Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Katastrof och ocker! [gummit släpper på Nikonkameror]

Produkter
(logga in för att koppla)
Nikons usla gummiarmering

Gummisläpp på Nikons kameror är väl lite av ett standardfel. Det förekommer vad jag förstår på alla modeller som har gummidetaljer pålimmade.

Fick precis tumgreppet på min D80 utbytt hos Lasses för den extrema summan 40:- (alla gummidelar är alltså inte dyra)

Väcker liv i en gammal tråd. För frontgummeringen på D300 kostar fortfarande 500 kr att fixa. Vilket det knappast är värt? Har tejpat fast min med silvertejp så det sitter någorlunda på plats men det ger ju en lite speciell "finish" på kameran förstås.
Det jag undrar är om det har någon som helst betydelse att gummiarmeringen är tät för att funka i väderskyddet. Trodde först att denna gummiarmeringen inte hade någon större betydelse i väderskyddet men har nu fått olika besked om detta och tänkte mig nu ner till de ångande regnskogarna i Costa Rica och fota.

Hälsningar
Joakim

Varför använder man inte skinn eller läder istället för gummi? Är det limmet som släpper? Kanske kan nitas på något sätt?

Varför använder man inte skinn eller läder istället för gummi?
För att det skulle vara sjukt dyrt att sitta och skära ut passande bitar för hand istället för att gjuta dem i gummi. Dessutom skulle folk nog klaga på dåligt grepp. På en kamera utan löjliga übergrepp lär det däremot vara en baggis att fixa.

För att det skulle vara sjukt dyrt att sitta och skära ut passande bitar för hand istället för att gjuta dem i gummi. Dessutom skulle folk nog klaga på dåligt grepp. På en kamera utan löjliga übergrepp lär det däremot vara en baggis att fixa.

Gummi lär vara billigare än läder som material betraktat. Att göra motsvarande stansning i läder borde inte vara dyrare än i gummi.
Frågan är om det skulle vara så där vansinnigt mycket bättre?

Gummit sväller för övrigt av någon orsak, suger oljor som finns i huden kanske. Detta gör att den dubbelhäftande tejp som används släpper. Limmet är medvetet inte idiotstarkt för att en del skruvar sitter dolda under gummit. Dessa behöver vara åtkomliga rimligt enkelt vid reparationer.

Skärpning Nikon

Jag lämnade in min D300 (köpt i jan 08) då gummit börjat släppa helt på flera ställen. Jag anser ju att det är ett ursprungsfel. En handgrepp på en kamera ska ju tåla att användas, problemet att det kanske inte tål handsvett är väl verkligen inte mitt problem. Om jag har händerna där man ska hålla kameran och den inte tål det, hur fan tänkte de då? Och hur tänkte de om problemet beror på temperaturväxlingar? Var inte kameran jag köpte vädertätad? Jag tänker INTE försöka limma min kamera själv..
Hur som helst, lämnade den till Nikon och gick motvilligt med på de 650Kr vi skrev som maxkostnad för reparationen trots att jag tycker det är ett läge för reklamation. Dock mottog jag idag ett nytt kostadsförslag från Nikon på närmare 2000Kr!!? Detta är verkligen inte rimligt. Jag påpekade felet redan när kameran var inne på rep för en hotpixel (som verkligen satt i mitten på sensorn), blev lite irriterad redan då (var under garantitiden) men efter diskussion fick jag det som goodwill.

Vi får väl se hur de ställer sig till en reklamation, dock är jag mycket nära på att byta system..

Jag tog med min d200 där den lilla gummibiten mellan hjulet och minneskortsluckan sitter på baksidan lossnat helt och jag tappat bort, sen har även det vanliga gummit släppt rejält i greppet för högerhanden, hängde nästan löst.

Jag tog med den till mässan för checken and clean.. och fick tillbaka kameran i handen helt omklädd med nytt gummi! blev riktigt positivt överraskad! Grymt bra!

Helt gratis såklart.

Var det din kamera du fick tillbaka då? :)

Det kanske står nån stckare och svär över att Nikon tappat bort hans gummibitar på check&Clean nu...

Nä men det är gott att de tar det på allvar! Grattis!

Jag tog med min d200 där den lilla gummibiten mellan hjulet och minneskortsluckan sitter på baksidan lossnat helt och jag tappat bort, sen har även det vanliga gummit släppt rejält i greppet för högerhanden, hängde nästan löst.

Jag tog med den till mässan för checken and clean.. och fick tillbaka kameran i handen helt omklädd med nytt gummi! blev riktigt positivt överraskad! Grymt bra!

Helt gratis såklart.

Grattis!

Där ser man, jag har jfick ta en diskussion med dem i fredags, de sa att de skulle återkomma.. Jag kan ju inte i min vildaste fantasi nu tro annat än att de åtgärdar detta gratis åt mig med. Jag har ju ingen möjlighet att ta den till mässan då kameran ligger hos Nikon. Samtidigt så skulle jag ju bli fly förbannad om de står fast vid att debitera mig 2000kr för ett fel som jag inte kan anklagas för.

Jag kanske inte går tillbaka med en hammare som tappar gummigreppet, men det är för att det handlar om lite pengar, men hade min hammare kostat 15 tsek så är det klart att jag gått tillbaka med den.

Handtag ska enligt mig tåla handsvett.

Det låter lite som när mannen klagade på den nyligen inköpta luktfria toaletten. Jo, den luktar sade köparen varpå leverantören undrade om han hade använt toaletten? Jo, det är ju klart att jag använt toaletten!!! Ja då tror f-n att den luktar!

Skämt åsido. En produkt som inte klarar normal användning utan att falla sönder är behäftad med tillverknings- eller konstruktionsfel. För sådana gäller 2 års reklamationsrätt. Problemet är ju rätt allmänt och känt så det kan ju knappast beror på att du "överanvänt" kameran.

Nikons gummi släpper inom 1 år oavsett om du har handsvett eller ej o det kostar följande att byta ut
bottom cover unit 69,44
grip rubber unit 384,76
rear rubber unit 111,67
i/f rubber unit 267,49 + moms = 1041 kr
Nu har jag visserligen sluppit betala efter samtal med Nikon men problemet kvarstår gummit släpper på Nikon kameror. På mina canon kameror tog det typ 3 år innan det började släppa så något fel är det hos Nikon enligt mig.

Jag lämnade in min D300 (köpt i jan 08) då gummit börjat släppa helt på flera ställen. Jag anser ju att det är ett ursprungsfel. En handgrepp på en kamera ska ju tåla att användas, problemet att det kanske inte tål handsvett är väl verkligen inte mitt problem. Om jag har händerna där man ska hålla kameran och den inte tål det, hur fan tänkte de då? Och hur tänkte de om problemet beror på temperaturväxlingar? Var inte kameran jag köpte vädertätad? Jag tänker INTE försöka limma min kamera själv..
Hur som helst, lämnade den till Nikon och gick motvilligt med på de 650Kr vi skrev som maxkostnad för reparationen trots att jag tycker det är ett läge för reklamation. Dock mottog jag idag ett nytt kostadsförslag från Nikon på närmare 2000Kr!!? Detta är verkligen inte rimligt. Jag påpekade felet redan när kameran var inne på rep för en hotpixel (som verkligen satt i mitten på sensorn), blev lite irriterad redan då (var under garantitiden) men efter diskussion fick jag det som goodwill.

Vi får väl se hur de ställer sig till en reklamation, dock är jag mycket nära på att byta system..

gummit släpper konstant på Nikons kameror.

Jag köpte min d200 när den kom direkt (var bland dom första) och mitt gummi släppte i somras, så det har suttit längre än vad många vill få det till, och kameran används ganska mycket, helst sommartid. Snart 100 000 exponeringar.

Nikons gummi släpper inom 1 år oavsett om du har handsvett eller ej o det kostar följande att byta ut
bottom cover unit 69,44
grip rubber unit 384,76
rear rubber unit 111,67
Nu har jag visserligen sluppit betala efter samtal med Nikon men problemet kvarstår gummit släpper på Nikon kameror. På mina canon kameror tog det typ 3 år innan det började släppa så något fel är det hos Nikon enligt mig.

plus 750 kr arbete + moms..

plus 750 kr arbete + moms..
Jomen, det vet väl alla. Nikon vädertätar ju bara sina kameror mot regn, inte mot svett :)
Är det fabrikationsfel så gäller 3 års reklamation inom EU. Nikon räknar dock detta som slitage, och inte fabrikationsfel.
Min D300, inköpt i december 2007, började släppa i frontgummit (det dyraste) för ca 1 år sedan. Har inte lyckats få det bytt (som reklamation), utan satsat på att tejpa ihop det med silvertejp. Så det funkar bra och att kameran inte ser lika stöldbegärlig ut får bli bonus. Annars kameran tur nog gått utmärkt i ur och skur, 60k bilder, enda felet tre döda pixlar som fixades gratis.
Men visst håller jag med - handgrepp på vädertätad kamera som inte tål handsvett. Visst känns det löjligt!

gummit släpper konstant på Nikons kameror.

Jag måste säga att jag blir lite förbryllad av det här fenomenet. Jag trodde förr att det här var ett mycket marginellt fenomen (vilket jag också sa tidigare i den här tråden när den en gång dök upp). Sedan har ett antal personer påpekat att problemet är högst verkligt.

Men jag är fortfarande förbryllad. Själv har jag två D3:eek:r, den ena har gått lite knappt 110000 bilder, den andra strax under 200000, på bägge är gummigreppen rejält slitna, på den bakre biten där man har tummen är de blankslitna. Men ingenstans har gummit ens visat en tendens att släppa. Inte heller släppte det på den D2H (ca 70000 exponeringar) eller den D200 (ca 25000 exponeringar) jag tidigare ägt.

Jag har dessutom sedan jag senast deltog i den här tråden pratat en del med olika pressfotografer om utrustning, och ibland när jag kommit ihåg saken har jag frågat om det här med gummigrepp. En kille hade haft problemet att den bakre gummibiten på en av hans kameror (en D3) lossnade ganska direkt när kameran var ny, men satt sedan kvar efter att den fixats på Nikon. Ingen av de övriga jag pratat med om saken (fem olika fotografer som jag kan komma ihåg) hade ens sett problemet och då har de kört sina kameror (i huvudsak D3:eek:r) i många, många hundratusentals exponeringar och i flera fall nött ut kamerorna högst påtagligt i övrigt.

Problemet finns, det tvivlar jag inte en sekund på. Men att det - som det bitvis framstår som i den här tråden - är mer regel än undantag ... Det tror jag däremot inte på. Min teori är att kvaliteten på limningen är ojämn vilket skulle förklara varför gummigreppen lossnar lätt för somliga och i stort sett aldrig för andra.

bottom cover unit 69,44
grip rubber unit 384,76
rear rubber unit 111,67

Jag bytte mitt första efter 5år och 30000 exponeringar, det är inte bra att gummit släpper men du överdriver ganska kraftigt skulle jag säga.

Och historian fortsätter hos nikon...

Nu tycker de jag ska plocka ut kameran, betala 300 + moms i undersökningsavgift. Sedan skicka den till Örebro, som sedan skickar den tillbaka till nikon (som har sitt kontor 4 minuter härifrån) och sedan tillbaka till Örebro och sedan hem till mig. Smidigare går det inte att lösa enligt Nikon. Och de påstår fortfarande att detta ej är ett tillverkningsfel..

Nikon säger: "Gummit på de äldre kamerorna gav inte bra grepp när det var fuktigt. Därför bytte vi till en annan typ av gummi, vilket kan trilla av om det blir fuktigt."
Jag ställer mig frågande hur det då kommer sig att en vädertätad kamera inte tål normal användning.. Hur jag än vrider och vänder på det så bryter nikon mot konsumentköplagen av följande anledningar (oavsett om reklamationen görs mot återförsäljaren eller tillverkaren (som ni säkert vet är det mer standard idag att man får ta det själv med tillverkaren, dock är detta frivilligt för dig som konsument)):

*Man skall kunna förvänta sig att en funktion (handtaget) går att använda så som andra liknande (handtag) används. Således bör den tåla att hållas i även om man en varm dag är svettig.

*Det skall upplysas tydligt (t.ex. i manualen eller av säljaren) om det är något viktigt man måste tänka på (t.ex. att den vädertätade kameran tål inte fukt eller handsvett).

*Reklamationer ska ske på rimlig tid utan några kostnader för konsumenten.

Nikon påstår att de har jurister som gått genom detta och det skulle då vara lika med att allt är okej. Jag har dock en helt annan uppfattning och mina damer och herrar: Vet ni att jurister kan ha fel!? Vad ska vi annars med rättegångar till? ;)

Men skam den som ger sig. Polisanmälan är klar. Anmälan till ARN på g. Tycker dock det hela börjar likna en komedi. Båda parter har redan fått betala mer än vad reperationen skulle kostat.. Och jag förstår verkligen inte varför de inte löst detta för mig tidigare, de har uppenbarligen gått bra för andra här på fotosidan.. :(

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar