Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Katten välte ner objektivet i golvet. *Suck!

Produkter
(logga in för att koppla)

Joakimlar

Aktiv medlem
Katten tyckte jag var lite väl seg på morgonen och tyckte det var en bra idé att välte ner ett Tamron 17-50 f/2,8 i golvet så att jag skulle komma upp.

Han lyckades lite för bra med det och nu är objektivet lite knasigt. Zoomringen hackar lite på vissa lägen och när jag zoomar till 50 mm så tar det inte stopp utan den fortsätter snurra utan att det händer något. Om man zoomar ut så "hakar" den tag igen också blir den som vanligt.

Fokusringen går bra förutom att det här något "hack" i ett visst läge.

Autofokusen fungerar utmärkt och den tar fortfarande bra bilder. Jag har också sett att exif verkar havererat. Oavsett vilken brännvid jag använder så står det alltid 30 mm. Alla annan exif verkar fungera.

Är det någon som har en idé om vad som har hänt med den och om det går att fixa? Är det dyrt i så fall?

Om du har drulleförsäkring (allrisktillägg i hemförsäkringen) brukar sådana olyckor gå loss på 1500 kr.

Jo det är ju sant. Dock köpte jag objektivet här på fotosidan för 2000 så katten vet (!) om det är värt det ändå.

Fast frågan är kanske också vad det skulle kosta att ersätta...

Exifbiten med att brännvidden anges som 30mm oavsett tyder på att det ska finnas ett metallborst inuti som släpar på ett metallmönster och avger olika signaler för olika brännvidder... det har antagligen gått av eller böjts till så att det inte har kontakt längre...

Mvh,
Richard

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar