Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Karta med kompassriktning?
- Trådstartare PeterWem
- Start datum
apersson850
Aktiv medlem
Ingen som jag känner till. Man kan dra en linje till en annan punkt, där koordinaterna för den andra punkten visas. Men då får du ändå räkna själv för att det ska bli rätt riktning.
apersson850
Aktiv medlem
Man kan ju lägga en gradskiva på skärmen också, men speciellt högteknologiskt är det förstås inte.
atotowi
Aktiv medlem
Lite knepigt att förstå exakt vad du vill uppnå.
Google maps apier har så att man kan lägga till symboler och rotera dom i det antal grader man vill. Så man kan ha en symbol som är ett streck och få det inritat och roterat till önskad riktning.
Är du inte ute efter en tjänst så kan an väl få nästan vilket ritprogram som helst att rotera en linje i önskad riktning...
Google maps apier har så att man kan lägga till symboler och rotera dom i det antal grader man vill. Så man kan ha en symbol som är ett streck och få det inritat och roterat till önskad riktning.
Symbols (Vector-Based Icons) | Maps JavaScript API | Google for Developers
developers.google.com
Är du inte ute efter en tjänst så kan an väl få nästan vilket ritprogram som helst att rotera en linje i önskad riktning...
jag&bilden
Aktiv medlem
Det finns ju många program, appar etc som bygger på data från openstreetmap.
det det vara något att söka efter?
Annars brukar jag använda appen TPE för iOS
det det vara något att söka efter?
Annars brukar jag använda appen TPE för iOS
Photo Ephemeris
Photo Ephemeris helps you plan outdoor photography in natural light. See how the light will fall on the land, day or night, for any location on earth.
photoephemeris.com
apersson850
Aktiv medlem
Som jag förstår det vill han kunna sätta en ändpunkt av en linje i positionen där bilden togs, dra ut andra änden av linjen en bit och få en visning av vilken kompassriktning linjen har, när han drar runt den "lösa änden". Då kan han släppa linjen där och få ut hur bilden togs.Lite knepigt att förstå exakt vad du vill uppnå.
<...>
Som det är nu ser jag vilken position bilden togs i, och står sedan riktningen som 130° vet jag att det är ungefär sydöst. Mer noga behöver jag inte veta det. Men man kan ju ha olika behov där.
apersson850
Aktiv medlem
Precisionen på den angivna riktningen för den här typen av kompasser brukar inte vara så imponerande.
PeterWem
Aktiv medlem
PeterWem
Aktiv medlem
Testade mot någonting som jag vet är 316 grader. Fick 334 grader första bild och efter kalibrering 299 grader. Så ja, det var inte så imponerande.Precisionen på den angivna riktningen för den här typen av kompasser brukar inte vara så imponerande.
apersson850
Aktiv medlem
Det är ungefär vad jag har sett. Det är därför jag nöjer mig med att höfta riktningen på kartan. Brukar bli så rätt som är meningsfullt.