusmätaren vara värd något men min har aldrig krånglat.
Du blir nöjd vilken av modellerna du än väljer.
 
Hmm, måste nog infoga en rättelse:

Minolta 800 si har inte spegeluppfällning, det är väl egentligen den enda funktion den saknar.

Men däremot förstår jag inte varför du vill köpa en Minolta 700 si när du kan komma över en 800 si billigare. Jag gav 3900 för mitt ex och tydligen finns det de som har fått tag i den ännu billigare...
 
Varför inte kolla in radannonserna här på fotosidan. Minolta Dynax 7 plus två objektiv för 7500 pix eller Minolta 800si med vertikalgrepp plus några objektiv för 9500 pix.
Jag tycker helt klart att du ska kolla lite på beg. marknaden.

/Mvh Wix3m
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.