Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Flytt av katalog+ bildmapp Lightroom 4

Produkter
(logga in för att koppla)
1. Katalogen blir inte så stor i sig däremot kan filen med previews växa ganska ordentligt med tiden, speciellt om du alltid skapar 1:1 previews för dina bilder. Dock går denna fil att radera och Lightroom kommer då att generera nya previews efter behov.

2. Svår fråga, det beror ju lite på hur du jobbar med din bärbara och hur du behöver ha tillgång till bilderna. Två olika alternativ kunde vara att
a) ha alla bilder på en extern hårddisk - fördelen är att de ligger på samma disk vilket borde göra det mindre rörigt men nackdelen är att du då måste ha med dig disken ifall du alltid behöver ha tillgång till originalbilderna.
b) ha de senaste åren på din interna 750 Gb disk men för över äldre foton till en extern disk som då blir som ett arkiv, flyttar du filerna inifrån Lightroom så har programmet full koll på var de ligger och ser dem direkt när du återansluter disken - fördelen här är ju att du alltid har tillgång till de nyaste bilderna så du kan jobba med dem, nackdelen är det manuella steget med att sköta arkiveringen.

Medan jag skrev kom jag på en annan fördel med a), nämligen om du köper en ny dator så blir ju migreringen mycket enklare eftersom du då bara behöver kopiera över katalogen och sedan koppla in den externa disken så är du klar.

4. Som sagts tidigare, öppna filerna till Photoshop via Lightroom det är enklast. Filen du jobbar med läggs då bredvid originalfilen och inte på någon annan disk. Det går inte att bildbehandla en bild i Develop om originalet saknas däremot kan man jobba med keywords, flaggor osv i Library modulen.

4. Som sagts tidigare, öppna filerna till Photoshop via Lightroom det är enklast. Filen du jobbar med läggs då bredvid originalfilen och inte på någon annan disk. Det går inte att bildbehandla en bild i Develop om originalet saknas däremot kan man jobba med keywords, flaggor osv i Library modulen.

Du har helt rätt och jag hade fel. Jag har ändrat just nyckelord och andra bilddata på saknade filer men aldrig redigerat själva bilden. Utgick ifrån att det också gick, men det var helt fel. Sorry för det.

Tack för alla svar. Jag funderar på följande upplägg:

1. Alla Bilder (ca400gb) på min andra disk (750gb) och katalogen min första disk ( ssd 160gb). En extern disk med firewire 1tb (om det nu finns till mbp utan ström). Jag jobbar på annan ort och är därför ofta inte hemma så jag behöver en mobil lösning.

2 a)Som tredje backupp funderar jag på rapidshare. Det är kanske inte alltid jag kan ladda upp till rapidshare när jag reser men den risken att bli bestulen på både dator och hårddisk får jag ta.

2 b) Nas hemma med raid-funktion där jag laddar upp alla bilder och fyller på utomlands när det finns uppkoppling. (nackdel: vid inbrott hemma eller brand hemma försvinner rubbet. kan iofs lägga en extern hos polare.)

Två frågor till:

a) om det visar sig att min interna disk är för liten och jag vill flytta alla bildmappar till en extern raid (owc har sådana: http://eshop.macsales.com/shop/firewire/) kan det bli strul då eller är enkelt?

b) jag ska alltså alltid gå via lightroom om jag redigerar en bild i cs? det samma gäller också om jg redigerar i pluggins som silver efex mm antar jag.

tack en gång till!

a) det är enkelt om du inte gör fel ;) Det enklaste och rekommenderade sättet är att göra flytten inifrån Lightroom så behöver du ine göra något extra arbete, vill du göra det utanför LR så ska du se till att du flyttar alla bilder och behåller exakt samma mappstruktur dit du flyttar. Det sista är viktigt för då behöver du bara tala om för var huvudmappen ligger så hittar den undermappar och bilder automatiskt.

b) Jag tycker det blir mest konsekvent om man alltid öppnar via LR. Jag kör också Silver Efex men det varierar lite om jag kör den från PS eller LR, ska jag ändå göra något annat i PS med bilden så kör jag Silver Efex därifrån.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar