Annons

Synkronisera i Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)
Som framgår av mina tidigare inlägg så är jag ju novis på det här. Men tänker iaf att det nog inte är någon god idé att köra med två datorer? Förr eller senare så blir det konflikter, om inte annat för att man själv kommer att glömma sig och gör fel. Dubbelarbete låter det som....

Men att ha själva grundkatalogen på en dator och framkalla och redigera i en annan låter inte som någon bra idé.

Hm, jag har lite svårt att förstå vad som är problemet :)

Jag har jobbat med dubbla datorer så länge Lightroom har existerat, dels en huvuddator där jag har alla mina bilder (och varifrån allt säkerhetskopieras enligt konstens alla regler) och dels en bärbar där jag arbetar med bilder på plats under fotojobb. Bilder som jag sedan (oftast direkt när jag kommer hem) flyttar till huvuddatorn via "Exportera som katalog". Har nog under åren bearbetat (i den bärbara), flyttat och jobbat vidare (i den stationära hemma) med någonstans mellan 100 000 och 150 000 bilder på det här sättet. Oftast är det några hundra bilder jag flyttar, ibland ett par tusen (efter riktigt stora jobb). Och jag kan inte ens komma ihåg när det senast krånglade på något sätt :)

Till råga på allt har jag generellt helt olika mappstrukturer på den bärbara och den stationära, så det första jag gjort efter att ha importerat från en exporterad katalog är att flytta filer och/eller döpa om mapparna så de hamnar i en korrekt struktur i den stationära. Tar kanske en minut som mest. Att jag kör olika mappstrukturer är mest eftersom jag helt enkelt inte bryr mig så mycket om mappstrukturen på den bärbara - där är ju filerna ändå bara en kort period tills de flyttats till huvuddatorn. Och att fixa strukturen efter import har liksom aldrig orsakat några problem eller tagit någon nämnvärd tid ...

Det enda i den här processen som stör mig en aning är att den del av importfunktionen som känner av och ignorerar redan importerade bilder inte upptäcker bilder flyttade via "Exportera som katalog", så har man kvar samma bilder på ett minneskort är LR benäget att försöka importera dem en gång till om man inte ser upp. Men bortsett från det, inga problem.

Lite allmän basic bra ha info i VÄLDIGT KORT form.
Förstår man inte en "siffra" så är det bara & fråga.
1 LR does not touch your originals, never.
2 LR is a database that keep track of where your imported files are.
3 When you import to LR, what you REALLY do is showing LR where the file are.
4 Because of 2 & 3 you never move/rename/delete a file outside of LR. All changes shall be handled from within LR.
5 At import LR creates at preview, a LR-copy, that is hidden in the catalogs preview file.
Catalogs is your file with extension lrcat.
6 You do not SAVE in LR. Every change you do is saved automaticly by LR in your catalogs.
You can also save changes in an XMP-file.
XMP has 2 advatages:
a Your changes to a picture is also saved in this sidecar file and the XMP is readable to other programs(read not Adobe).
b If, and god forbid, your lrcat is damaged on the disc you will still have your changes saved in the XMP.
Disadvantage is:
More files which take more space and time to backup.
7 Virtual copies is never saved in XMP, only in catalogs.
8 A lot of people with laptops has files on External Hard Drives, EHD.
If you save your lrcat on your internal disc you are always able to make changes to your picture.
Even if your EHD is connected or not.
What you really do see is the preview, the LR-copy.
All your changes will be stored in the lrcat.
After reconnecting your EHD, you are then able to make exports.
9 You CAN have multiple catalogs.
The normal reason is that you want to separate private pictures from work or one client from another.
The normal user use 1 catalog.
10 LR does NOT backup your original files. That is done by YOU no one else.
11 LR does backup catalogs. Where to is controled by YOU.
12 A good way to organize your files is one top library per disc with years below.
Picture
Picture/2014
Picture/2015

Eftersom jag hade bilder från fler datum la jag alla bilder i en samling Västkusten och exporterade den. När jag importerat den på pc:n ligger bilderna i LR i en samling med samma namn och orginalfilerna ligger i en fil som också heter Västkusten och kommer efter datumfilena. Inga nya filer med datumen för de bilder som låg i samlingen Västkusten finns varken i LR eller på hårddisken i resp datummapp/fil

För just dom här dagarna finns inga filer eller mappar med dom datumen

Det är väl kanske logiskt att om man exporterar en samling så blir det EN mapp när man importerar på den andra datorn. Om du inte vill ha det så måste du nog flytta runt dem manuellt.

Just för tilfället är jag nere i Spanien och har LR på en dator här nere. Importerar och redigerar och sätter keywords. När jag åker hem om en vecka så markerar jag alla de datum-mappar som jag skapat under mina 3 veckor här nere. Väljer exportera som katalog. Sedan kör jag import när jag kommer hem. Då brukar allt hamna som jag vill.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto