Annons

Katalog lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej, jag vill låna den här tråden för en fråga. Jag har haft Lightroom i fem år utan att förstå exakt hur mappstruktur och sånt har funkat men det har gått ändå. Sen jag skaffade en ny kamera i november förra året så har jag upptäckt att alla nya importers foldrar hamnar under ett datum i oktober 2015! Inte på "sin egen plats" på samma nivå i strukturen som alla andra tidigare foldrar. Är det nån som vet vad som har hänt? Jag skulle inte ha nåt emot att alla foton hamnade i samma katalog/ställe heller eftersom jag inte tar så stora mängder foton.
/Patrik

Jag styr alla importer till en folder med namn x och ger filerna namnet x_001 osv.
Under folder x skapar LR en datumfolder automatiskt.
Den automatiska datumfoldern utgår ifrån filernas datum.
Vad står klockan/datum i kameran på? oktober 2015?

Tack för snabbt svar. Klockan i kameran stämmer.
De nya foldrarna som skapas under "oktober 2015" foldern har rätt datum.
Det är själva styrandet av vart foldrar ska hamna jag inte förstår var man gör..
Jag måste tillägga en viktig sak. Detta med att foldrarna började hamna fel inträffade inte från början när jag bytte kamera utan bara för nån månad sen ser jag nu.

jaså
Du ser vart du kopierar originalen, när du anväder copy-alternativen, till höger och nertill i LR.
Öppna importdialogen o titta efter på högra sidan längst ner. LR visar VAR de kommer lägga filer och HUR många. Och VAD foldrar kommer att heta.

Ok, nu fick jag en ny import att hamna som jag ville. Antar att LR kommer ihåg denna inställning. Tidigare importer från i år ligger under 2015 men dessa kan jag nog flytta ut.
Bifogar en bild som visar hur det ser ut nu. De fyra bilder som ligger i den nedersta foldern importerade jag nu.

Bilagor

• Skärmklipp.JPG
    Skärmklipp.JPG
    14.1 KB · Visningar: 81
Såhär har det också blivit på nåt ställe.. Har inte varit inne och pillat på högra sidan i importdialogen innan..

Bilagor

• Skärmklipp2.JPG
    Skärmklipp2.JPG
    13.9 KB · Visningar: 76
Efter en återställning av både LR-katalogen och mappen/mapparna med alla bilderna så är det bara att länka LR-katalogen till bilderna. Samma sak som när du flyttar en bildmapp, till exempel till en ny HDD eller extern HDD. Alla bilder i LR-katalogen kommer då att ha ett frågetecken tills LR-katalogen länkas till källfilerna.

Här kan det nämnas att det kan vara smart att ha en huvudmapp på hårddisken som endast innehåller alla bildkataloger men inga bilder. När så LR skall länkas till bilderna så är det bara att länka till denna huvudmapp och samtidigt välja Inkludera undermappar. Annars måste varje undermapp länkas för sig.

Själv lägger jag backupen av såväl katalog som bilder på Google Drive. Då får man backupen utanför huset ifall det börjar brinna eller tjuven skulle vara framme.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar