Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Karta med kompassriktning?

Produkter
(logga in för att koppla)

PeterWem

Aktiv medlem
Har en Canon GP-E2 där man med vissa kameramodeller får ut kompassriktning. Finns det någon karta fri att använda där man också kan välja grader och därmed dra en linje i riktningen?

Ingen som jag känner till. Man kan dra en linje till en annan punkt, där koordinaterna för den andra punkten visas. Men då får du ändå räkna själv för att det ska bli rätt riktning.

Vanliga Gröna kartan har ju ett rutnät överlagrat samt avvikelseinformation så du behöver väl en eller helst två transportörer så kan du lägga ut vilken kurslinje som helst.

Lite knepigt att förstå exakt vad du vill uppnå.
Google maps apier har så att man kan lägga till symboler och rotera dom i det antal grader man vill. Så man kan ha en symbol som är ett streck och få det inritat och roterat till önskad riktning.

Är du inte ute efter en tjänst så kan an väl få nästan vilket ritprogram som helst att rotera en linje i önskad riktning...

Det finns ju många program, appar etc som bygger på data från openstreetmap.
det det vara något att söka efter?

Annars brukar jag använda appen TPE för iOS

Lite knepigt att förstå exakt vad du vill uppnå.
<...>
Är du inte ute efter en tjänst så kan an väl få nästan vilket ritprogram som helst att rotera en linje i önskad riktning...
Som jag förstår det vill han kunna sätta en ändpunkt av en linje i positionen där bilden togs, dra ut andra änden av linjen en bit och få en visning av vilken kompassriktning linjen har, när han drar runt den "lösa änden". Då kan han släppa linjen där och få ut hur bilden togs.
Som det är nu ser jag vilken position bilden togs i, och står sedan riktningen som 130° vet jag att det är ungefär sydöst. Mer noga behöver jag inte veta det. Men man kan ju ha olika behov där.

Kan 'GeoSetter' hjälpa dig? Funktionen att dra en linje i en given riktning från en bilds geoposition finns i alla fall.

Har inte hunnit kika på allt. Som bättre beskrivning kan jag med två kompassriktningar lokalisera en glänta på en ås flera mil bort och där jag kan förvänta mig bra vy.

Papperskarta och kompass fungerar men blir inte lika noggrant som digitalt.

Det är ungefär vad jag har sett. Det är därför jag nöjer mig med att höfta riktningen på kartan. Brukar bli så rätt som är meningsfullt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar