Annons

Kartong att limma bilderna på

Produkter
(logga in för att koppla)

silfver

Aktiv medlem
Hej!

Jag söker en bra kartong eller nån slags hårdpapp att klistra upp mina bilder på.

Har ni några tips på vad man bör använda för att bilden inte ska bli förstörd? Fotolim har jag, nu saknas bara något att limma upp det på.

Det ska vara så billigt som möjligt, givetvis. :)

Mvh,
Daniel
 
om det är för att sätta upp bilderna på väggen så rekomenderar jag dig kapaskiva, de finns i olika storlekar och tjocklekar.
 
popnow skrev:
om det är för att sätta upp bilderna på väggen så rekomenderar jag dig kapaskiva, de finns i olika storlekar och tjocklekar.
Ja, det är för att sätta upp på väggen. Men är inte kapaskivor väldigt dyrt?
 
kapaskivor e ju väldigt bra, annars kan man ju använda vilken kartong som helst viktigt dock att den är syrafri.
 
Irenee skrev:
kapaskivor e ju väldigt bra, annars kan man ju använda vilken kartong som helst viktigt dock att den är syrafri.

Kapaskivor är inte bra, eftersom det lim som finns på dessa skivor inte är syrafritt. Syrafri kartong är bra att montera på, men använd inte lim för att montera bilderna. De allra flesta lim, inklusive de som kallas fotolim, innehåller ämnen som inte är bra för hållbarheten. Adhesivmontering fungerar bra.

Stefan
 
Besökte nyligen Linköping och passade då på att se en fotoutställning på flyvapenmuseet där. Det var bilder tagna av fotograf Peter Karlsson.....mannen med JAS-Gripen bilderna, ni vet. Dessa bilder var tryckta (eller fastsatta) på ngn form av skiva. Materialet i skivan liknade vit foam (ca: 1cm tjock) och var täckt med en hårdare yta på skivans sidor. Alltså....tänk dig 3 lager....hård platta (yta), foam, Hård platta (yta). Hur som helst verkade denna variant vara riktigt funktionell och snygg. Vet dock inte vad det var för skiva som användes....kanske ngn annan vet och kan tipsa vidare. Är själv intresserad av ett ev. svar...
 
Ubbe 1 skrev:
Besökte nyligen Linköping och passade då på att se en fotoutställning på flyvapenmuseet där. Det var bilder tagna av fotograf Peter Karlsson.....mannen med JAS-Gripen bilderna, ni vet. Dessa bilder var tryckta (eller fastsatta) på ngn form av skiva. Materialet i skivan liknade vit foam (ca: 1cm tjock) och var täckt med en hårdare yta på skivans sidor. Alltså....tänk dig 3 lager....hård platta (yta), foam, Hård platta (yta). Hur som helst verkade denna variant vara riktigt funktionell och snygg. Vet dock inte vad det var för skiva som användes....kanske ngn annan vet och kan tipsa vidare. Är själv intresserad av ett ev. svar...
Kapaskiva är det. :)
 
Ubbe 1 skrev:
Alltså....tänk dig 3 lager....hård platta (yta), foam, Hård platta (yta).
Kapaskivor är utmärkta för tillfälliga utställningar, men på relativt kort sikt kan bilder få skador av limmet som används på dessa.

Stefan
 
vi har ett antal bilder som varit monterade på kapaskiva i över 10år utan att bilderna förändrats eller blivit förstörda.

Så jag skulle inte dra mig för att använda det. Man kan ju alltid göra en ny bild om det skulle vara så. fast det kanske man får göra iaf. eftersom det kan vara lite knepigt att montera på kapa om man har otur.
 
Irenee skrev:
vi har ett antal bilder som varit monterade på kapaskiva i över 10år utan att bilderna förändrats eller blivit förstörda.
Men då är det nog inte bläckstråleutskrifter? Flera av dessa är känsliga för monteringsmaterialet. De har en jättebra hållbarhet om de monteras rätt, men förändras snabbt om de sätts på ett syrahaltigt material.

Stefan
 
bläckstråle... gud nej. det skulle jag nog inte göra. Har inte haft det problemet då jag tar fram mina bilder på riktigt fotopapper.
 
Irenee skrev:
bläckstråle... gud nej. det skulle jag nog inte göra. Har inte haft det problemet då jag tar fram mina bilder på riktigt fotopapper.
Vad som är riktigt och oriktigt fotopapper kan vi ju diskutera :) Jag föredrar ju att kunna göra mina bilder på någon av alla de vackra lump- eller barytpapper som står mig tillbuds när jag skriver ut på en bläckstråleskrivare istället för att använda ett tråkigt plastpapper som jag måste använda om jag ska göra en färgbild. Jag föredrar ju att mina bilder får en hållbarhet som är två, tre gånger bättre än på »riktigt fotopapper« när jag använder ett pigmenterat bläck.

Nackdelen jag får ta då är att det kräver lite mer omsorg vid monteringen av materialet.

Stefan
 
jag skriver ut mina bilder på en Epson R1800 och monterar de på kapaskiva, jag har inte haft några problem med att bilderna varken har blekts eller andra defekter.Eftersom kapaskivan har en tunn skiva med aluminium eller någon folie under själva pappret så har jag förstått att själva skivan inte expanderar eller formar sig pga värme. Hade en kompis som körde med någon skiva som såg ut som kapa men hade inte den där folien, slutade med att hans bilder blev helt bubliga osv
 
popnow skrev:
jag skriver ut mina bilder på en Epson R1800 och monterar de på kapaskiva, jag har inte haft några problem med att bilderna varken har blekts eller andra defekter.
De problem jag har sett med kapa är mest att själva pappret missfärgats och gulnat. Beror antagligen på att jag ofta använder lumppapper och liknande material som är känsligare för sådana skador än RC-papper.

Stefan
 
på "riktigt" silverhaltigt framkallat fotopapper (fujicolor crystal archive paper Supreme) är hållbarheten minst 60år och det tycker jag räcker för min del. men visst du får ju inte den matta fiberpappersytan på plastpapper men det finns massor av häftiga ytor att välja på.
Smaken e ju som bekant delad
 
Irenee skrev:
på "riktigt" silverhaltigt framkallat fotopapper (fujicolor crystal archive paper Supreme) är hållbarheten minst 60år och det tycker jag räcker för min del. men visst du får ju inte den matta fiberpappersytan på plastpapper men det finns massor av häftiga ytor att välja på.
Smaken e ju som bekant delad
Enligt en av de få som testat båda typerna av papper, Henry Wilhelm, så har pigmentutskrifter mer än dubbelt så lång hållbarhet. Han anger också hållbarheten till 40 år under glass för ett »riktigt« fotopapper.

Stefan
 
stefohl skrev:
De problem jag har sett med kapa är mest att själva pappret missfärgats och gulnat. Beror antagligen på att jag ofta använder lumppapper och liknande material som är känsligare för sådana skador än RC-papper.

Jag använder Epson Premium Glossy, har inte märkt något att färgerna har missfärget. men de kapa skivor jag köpt så står det att deras lim och papper ska vara syrafritt
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.