Annons

Katter som fotoobjekt

Produkter
(logga in för att koppla)
Maverick skrev:
Man får väl ändå utgå från att de som laddar upp bilderna vill ha kritik. Oach vem är jag att bedömma huruvida fotografen har laddat upp en "familjebild" eller ett seriöst försökt att ta en bra bild? Ambitionen hos fotografen kan ju vara hur seriös som helst, ska jag då påstå att han/hon bara vill visa sin keliskatt? Tycker jag är oerhört respektlöst.

Visst det finns många bilder här som inte är bra men det sträcker sig över alla motivområden. En del är bra på att ta och ge kritik medans vissa är direkt dåliga. Av någon anledning verkar det dessutom hänga ihop.

Anledningen till att man fotograferar katter/hundar/barn/hästar/fåglar är, i mitt fall iaf, att de inte springer och gömmer sig så fort man plockar fram kameran.

Annars kan vi låta Terje avgöra vad som är en familjebild och inte så lär det bli betydligt färre bilder att bedömma här på sidan ;)

Mvh
Maverick

Instämmer igen! Däremot förstår jag inte den sista meningen (även om den kanske mest är på skoj). Personligen tror/hoppas jag inte att det är så att en bra/uppskattad fotograf nödvändigtvis är bättre på att bedöma andras fotografier än de som inte är fullt så bra/uppskattade men det hör väl kanske inte till ämnet...

Men som flera andra sagt - dåliga kattbilder är väl inte sämre än dåliga bilder på solnedgångar, nakna kvinnor/män, påklädda kvinnor/män, barn, tallar, granar, björkar, gråsparvar, skrotbilar, hus, igelkottar, vargar, etc. Alla borde däremot tänka igenom innan de laddar upp en bild. Därmed inte sagt att en bild måste vara "bra" för att man ska ladda upp den utan man kan ju lika gärna vara ute efter att få förslag på hur man ska kunna förbättra den!

/ Fredrik
 
Helt rätt...

Jag har själv laddet upp "dåliga bilder" och bett om synpunkter på vad man göra med dom...

Förresten, är det nån som har ett bra recept på smulpaj?

;)
 
Det jag menade med min mening om Terje är att han har troligen lagt ribban högre över vad han klassar som familjebilder än de flesta andra av oss. Troligen är det så att om vi fick chansen att titta i Terjes familjealbum så skulle vi säkert hitta en hel del bilder som vi själva hade laddat upp utan att blinka. Typ...

Mvh
Maverick
 
Re: Re: Helt rätt...

wennerstrom skrev:


Du behöver:

-En pajform
-En katt
-En mixerstav
-smulor


Kombinera.

Hehehehe.... :D

Nä men från det ena till det andra så finns det en hel del foton här som ser ut som jag vet inte vad. Själv orkar jag inte sitta att kommentera 100 bilder om dan. Det får räcka med de som jag tycker är intressanta. Min portfölj består av 1 bild som test. Väntar på pengar till min diascanner.
 
Maverick skrev:
Det jag menade med min mening om Terje är att han har troligen lagt ribban högre över vad han klassar som familjebilder än de flesta andra av oss. Troligen är det så att om vi fick chansen att titta i Terjes familjealbum så skulle vi säkert hitta en hel del bilder som vi själva hade laddat upp utan att blinka. Typ...

Mvh
Maverick

Säkert sant! Måste bara tillägga att alla mina bilder här på fotosidan dessutom återfinns i vårt familjealbum :D Med andra ord laddar även jag upp bilder från vårt familjealbum utan att blinka :). Men jag förstår vad du menar och håller alltså med dig!

/ Fredrik
 
Jag har personligen svårt att kommentera bilder, tycker att är en bild tagen så är den tagen. beskära dit och beskära hit är objektivt, tror mer på att lära sig av att se andras bilder, än att få sådan kritik, jag får ut mycket av att se andras bilder, och ser jag något som verkligen fångar mig, så skriver jag det.
 
skalmac skrev:
Jag har personligen svårt att kommentera bilder, tycker att är en bild tagen så är den tagen. beskära dit och beskära hit är objektivt, tror mer på att lära sig av att se andras bilder, än att få sådan kritik, jag får ut mycket av att se andras bilder, och ser jag något som verkligen fångar mig, så skriver jag det.

Subjektivt menar du va? Kan delvis hålla med dig, det är svårt att argumentera kring konst, det som jag gillar måste inte du gilla och vice versa. Men å andra sidan finns det ju en tjusning i just det, att det finns få absoluta sanningar inom konsten, eller hur? Det ger utrymme för fria och intressanta meningsutbyten.

För att fortsätta kring det tråden började med, kattbilder, så håller jag med om att det finns massor med "mindre bra" bilder inom samtliga motivområden här på fotosidan, men just katter finner jag personligen är överrepresenterade bland dom sämre bilderna, tillsammans med bilder barn.

Jag har full förståelse för att man älskar sina barn och husdjur, och brukar inte kommentera dom, för jag förstår husses/mattes/mammas/pappas fascination och kärlek, men det är svårt ibland att låta bli. Fotosidan är ju en sajt ämnad för att diskutera bilder på, och jag kan ibland (när jag slumpat fram 50 bilder och 30 av dom är snapshots på luddiga saker) känna att jag tappar lite sugen när för många av bilderna inte är ett dugg intressanta för andra än dom närmaste.

Tricket kanske är att kommentera alla bilder lika hårt? "Din katt är säkert gulligt, men placera inte den mitt i bilden, i dåligt ljus, mot en lutande horisont, bakom skärpeplanet, med en gren framför ansiktet."

//Bengt
 
Jag har personligen svårt att kommentera bilder, tycker att är en bild tagen så är den tagen. beskära dit och beskära hit är objektivt, tror mer på att lära sig av att se andras bilder, än att få sådan kritik, jag får ut mycket av att se andras bilder, och ser jag något som verkligen fångar mig, så skriver jag det.

Det är ju som att lära sig köra bil genom att läsa handboken. Då är det väl bra att ha nån som föreslår att du vrider på ratten innan du når fram till diket...

Jag tycker det är väldigt pedagogiskt att testa olika beskärnningar m.m. Man ser direkt när en bild får liv om bara tar ett par pappersark och håller för vissa delar.

Prova det Skalman---öh, förlåt skalmac



Och Bengt, kan bara hålla med!
 
wennerstrom skrev:


Tricket kanske är att kommentera alla bilder lika hårt? "Din katt är säkert gulligt, men placera inte den mitt i bilden, i dåligt ljus, mot en lutande horisont, bakom skärpeplanet, med en gren framför ansiktet."

//Bengt

Helt riktigt, så har jag gjort på de bilder som i mitt tycke skulle höra hemma i familjealbumet men som jag ändå besvärat mig med att kommentera.

Då är man dels artig samtidigt som signalerar vad den här sidan är till för.

Mvh
Maverick
 
Visst är katter intressanta, för den som är intresserad av katter, (har själv två men plåtar även kantareller) Om du studerar en katt så har den ett otroligt kroppspråk vilket inte en talgoxe har i samma utsträckning men ändå plåtar en del talgoxar:D

OK kan väl hålla med om att det finns många "egobilder" typ: min katt, baby, whatever.. som är intetsägande för oss betraktare men bry dig inte om dessa bilder, själv ignorerar jag sånt.

Hälsningar
Lennart


Allt du ser är ljus
 
"Varför denna fascination för katter som fotoobjekt?

Men vad är det som gör just katter så intressanta att det i princip räcker med att fotografera dem rakt av ?"



........joo, katten sitter ju bara där... lugnt och stilla, man har all tid i världen på sej att komponera, fokusera och exponera.

Ta med hunden ut i trädgården och ta några bilder... "sitt......sitt.....SITT!....stanna kvar....STANNA sa jag!....etc etc. Han springer ju bara omkring som en tok. Leka med bollen och leta pinnar, jaha ja, det är bara att gå in till katten igen och knäppa ett par bilder!

(PS jag lyckas iochförsej med alla mina hundbilder.)

/Jacob (med lite glimt i ögat)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.