Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Katastrof och ocker! [gummit släpper på Nikonkameror]

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag bytte mitt första efter 5år och 30000 exponeringar, det är inte bra att gummit släpper men du överdriver ganska kraftigt skulle jag säga.

överdriver vad? att Nikon bytte gummit på kameran inom 1år? du ser vad det skulle kostat i listan jag skrev här. Dessutom det räckte inte att byta en gång drygt ett år senare bytte dom gummit igen. Jag fick det utbytt gratis även denna gång. Att du inte behövt byta gummit är nog inte så konstigt med 30000 exponeringar på 5år. Fanns ens D3 eller D700 då? Så på vilken kamera har du inte behövt byta gummi? Jag har aldrig varit med om att gummit släppt på något annat märke än Nikon däremot såg det ruggigt blankt/slitet ut på min gamla 1ds mark 2.
Om det vore ett icke problem så tror jag inte folk skulle skriva om det. Sedan att gummit på zoomen 14-24 svällt o inte sitter fast är inte heller imponerande. Vi ska nog vara jävligt glada att Nikon inte tillverkar kondomer för dom har uppenbart problem med gummi.
jag har säkerligen överdrivet med zoomen 14-24 den är ju drygt 2år gammal o enligt Nikon solna så var det inte heller så ovanligt fanns att köpa o byta själv till billigare kostnad.
 

Bilagor

  • 14-24 zoom.jpg
    14-24 zoom.jpg
    18 KB · Visningar: 1,096
Och historian fortsätter hos nikon...

Nu tycker de jag ska plocka ut kameran, betala 300 + moms i undersökningsavgift. Sedan skicka den till Örebro, som sedan skickar den tillbaka till nikon (som har sitt kontor 4 minuter härifrån) och sedan tillbaka till Örebro och sedan hem till mig. Smidigare går det inte att lösa enligt Nikon. Och de påstår fortfarande att detta ej är ett tillverkningsfel..

Nikon säger: "Gummit på de äldre kamerorna gav inte bra grepp när det var fuktigt. Därför bytte vi till en annan typ av gummi, vilket kan trilla av om det blir fuktigt."
Jag ställer mig frågande hur det då kommer sig att en vädertätad kamera inte tål normal användning.. Hur jag än vrider och vänder på det så bryter nikon mot konsumentköplagen av följande anledningar (oavsett om reklamationen görs mot återförsäljaren eller tillverkaren (som ni säkert vet är det mer standard idag att man får ta det själv med tillverkaren, dock är detta frivilligt för dig som konsument)):

*Man skall kunna förvänta sig att en funktion (handtaget) går att använda så som andra liknande (handtag) används. Således bör den tåla att hållas i även om man en varm dag är svettig.

*Det skall upplysas tydligt (t.ex. i manualen eller av säljaren) om det är något viktigt man måste tänka på (t.ex. att den vädertätade kameran tål inte fukt eller handsvett).

*Reklamationer ska ske på rimlig tid utan några kostnader för konsumenten.

Nikon påstår att de har jurister som gått genom detta och det skulle då vara lika med att allt är okej. Jag har dock en helt annan uppfattning och mina damer och herrar: Vet ni att jurister kan ha fel!? Vad ska vi annars med rättegångar till? ;)

Men skam den som ger sig. Polisanmälan är klar. Anmälan till ARN på g. Tycker dock det hela börjar likna en komedi. Båda parter har redan fått betala mer än vad reperationen skulle kostat.. Och jag förstår verkligen inte varför de inte löst detta för mig tidigare, de har uppenbarligen gått bra för andra här på fotosidan.. :(

Jag förstår fortfarande inte. Du verkar ha hamnat i en klämma som är smått unik. Det måste ju kunna att lösa på ett vettigt sätt. Jag kör inte Nikon längre, men när jag gjorde det var det inga problem. Kan du lägga upp en bild som visar i vilken grad klädseln släppt?

Jag behövde bar ringa ett samtal till Nikon (gällde tumgreppet på luckan på mina D1 som bara lossnat).
2 dagar senare dök 2 ersättningsbitar upp med folie som man drog av och sedan fäste på luckan). Ingen kostnad, inget kringsnackande utan bara vänligt bemötande, Fast det var ju ett tag sedan.

Tycker de flesta på tråden har fått igenom sina reklamationer smidigt (d v s de som har upplevt problemet och vänt sig till Nikon för att få det åtgärdat)

"Gummit på de äldre kamerorna gav inte bra grepp när det var fuktigt. Därför bytte vi till en annan typ av gummi, vilket kan trilla av om det blir fuktigt."
Om det är exakt citat så låter det aningen korkat. Vilka kameror gällde det månntro? F4 (analog anno 1988? På F5 lossnade gummit redan och det har gått många år sedan dess).

ARN kan väl verka okej, men polisanmälan tror jag är att gå till överdrift. Dock kan jag hålla med dig om att klädselns egenskaper och tendens att lossna skulle deklareras i kamerans handbok.
 
överdriver vad? att Nikon bytte gummit på kameran inom 1år? du ser vad det skulle kostat i listan jag skrev här. Dessutom det räckte inte att byta en gång drygt ett år senare bytte dom gummit igen. Jag fick det utbytt gratis även denna gång. Att du inte behövt byta gummit är nog inte så konstigt med 30000 exponeringar på 5år. Fanns ens D3 eller D700 då? Så på vilken kamera har du inte behövt byta gummi? Jag har aldrig varit med om att gummit släppt på något annat märke än Nikon däremot såg det ruggigt blankt/slitet ut på min gamla 1ds mark 2.
Om det vore ett icke problem så tror jag inte folk skulle skriva om det. Sedan att gummit på zoomen 14-24 svällt o inte sitter fast är inte heller imponerande. Vi ska nog vara jävligt glada att Nikon inte tillverkar kondomer för dom har uppenbart problem med gummi.
jag har säkerligen överdrivet med zoomen 14-24 den är ju drygt 2år gammal o enligt Nikon solna så var det inte heller så ovanligt fanns att köpa o byta själv till billigare kostnad.

Om du drabbats med dessa reparationer så är det ju tråkigt men det är knappast något som alla drabbas av i det tempo du gör.
Det skulle skrikas betydligt mer om samtliga Nikon-ägare fick byta gummi för en tusenlapp om året.

[Edit] Sedan suger det ju att problemet finns över huvud taget.
 
Det finns en annan tråd i forumet med svarpå era frågor och funderingar.
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=59718

I den tråden föreslås åtgärder som gott duger för kameror där garanti och reklamationsrätt gått ut.. Lim i all ära, men det går inte då kameran måste kunna servas fortsättningsvis. Mitt gummi har som många andras töjts ut och därmed skulle det inte hjälpa att försöka limma dit det eller sätta fast det med ny dubbelhäftande tejp. Någon skrev om silvertejp här, kanonbra tips om jag hade tänkt behålla kameran ;), dock siktar jag på fullformat nu och just nu ser det inte ut att bli någon nikon..


Kan du lägga upp en bild som visar i vilken grad klädseln släppt?
Tyvärr men nikon har utfäst en lösensumma på min kamera så den är kvar hos dem.

Kanske de behandlar mig såhär bara för att det satt en Tokina 12-24 och inte en nikon på kameran när jag lämnade in den? ;)
 
I den tråden föreslås åtgärder som gott duger för kameror där garanti och reklamationsrätt gått ut.. Lim i all ära, men det går inte då kameran måste kunna servas fortsättningsvis. Mitt gummi har som många andras töjts ut och därmed skulle det inte hjälpa att försöka limma dit det eller sätta fast det med ny dubbelhäftande tejp. Någon skrev om silvertejp här, kanonbra tips om jag hade tänkt behålla kameran ;), dock siktar jag på fullformat nu och just nu ser det inte ut att bli någon nikon..



Tyvärr men nikon har utfäst en lösensumma på min kamera så den är kvar hos dem.

Kanske de behandlar mig såhär bara för att det satt en Tokina 12-24 och inte en nikon på kameran när jag lämnade in den? ;)

Gummit sitter monterat med dubbelhäftande tejp i original för att man skall kunna ta bort det vid service. Det sitter mycket småskruvar under gummit och dem vill manm ju inte limma ihop med för starka grejor.
 
Men skam den som ger sig. Polisanmälan är klar. Anmälan till ARN på g. Tycker dock det hela börjar likna en komedi. Båda parter har redan fått betala mer än vad reperationen skulle kostat.. Och jag förstår verkligen inte varför de inte löst detta för mig tidigare, de har uppenbarligen gått bra för andra här på fotosidan.. :(


Polisanmälan? Vad har Nikon gjort för olagligt? ARN förstår jag däremot. Oxå att du är förbannad men polisanmälan :)
 
Gummit lossnar

Har råkat ut för att gummit på mitt kamerahus (Nikon D700) har lossnat på flera ställen så pass mycket att jag tvingats sätta dit eltejp för att det inte ska rivas loss helt. På två av mina objektiv (28-70/2.8 och 70-200/2.8) har gummit på zoomringen lossnat.

Har jag extrem otur eller är detta vanligt på Nikons grejer? Jag är ivrig amatörfotograf och har aldrig lånat ut mina grejer (knappt någon annan som hållt i dom) så jag vågar påstå att hanteringen hamnar inom gränsen för det normala.

Ni som har liknande Nikongrejer, vad är era erfarenheter?
 
Kostar inte 400kr att byta på en D700, det kostar 2300kr inkl moms att byta gummit på en D700. Nikon tar inte på sig något ansvar alls utan svaret jag fick från dem var att om gummit lossnar så har man använt kameran på ett sånt sätt att det inte omfattas av garantin.

Jag är själv ganska lack på Nikon ang. detta och sitter och filar på en ARN anmälan.

Nu har gummit på 24-70 börjat släppa också och det är la bara en tidsfråga på andra gluggar också.
 
grattis jag har haft 4 st D700 samtliga har varit inne på lagning. På min 14-24 har gummi ringen svällt på o min 24-70 kärvar o är inne på service o mitt 4 D700 hus har blixtsko huset börjat krångla som på mina andra D700. Så jag är tydligen inte ensam.........
och jag kör även canon o har gjort det i många år med endast ett fel o det var en slutare som la av.
 
Kostar inte 400kr att byta på en D700, det kostar 2300kr inkl moms att byta gummit på en D700. Nikon tar inte på sig något ansvar alls utan svaret jag fick från dem var att om gummit lossnar så har man använt kameran på ett sånt sätt att det inte omfattas av garantin.

Jag är själv ganska lack på Nikon ang. detta och sitter och filar på en ARN anmälan.

Nu har gummit på 24-70 börjat släppa också och det är la bara en tidsfråga på andra gluggar också.

mot mig har dom varit lite snällare o bytt på 2st utan kostnad fast jag har lagt ut ett gäng kronor på andra lagningar.
 
jag skulle vilja påstå att Nikon har uppenbara kvalitetsproblem som jag inte har haft med andra märken.
 
jag skulle vilja påstå att Nikon har uppenbara kvalitetsproblem som jag inte har haft med andra märken.

Ja, när det gäller gummit så är det definitivt så.

Känslan i själva det materialet är väldigt trevlig, men det vore ju kul om det kunde hålla sig på plats på huset också.
 
Hur gick det med ARN anmälan? Kom du någon vart?

Eftersom Nikon var orubbliga till en början och dessutom ville ha 350kr + moms och frakt om jag ville ha tillbaka kameran utan åtgärd (detta är fortfarande ett solklart reklamationsfall för mig) gjorde jag en polisanmälan. Efter trögt motstånd hos Nikon så gav de till slut motvilligt med sig. Sålde kameran nästan direkt (någon fick en mycket fin nyservad D300), bestämde mig rätt tidigt i det här ärendet att det inte är lönt att köra ett kamerasystem där jag måste vänta månader på en reklamation som borde tagit en vecka. Köpte en beggad Canon 5D mk2 och är supernöjd med den, gummit visar inte ett tecken på att släppa och kamerorna är ungefär lika gamla och har ungefär lika många exponeringar.

Jag är väl inte värst glad över hur de skötte detta. I slutändan går ju både jag och Nikon med ekonomisk förlust i ärendet. Ska VÄLDIGT mycket till om jag ska byta tillbaka nu.. :)
 
Nu har jag ju en systemkamera av modellen äldre, en Nikon D200. Där har gummit släppt nästan överallt och det hände samma sak på min Nikon D70. Riktigt, riktigt trist för i övrigt så fungerar bägge alldeles utmärkt.
 
Nu har jag ju en systemkamera av modellen äldre, en Nikon D200. Där har gummit släppt nästan överallt och det hände samma sak på min Nikon D70. Riktigt, riktigt trist för i övrigt så fungerar bägge alldeles utmärkt.

Dubbelhäftande tejp är bästa medicinen. Tunn skall den vara förståss!
 
Tack, jag ska testa det. Men helt klart irriterande att Nikon har mer problem än Canon med detta :)

Dom har kanske olika sorters gummiblandning eller annan leverantör av dubbelhäftande tejp. Jag köpte från 3M och den funkar bra. Bäst funkade det ihop med tunnt smidigt getskinn som jag satte på mitt Batterigrepp till min D100 för några år sedan. Använd inte något annat klister för man behöver komma åt alla skruvar under gummit vid diverse service, inte du själv utan Nikon tekniker. Det kan bli extra dyrt om dom inte kan demontera kameran på vanligt vis.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.