Annons

Katastrof och ocker! [gummit släpper på Nikonkameror]

Produkter
(logga in för att koppla)
Har jobbat på Nikons supportavdeling tidigare och kan kanske sprida lite ljus över varför Nikon Nordic inte ger bort gummibitarna.

Givetvis gäller följande disclaimer: Jag jobbar INTE för Nikon längre och representerar INTE dem på något sätt. Prata med supporten för att få officiella svar.

Varför är det en service del och inte som ett objektivskydd ett tillbehör?

Enkelt, det är en del som måste sättas fast med ett speciellt lim som tillåter att gummit rör på sig och som är lätt att ta av. Gummit expanderar och drar ihopa sig allt eftersom det blir varmare alternativt kallare. Alla material expanderar i värme och krymper i kyla, en del mer en del mindre.

Varför måste man kunna ta bort limmet och gummibitarna?

Mycket riktigt som Jannas säger, under vissa gummibitar sitter skruvar som serviceteknikerna måste kunna komma åt för att kunna serva kameran. Om man limmar dit biten själv med någon from av superlim eller epoxy, får service killarna stora problem med att öppna kameran och om man garanti på kameran så förverkas den genom att du själv har gjort ett ingrepp på kameran.

Har fabriksgarantin gått ut och konsumenten själv limmar dit biten, så gäller inte de där tre åreni konsument rätten då det är ett ingrepp i kameran som förändrar kameran. Funktionen förändras i att det inte tar 10-15 minuter att strippa kameran utan flera timmar om det överhuvudtaget går (använd INTE epoxy) och det kan bli en riktigt dyr historia att laga.

Od då kommer vi till den sista anledningen, gummibitarna räkans inte som tillbehör då de inte är självklart för konsumente hur man hanterar dem, dvs vilket lim som ska användas och var man inte ska limma. Det kan kännas självklart att man inte ska limma på skruvarna men efter att ha jobbat en tid på support och service så vet jag att Murphy var en optimist. Småbarns föräldrar, bitmärken på zoombojektivet från er två åring är INTE ett fabriksfel på en coolpix kamera (sann historia).

Nikon Nordics tekniker brukar vara schyssta med servicen, kommer en kamera in på ett annat ärende och de ser att gummit sitter löst så brukar de fixa det av bara farten. Är där fabriksgaranti kvar på kameran så har jag för mig att gummit fixas under det, men ring och snacka med dem för att vara på densäkra sidan.

Dessutom lämmnas det 6 månaders garanti på alla lagningar enlig konsumenträtten i Sverige. Där var något mer med gummit och konsumenträtten som spökade men jag minns inte det var 2 år sedan jag jobbade på Nikon.


Cheers!

Chris
 

Hej Chris!

Jag gör allt vad jag kan för att inte framstå som en vred konsument i detta ärende, men för mig är det löjligt uppenbart att detta är något som borde falla under 'fabrikationsfel', dvs limmet som nikon använder är undermåligt (det håller inte under normal användning under ens 2 år - speciallt med tanke på att det inte är gummit jag håller i som lossnat utan det som jag aldrig håller i utan bara stöder kameran mot när jag kollar displayen). Håller du med mig (jag vet att de juridiska begreppen om fabrikationsfel, reklamationsrätter och garantier är svårbegripliga för mig sedan tidigare)?

Hur tror du Nikon ställer sig till att jag ber dem åtgärda detta gratis (jag har inte kvitto enligt tidigare, men kameramodellen har inte ens funnits på marknaden i 2år) ? Hur tycker du jag skall göra för att smidigast lösa detta? Det känns extremt onödigt att skicka kameran till Solna, vänta 2 veckor, och få tillbaka den när Lasses kan göra det medan jag väntar. Hur ser relationen Licenserad Kameraservice och Nikon Sweden ut? måste jag hävda min rätt gentemot honom eller vem avgör vad som är reklamation?
 
Probllemet med lossnande och expanderande gummiklädsel har funnits ända sedan Nikon F5 och ynglade av sig på D1 och modeller framöver.

På fotoredaktionen jag jobbade på fanns inte en Nikon dslr som inte hade sladdriga gummigrepp efter en ganska kort tid. Vissa delar, speciellt kring tumgreppet vid CF-luckan på 1D ramlade helt enkelt bara av.

Och nej, det här är inte bra, men det verkar på något sätt blivit accepterat. Och då fortsätter givetvis Nikon med sin tillverkningsmetod.
 
Hej Chris!

Jag gör allt vad jag kan för att inte framstå som en vred konsument i detta ärende, men för mig är det löjligt uppenbart att detta är något som borde falla under 'fabrikationsfel', dvs limmet som nikon använder är undermåligt (det håller inte under normal användning under ens 2 år - speciallt med tanke på att det inte är gummit jag håller i som lossnat utan det som jag aldrig håller i utan bara stöder kameran mot när jag kollar displayen). Håller du med mig (jag vet att de juridiska begreppen om fabrikationsfel, reklamationsrätter och garantier är svårbegripliga för mig sedan tidigare)?

Hur tror du Nikon ställer sig till att jag ber dem åtgärda detta gratis (jag har inte kvitto enligt tidigare, men kameramodellen har inte ens funnits på marknaden i 2år) ? Hur tycker du jag skall göra för att smidigast lösa detta? Det känns extremt onödigt att skicka kameran till Solna, vänta 2 veckor, och få tillbaka den när Lasses kan göra det medan jag väntar. Hur ser relationen Licenserad Kameraservice och Nikon Sweden ut? måste jag hävda min rätt gentemot honom eller vem avgör vad som är reklamation?

Som sag, jag jobbar inte på Nikon längre, men om jag vore dig, så hade jag ringt in till Nikon och och frågat efter Robban eller Martin på prosupporten. De kan ge raka svar direkt.

Det enda jag vet med säkerhet är att om du råkar vara nära Nikon Nordics kontor så är det en av de där få service grejerna de gör direkt medans du väntar om de inte har extremt mycket att göra (som före och efter industrisemestern, då är det alltid fullt upp). De kanske ber dig komma igen dagen där på. Har du kvar Gummibiten tror jag inte det ska kosta några enorma summor.

Robban och Martin kan ge svar på vad grund service taxan är och kan höra med teknikerna om de har tid. Säg att du är i närheten och undrar om det är ok att komma in och få det gjort.
 
He he...

har precis upptäckt att gummibiten på CF kortluckan på min egen D2h har försvnnit...

jag har inte märkt det förrän nu...
 
Det är som sagt inte limmet som är problemet, utan gummit. Hade det inte expanderat så hade limmet inte släppt. Om det är biten vid tummen på D700 så kan jag rekommendera att slita loss den, klippa ner den nån millimeter och sen limma fast igen. Vilket lim som passar bäst vete fan, men man kan ju låta bli att limma precis vid skruven som sitter uppe till höger. Jag använde cyanoakrylat ("snabblim"). Ursprunglingen är gummit fäst med nån form av dubbelhäftande tejp, ser det ut som.

Värre blir det när gummit släpper på framsidan. Det kommer då för eller senare att lägga sig mot främre inmatningshjulet och göra dess funktionalitet starkt begränsad. När det hände på min D200 så skar jag helt sonika bort lite av gummit precis vid hjulet.

Ett tips när man skär i gummi är att smörja kniven, skalpellen eller vad man nu använder, med olja. Då fastnar inte bladet i de ytor som lägger sig mot bladet, bakom eggen. Se dock till att få dän all olja efteråt eftersom den sannolikt kommer att diffundera in i gummit och få det att svälla ännu mer, senare.

Tillägg: Därmed är det kanske bättre att smörja med tvål eller liknande, men det har jag inte provat.
 
Det kan ju vara så att det har med kemin i ens handsvett att göra. Gummit sväller ju inte bara av sig självt, utan det är en kemisk process som beror på något utomstående. Och sväller det så kommer det att lossna, förr eller senare.


Om det är så... Ja då bör Nikon skriva ut att kamerorna inte lämpar sig för svettiga människor... :) :)
 
Gummit sväller ju inte bara av sig självt [... ]
Jo, det är fullt möjligt - det kallas åldring, och är, som du skriver - en termisk och kemisk reaktion.

Exempelvis kan omgivningstemperaturen eller utsatthet för ljus påverka materialet så att det förändras. Så ja - det kan svälla av sig självt.
 
Det må var hur det vill med svällande gummi eller inte. Det finns andra märken än Nikon som använder gummiklädsel, helt eller delvis. Exempelvis på Sonys FF-serie (A900/A850). Där märks inte samma tendenser alls efter snart 2 år med A900.

Gamla Nikon F4/F4s hade /har en gummiklädsel som också sitter fast, men hårdnar med tiden.

Den tiden jag körde Nikon fick jag gummisläpp på F5, D1 och D2Xs. hade inte D200/D300 och D3 så pass länge att jag hann råka ut för det. De enklare D100 o s v har ju en tunn refflad plastklädsel som inte verkar vara lika utsatt.

Naturligtvis borde Nikon årgärda det här.
 
Jag har haft två fel på min D90 (inget gummirelaterat) som har irriterat mig nått helt ofantligt.
Efter kontakt med Nikons tekniker har de löst problemen samma dag på någon timme.
En helt underbar serviceorganisation som gör att jag gillar Nikon trots dessa två fel.

En korrekt hanterad reklamation kan vara en jättebra reklam för varumärket!
(något som många serviceorganisationer HELT har missat)

Så, summa summarum: Kontakta Nikon innan Ni skäller för mycket.
Blir det krångel och problem sen: Då kan ni skälla :)

/Peter
 
Jo, det är fullt möjligt - det kallas åldring, och är, som du skriver - en termisk och kemisk reaktion.

Exempelvis kan omgivningstemperaturen eller utsatthet för ljus påverka materialet så att det förändras. Så ja - det kan svälla av sig självt.
Så är dock inte fallet, eftersom gummit bara sväller där det kommer i kontakt med huden. I normala fall brukar gummi snarare krympa och/eller torka genom åldring. Lägger man gummi i olja så brukar det däremot svälla.
 
"Myggmedel"

Jag har märkt att exempelvis myggmedel verkar påverka ytan på gummit negativt. Verkar som om man från Nikons sida borde använda någon annan gummikvalitet som står emot olika kemikalier lite bättre.

//Jan
 
Nu har mitt gummi på hela min D700 lossnat så det stör som 17 när man ska fota. Är i kontakt med en på service som vidarebefodrat bilder till servicechefen. Verkar inte gå så fort för dem där hehe. Hur gick det för trådskaparen? Fått nån hjälp? Fler som fått samma släpp http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1021&message=32714580

Sån nånstans att man kunde limma med skolim....

Fick svar från det mycket trevlige Robban på Nikon supporten att mitt gummi blir utbytt på goodwill!. Ska ta å lämna in mitt 24-70 också där ena gummiringen lossnat lite å den andra lossnat helt.
Tror inte på handsvett på objektivgummit då man knappt tar på de ringarna helt med händerna.
 
Nikon och pyssel

Jag gillar lite pyssel och särskilt att limma. Bör jag byta till Nikon?
 
Vanligt förekommande är nog att ta i :)

Men det har förekommit, men jag har ärligt talat inte hört om någon som råkat ut för det hos senaste generationerna (D3, D300, D700 osv) så kanske har de löst de här problemen nu.

Det är en reservdel som bara behövs för en bråkdel av kamerorna, varför skulle det ligga tusentals av dem och skräpa?

Gummisläpp på Nikons kameror är väl lite av ett standardfel. Det förekommer vad jag förstår på alla modeller som har gummidetaljer pålimmade.

Fick precis tumgreppet på min D80 utbytt hos Lasses för den extrema summan 40:- (alla gummidelar är alltså inte dyra)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.