Tvingas nog bita i det sura äpplet!
Lämnade in en D700 + 70-200/2.8 + 24-70/2.8 till Nikon där ALLA gummibitar lossnat på huset och zoomringarna på båda objektiven. Nikon hävdar "slitage" och säger att de vill ha ca 3500:- för att reparera detta, alternativt får jag betala 2 x 300:- + frakt + moms (två paket på posten) för att få tillbaka grejerna olagade. Ord står mot ord hur hårt jag använt utrustningen. Nikon kan inte veta att jag är den enda personen som i princip rört grejerna. Nikon kan inte veta att jag varit sensationellt försiktig. Nikon kan inte veta att jag mest burit huset i remmen och inte i handtaget. Nikon kan inte veta att utrustningen inte utsatts för slag eller andra konstiga saker och jag kan väl inte klandra dem egentligen. De känner ju inte mig personligen!
Jag trodde i min enfald att Nikons dyraste utrustning som kallas för "proffsgrejer" skulle hålla länge, längre än garantin gäller, men Nikon säger på telefon att sådana här saker får man tydligen räkna med. Trodde också att det faktum att jag har tre dyra saker som har samma fel skulle peka på att något är tokigt ... men det räckte inte som argument.
Dessutom hamnar jag tydligen bortom alla skydd eftersom jag köpt grejerna i min firma och skyddas då inte av konsumentköplagen. Vet någon om det hade varit lönt att ha grejerna försäkrade i Gefvert i ett sådant här fall?
Jag är inte speciellt arg. Mer förvånad, besviken och faktiskt ledsen. Har ju gillat Nikon och deras attityd tidigare men nu fick det hela sig en ordentlig törn. Känner mig lite dum också eftersom jag sagt till andra fotointresserade att en av anledningarna till att jag lägger dyra pengar på utrustning är för att de håller längre än billigare grejer. Det argumentet blir lite svårare att använda framöver, hur sant det är må vara!
Nu har jag i alla fall fått skriva av mig och kanske kan det hjälpa någon annan fotograf som får samma problem med utrustningen i framtiden. Nikons grejer är bra, när de är hela! Jag hoppas också att Nikon innerst inne inser (även om de inte just erkänner det) att gummit kan inte lossna så här på deras dyraste grejer utan orsak.