Danyael_X
Aktiv medlem
Har jobbat på Nikons supportavdeling tidigare och kan kanske sprida lite ljus över varför Nikon Nordic inte ger bort gummibitarna.
Givetvis gäller följande disclaimer: Jag jobbar INTE för Nikon längre och representerar INTE dem på något sätt. Prata med supporten för att få officiella svar.
Varför är det en service del och inte som ett objektivskydd ett tillbehör?
Enkelt, det är en del som måste sättas fast med ett speciellt lim som tillåter att gummit rör på sig och som är lätt att ta av. Gummit expanderar och drar ihopa sig allt eftersom det blir varmare alternativt kallare. Alla material expanderar i värme och krymper i kyla, en del mer en del mindre.
Varför måste man kunna ta bort limmet och gummibitarna?
Mycket riktigt som Jannas säger, under vissa gummibitar sitter skruvar som serviceteknikerna måste kunna komma åt för att kunna serva kameran. Om man limmar dit biten själv med någon from av superlim eller epoxy, får service killarna stora problem med att öppna kameran och om man garanti på kameran så förverkas den genom att du själv har gjort ett ingrepp på kameran.
Har fabriksgarantin gått ut och konsumenten själv limmar dit biten, så gäller inte de där tre åreni konsument rätten då det är ett ingrepp i kameran som förändrar kameran. Funktionen förändras i att det inte tar 10-15 minuter att strippa kameran utan flera timmar om det överhuvudtaget går (använd INTE epoxy) och det kan bli en riktigt dyr historia att laga.
Od då kommer vi till den sista anledningen, gummibitarna räkans inte som tillbehör då de inte är självklart för konsumente hur man hanterar dem, dvs vilket lim som ska användas och var man inte ska limma. Det kan kännas självklart att man inte ska limma på skruvarna men efter att ha jobbat en tid på support och service så vet jag att Murphy var en optimist. Småbarns föräldrar, bitmärken på zoombojektivet från er två åring är INTE ett fabriksfel på en coolpix kamera (sann historia).
Nikon Nordics tekniker brukar vara schyssta med servicen, kommer en kamera in på ett annat ärende och de ser att gummit sitter löst så brukar de fixa det av bara farten. Är där fabriksgaranti kvar på kameran så har jag för mig att gummit fixas under det, men ring och snacka med dem för att vara på densäkra sidan.
Dessutom lämmnas det 6 månaders garanti på alla lagningar enlig konsumenträtten i Sverige. Där var något mer med gummit och konsumenträtten som spökade men jag minns inte det var 2 år sedan jag jobbade på Nikon.
Cheers!
Chris
Givetvis gäller följande disclaimer: Jag jobbar INTE för Nikon längre och representerar INTE dem på något sätt. Prata med supporten för att få officiella svar.
Varför är det en service del och inte som ett objektivskydd ett tillbehör?
Enkelt, det är en del som måste sättas fast med ett speciellt lim som tillåter att gummit rör på sig och som är lätt att ta av. Gummit expanderar och drar ihopa sig allt eftersom det blir varmare alternativt kallare. Alla material expanderar i värme och krymper i kyla, en del mer en del mindre.
Varför måste man kunna ta bort limmet och gummibitarna?
Mycket riktigt som Jannas säger, under vissa gummibitar sitter skruvar som serviceteknikerna måste kunna komma åt för att kunna serva kameran. Om man limmar dit biten själv med någon from av superlim eller epoxy, får service killarna stora problem med att öppna kameran och om man garanti på kameran så förverkas den genom att du själv har gjort ett ingrepp på kameran.
Har fabriksgarantin gått ut och konsumenten själv limmar dit biten, så gäller inte de där tre åreni konsument rätten då det är ett ingrepp i kameran som förändrar kameran. Funktionen förändras i att det inte tar 10-15 minuter att strippa kameran utan flera timmar om det överhuvudtaget går (använd INTE epoxy) och det kan bli en riktigt dyr historia att laga.
Od då kommer vi till den sista anledningen, gummibitarna räkans inte som tillbehör då de inte är självklart för konsumente hur man hanterar dem, dvs vilket lim som ska användas och var man inte ska limma. Det kan kännas självklart att man inte ska limma på skruvarna men efter att ha jobbat en tid på support och service så vet jag att Murphy var en optimist. Småbarns föräldrar, bitmärken på zoombojektivet från er två åring är INTE ett fabriksfel på en coolpix kamera (sann historia).
Nikon Nordics tekniker brukar vara schyssta med servicen, kommer en kamera in på ett annat ärende och de ser att gummit sitter löst så brukar de fixa det av bara farten. Är där fabriksgaranti kvar på kameran så har jag för mig att gummit fixas under det, men ring och snacka med dem för att vara på densäkra sidan.
Dessutom lämmnas det 6 månaders garanti på alla lagningar enlig konsumenträtten i Sverige. Där var något mer med gummit och konsumenträtten som spökade men jag minns inte det var 2 år sedan jag jobbade på Nikon.
Cheers!
Chris