Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Katalog lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

torparen

Aktiv medlem
Jag läser och läser om LR-katalog men är fortfarande osäker på katalogens funktion.

Jag är ute efter 100% säkerhet, alltså livrem och byxhängslen.

Som jag har fattat katalogens funktion är att i denna finns alla redigeringsuppgifter. Men själva bilden ligger i en speciell mapp som är "bunden" till katalogen. Detta innebär enligt min tolkning att då jag gör en säkerhetskopiering av katalogen är jag fortfarande beroende av den mapp som katalogen är "bunden" till.

Alltså om jag har katalog och aktuell mapp på HD.C och styr säkerhetskopieringen av katalogen till HD.E, om då HD.C havererar vad har jag då för nytta av säkerhetskopian av katalogen?

Med hopp om att någon vill och kan hjälpa mig att räta ut mina frågetecken kanske jag får tillbaka nattsömnen.

Efter en återställning av både LR-katalogen och mappen/mapparna med alla bilderna så är det bara att länka LR-katalogen till bilderna. Samma sak som när du flyttar en bildmapp, till exempel till en ny HDD eller extern HDD. Alla bilder i LR-katalogen kommer då att ha ett frågetecken tills LR-katalogen länkas till källfilerna.

Här kan det nämnas att det kan vara smart att ha en huvudmapp på hårddisken som endast innehåller alla bildkataloger men inga bilder. När så LR skall länkas till bilderna så är det bara att länka till denna huvudmapp och samtidigt välja Inkludera undermappar. Annars måste varje undermapp länkas för sig.

Ja det är riktigt att du behöver 2 backupdelar.
LR gör backup på catalogs, filen med ändelesen lrcat, och lite annat mindre viktigt.
Och det stämmer att catalogs innehåller länkar till dina bildfiler som är dina original.
Den innehåller också förändringarna som du har gjort i LR. Det är på detta sätt som LR kan behålla din originalfil intakt som den skapades.

När LR stänger så kan du välja vart LR skall spara backupen.
Det är smart att spara backup på en annan disk än arbetskatalogens catalogs.

Det händer, lyckligtvis sällan, att catalogs får en skada i sin fil och blir oläsbar.
Då finns det 2 sätt att fixa det.
1 Ta fram backup och fortsätta att köra.
2 generera en ny catalogs.
För att uppfylla 2 så måste man göra en av 2 saker.
a xmp-filer. Antingen sparar man ändringarna i xmp-filer som då ligger parallellt med din originalfil och innehåller alla ändringar. Men BARA för första kopian, virtuella kopior har ingen xmp-fil.
b dng. Du konverterar dina raw-filer till dng (borde funka med jpeg också men vet ej).
dng är ett tiff-format som också innehåller xmp-filernas innehåll.

Så om a eller b har genomförts och datan finns på plats så kan LR återbygga catalogs utifrån informationen i xmp-filerna / dng-filerna.

Själva dina originalfiler måste du göra backup på själv.
JAG gör det manuellt.
Livrem & hängslen innebär att du behöver sätta upp ett automatiskt backupsystem som sköter sig självt. Dessutom bör det spara en kopia på annan brandseparerad plats.
Det går att skapa sådant automatiskt system men jag har aldrig brytt mig om det men om du frågar / söker så kommer du hitta personer som är hjälpsamma med det.

Jag läser och läser om LR-katalog men är fortfarande osäker på katalogens funktion.

Jag är ute efter 100% säkerhet, alltså livrem och byxhängslen.

Som jag har fattat katalogens funktion är att i denna finns alla redigeringsuppgifter. Men själva bilden ligger i en speciell mapp som är "bunden" till katalogen. Detta innebär enligt min tolkning att då jag gör en säkerhetskopiering av katalogen är jag fortfarande beroende av den mapp som katalogen är "bunden" till.

Alltså om jag har katalog och aktuell mapp på HD.C och styr säkerhetskopieringen av katalogen till HD.E, om då HD.C havererar vad har jag då för nytta av säkerhetskopian av katalogen?

Med hopp om att någon vill och kan hjälpa mig att räta ut mina frågetecken kanske jag får tillbaka nattsömnen.

Lightrooms katalog innehåller i huvudsak två saker:

1) Information om var alla bilder finns.
2) Redigering och metadata.

Om katalogen går sönder förlorar du med andra ord dessa två saker.

För att du ska ha någon nytta av en katalogbackup måste den ligga på en annan disk (inte bara en annan partition) än originalkatalogen. Det är det många som missar.

Jag vet inte om det ger dig det svar du efterfrågar men jag tolkar din frågeställning som att du undrar vad du har för nytta av en katalogbackup.

Just det!
För att allt det här skall fungera smidigt så bör man strukturera alla sina diskar med ETT toppbibliotek som ALLA bilder ligger i.
På varje disk jag har bilddata så finns toppbiblioteket bilder.
Under det finns alla mina bilder katalogiserade på ett för mig logiskt sätt.

Personlig fr`ga Nyfiken.

Hej Schalin är ett ganska ovanligt namn på 50-talet jobba jag som telegrambärare uti Malmö hade då en ? Schalin som arbetskamrat. Något du associerar till?

Ja det är riktigt att du behöver 2 backupdelar.
LR gör backup på catalogs, filen med ändelesen lrcat, och lite annat mindre viktigt.
Och det stämmer att catalogs innehåller länkar till dina bildfiler som är dina original.
Den innehåller också förändringarna som du har gjort i LR. Det är på detta sätt som LR kan behålla din originalfil intakt som den skapades.

När LR stänger så kan du välja vart LR skall spara backupen.
Det är smart att spara backup på en annan disk än arbetskatalogens catalogs.

Det händer, lyckligtvis sällan, att catalogs får en skada i sin fil och blir oläsbar.
Då finns det 2 sätt att fixa det.
1 Ta fram backup och fortsätta att köra.
2 generera en ny catalogs.
För att uppfylla 2 så måste man göra en av 2 saker.
a xmp-filer. Antingen sparar man ändringarna i xmp-filer som då ligger parallellt med din originalfil och innehåller alla ändringar. Men BARA för första kopian, virtuella kopior har ingen xmp-fil.
b dng. Du konverterar dina raw-filer till dng (borde funka med jpeg också men vet ej).
dng är ett tiff-format som också innehåller xmp-filernas innehåll.

Så om a eller b har genomförts och datan finns på plats så kan LR återbygga catalogs utifrån informationen i xmp-filerna / dng-filerna.

Själva dina originalfiler måste du göra backup på själv.
JAG gör det manuellt.
Livrem & hängslen innebär att du behöver sätta upp ett automatiskt backupsystem som sköter sig självt. Dessutom bör det spara en kopia på annan brandseparerad plats.
Det går att skapa sådant automatiskt system men jag har aldrig brytt mig om det men om du frågar / söker så kommer du hitta personer som är hjälpsamma med det.

Nej inte direkt då jag är ingift i släkten.
Det skall finnas 2 Schalinsläkter i Sverige.
Den andra har guldsmedspåbrå...
O märkligt nog finns det givetvis en till Erik Schalin. Han har åtmindstone skrivit rapporter på en högskola i Sverige.

Hängslen och livrem är bra. Ställ in så att backupen av katalogen sker till annan disk (hängslen). Sen gör du manuellt en backup (en kopiering) av din katalog till ett USB-minne med jämna mellanrum. Denna förvarar du på annan plats, tex ute i garaget. (livrem)

Och som sagt så behövs det en liknande plan för dina bilder, kontinuerlig backup till annan disk, och så ofta det går/är lämpligt till en disk som i vanliga fall inte är inkopplad i datorn.

Precis som att man provar om bromsen funkar när man bytt belägg så bör man prova sin backup. Det är skillnad på att göra en backup och att veta att sin backup fungerar.

Stoppa i USB-minnet, koppla in den externa disken i din eller någon annans dator. Dubbelklicka på katalogfilen på USB-minnet och säkerställ att det fungerar.

Lightrooms katalog innehåller i huvudsak två saker:

1) Information om var alla bilder finns.
2) Redigering och metadata.

Om katalogen går sönder förlorar du med andra ord dessa två saker.

För att du ska ha någon nytta av en katalogbackup måste den ligga på en annan disk (inte bara en annan partition) än originalkatalogen. Det är det många som missar.

Jag vet inte om det ger dig det svar du efterfrågar men jag tolkar din frågeställning som att du undrar vad du har för nytta av en katalogbackup.

Delvis svar på min fråga. Men jag tänker på de mappar i vilka originalbilderna ligger. Katalogen är väl kopplad till en bestämd mapp med originalfilerna, om denna försvinner vad har jag då för nytta av backupkatalogen även om jag har originalen på ytterligare en HDD?

förtydligande.

Jag skall försöka formulera min mina frågor kort.

Om jag har katalogen på två HDD, datorns och en separat så är ju katalogen säkrad tror jag kanske eventuellt.

Om jag nu även har originalbilderna på två diskar, kan jag då styra katalogen mot den jag väljer?

Lennart

Jag skall försöka formulera min mina frågor kort.

Om jag har katalogen på två HDD, datorns och en separat så är ju katalogen säkrad tror jag kanske eventuellt.

Om jag nu även har originalbilderna på två diskar, kan jag då styra katalogen mot den jag väljer?

Lennart

Det är sökvägen som styr om katalogen hittar bilderna. Om du återskapar sökvägen exakt som den såg ut innan så kvittar det vilken disk katalogen läser ifrån, bara den heter likadant som tidigare. För att katalogen ska hitta på backupdisken måste du alltså döpa den till samma som originaldisken (det går förstås inte att ha båda inkopplade samtidigt med samma namn).
Jag har bytt min bilddisk ett par gånger till större och har då gjort en exakt kopia på hela innehållet på disken till den nya med sökvägar och allt.
(G:Bilder original\Bilder\Foton\Digital\2016\1605 heter t.ex hela sökvägen till min senaste digitalfotomapp, av idag outgrundliga skäl).
När jag kopierar heter den nya disken kanske H:. Efter att kopian ersatt den gamla disken i datorn döper jag om den till G:. När jag startar Lightroom funkar allt precis som vanligt och katalogen hittar allt som om inget hänt.

Har man spridit ut bilderna på flera diskar från början måste backuppdiskarna vara lika många och döpas som originaldiskarna om metoden ska funka. Eventuellt kan det gå med partitioner på en och samma backupdisk om sökvägarna kan vara identiska med originalen. Har inte testat det.

Med hopp om att du inte tappar tålamodet, känner nu att jag är på spåret, hur gör jag då jag "pekar till X från Y?

Mappar som LR inte hittar visas med frågetecken. Högerklicka så kan du välja var LR ska leta efter bilderna, t.ex. om du har dem på disk 2 pga disk 1 kraschat.

Bilagor

• Skärmavbild 2016-05-14 kl. 07.52.54.png
    Skärmavbild 2016-05-14 kl. 07.52.54.png
    59.8 KB · Visningar: 45
Byxhängslen livrem Lightroom

Först av all ett stort tack till er alla som bidragit med svar till mina frågor.

Nu tror jag att jag klarar av att hantera ett ev haveri på de alternativa diskarna på vilka kataloger och originalbilderna ligger.

Följande förutsättningar gäller för mig: En HDD på datorn (C) en extern (E) samt en SSD (F)

På C har jag originalen och tillhörande katalog.
På E har jag ytterligare en omgång original
På F ligger säkerhetskopian av katalogen.

Nu är det vanligt att när man börjar rota i något upptäcker man som regel brister och eller oordning, så är fallet för mig nu. I princip skulle jag vilja ordna upp mapparna på diskarna (datumföljd) Och som följd av detta även få samma struktur på bildskärmens vänstra sida.

Meeen frågan är om jag skall ge mig in i detta äventyr. OM är det någon som så fall kan och vill lotsa mig från oordning till ordning och reda. Alltå alla bilder i datumföljd år:1 år:2 o.s.v.

Om vi inte hörs mer så trevlig helg.

Lennart en surrig åttioåring.

Med hopp om att du inte tappar tålamodet, känner nu att jag är på spåret, hur gör jag då jag "pekar till X från Y?

Det är smart att ha ett toppbibliotek för alla original.
I princip kan du koppla in backupdisken - även om den får en ny enhetsbokstav.
Allt du behöver göra är att peka om toppbiblioteket, resten sköter LR.
Jag har aldrig behövt göra det men så enkelt skall det vara.

Ja något liknande har jag frånsett dålig datumföljd.

Jag har nu konverterat ett antal foton fån RAW till dng så långt väl.

Nu visar det sig att i mappen ligger RAW-formatet kvar. Då jag i mappen klickar på dng hamnar jag i photochop?

Alltså har jag nu två stora filer av samma bild i mappen. Rörigt va???

Förhoppningsvis en sista fråga men först en rättelse photochop=Photoshop.
Skrev i tidigare inlägg att RAW filerna var kvar efter konvertering till dng problemet är löst glömde att kryssa för en ruta

Frågan avseende XMP är delvis också löst om jag redigerar efter konvertering ingen xmp-fil. Men har ett antal foton som jag redigerade innan konvertering för dessa finns det en xmp-fil, kan jag ta bort denna då filen är konverterad?

Med denna fråga som förhoppningsvis är den sista (senaste) i detta ämne än en gång tack till alla som hjälpt mig.

Lennart

Ja informationen i xmp-filerna finns i catalogs. xmp kan också bara finnas för EN version. Virtuella versioner kan inte få xmp.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar