Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kan obektivet påverka skärpan?

Produkter
(logga in för att koppla)

Atena

Aktiv medlem
Hej!
Har ett problem att mina bilder oftast är oskarpa. Kan obektivet vara boven i dramat? Jag använder sigma, 24-135mm, 1:2,8-4,5.

Någon som vet?

// Marie

Det är säkert inte superskarpt vidöppet, men bländar du ner ett eller två steg har jag svårt att tro att det inte är acceptabelt.

För den typ av bilder du länkade till i den andra tråden så skulle jag överväga att köpa ett 50/1.8. Det är jätteskarpt på mycket större bländare än ditt Sigma och torde ge en ganska lagom bildvinkel, om bilden var representativ för din stil. Det är dessutom en billig objektivtyp, kan tänka mig att de kostar runt 1500 kr.

Följdfrågor

*Kan du alls inte ta skarpa bilder?

*Har du försökt att ta samma bild med autofokus vs manuell fokus?

*Har du använt denna lins på något annat kamerahus med synbart bättre resultat?

Klart objektivet kan påverka skärpan, om det är uselt, defekt eller inte fokuserat på motivet. Sedan kan ju autofokusen i kamerahuset påverka skärpan, om den är defekt.

Re: Följdfrågor

in2kma skrev:
*Kan du alls inte ta skarpa bilder?

*Har du försökt att ta samma bild med autofokus vs manuell fokus?

*Har du använt denna lins på något annat kamerahus med synbart bättre resultat?

Klart objektivet kan påverka skärpan, om det är uselt, defekt eller inte fokuserat på motivet. Sedan kan ju autofokusen i kamerahuset påverka skärpan, om den är defekt.

Bra frågor. Tyvärr råkar jag ut för dålig skärpa i flera olika situationer, så objektivet kan möjligen har defekt AF. Eller så är det jag som är en kass fotograf;)

Daniel, vad är bakfokusering.

Jim, kanske är det en bra idé att köpa ett annat objektiv som är känt att vara skarp.

Oskarpt!

Hej Marie!

Du har redan fått bra svar när det gäller Ditt problem

Ger ändå några tips.
Tänkt på följande för att testa var problemet finns:

Sätt kameran på ett stativ.
Ta samma motiv ett antal gånger med olika bländarevärden - testa ner till små öppningar
kring bl 11 och 16.
Testa med olika utdrag från 24 upp till 135 mm.
Testa med autoskärpa och manuellt skärpa.
Om Du her ett optik till - jämför ett antal exponeringar med det.

Använd ASA 100 för bästa resultat.
Hur gammal är optiken?
Har den varit i golvet?

Om Du känner för det - berätta hur Du uppfattar resultaten efter test!
Jag svara gärna på vad som är fel efter det.

Lycka till!

MVH Jan Holmberg

Hej Jan!
En bra idé att utförligt testa objektivet. Tyvärr har jag bara ett objektiv, så jag kan inte jämföra.

Tack!
//Marie

Låna!

Hej igen Marie!

Du har säkert en god vän med ett passande optik - låna - det får Du säkert.
Eller en säljglad fotohandlare på orten.

Lycka till.

PS.
Missade att Du använt stativ.
TIPS!
När Du använder stativ och inte har fjärrutlösare
använd då inställning självutlösaren på kameran. Det finns ofta två inställningar 10 eller 2 sek fördröjning - då slipper Du ev skakningar vid själva exponerings ögonblicket.

MVH Jan Holmberg

Skarpa objektiv. Överkurs?

Hej Marie.

Med en så bra kamera som 10D så blir det bäst skärpa på f 8-11 med ditt Zoom objektiv.
Men vill du utnyttja absolut bästa skärpa med en så bra kamera som 10D, ...tyvärr så blir zoomobjektiv aldrig riktigt lika bra som fasta objektiv.

50/1,8 50/1,4 85/1,8 100/2,0 ...135/2,0 mfl.
ger alltid bättre skärpa än även de dyraste zoomarna.
(Plåtar själv ibland med både Canon 24-70 L och 70-200/2,8 L, för att dom är bekväma-snabba att jobba med.)

Något som allt fler upptäcker är just det att moderna digitla kameror ställer högre krav på objektiven än vad kameror med film i gör!

På fasta gluggar så når man ibland bästa skärpa redan bara ett-två steg nerbländat.
Bländar du ner så mycket som till f 16 eller ännu värre 22, så blir visserligen skärpedjupet större
men skärpan blir garanterat sämmre.

/Janne

Har du testat att lägga på skärpa i ett bildbehandlingsprogram ?
En bild från en digital systemkamera är oftast lite mer soft än från en digital kompaktkamera.
Har du testat att öka på skärpan i kamerans inställningar ?

Då är antingen din zoom bättre än min 24-70/2,8 L
eller oxå är min 50/1,4 bättre än din 1,8.
Vid f8 och mitt i är skillnaden mindre, men i kanten vid f 4 är skillnaden avsevärd!!

Eller oxå så syns skillnaden mer på min 1Ds, där man verkligen ytnyttjar kanterna på skärpecirkeln.

Jag hade en Zigma 14 mm ...perfekt till både D60 o 10D men inge rolig till 1Ds :-(

/Janne

Janne H skrev:
Då är antingen din zoom bättre än min 24-70/2,8 L
eller oxå är min 50/1,4 bättre än din 1,8.
Vid f8 och mitt i är skillnaden mindre, men i kanten vid f 4 är skillnaden avsevärd!!

Eller oxå så syns skillnaden mer på min 1Ds, där man verkligen ytnyttjar kanterna på skärpecirkeln.

Jag hade en Zigma 14 mm ...perfekt till både D60 o 10D men inge rolig till 1Ds :-(

/Janne
Canons 50/1.4 är skarpare än canons 50/1.8..japp.

24-70/2.8L är enligt FOTO:s tester på samma skärpenivå som tamron 28-75/2.8.
http://fphoto.org/Kim10D/DIV/24-70
http://fphoto.org/Kim10D/DIV/tam28-75

Javisst, de sämsta delarna av objektivet slipper man ju om man använder en kamera med 1.6x sensor,
på MTF-kurvorna behöver man bara räkna fram till 14mm om man använder en 1.6x sensor kamera.

Slutsats för Marie :)

Hej Marie
Har tittat igenom testerna ovan och måste säga att ditt Sigma t o m är lite bättre än vad jag trodde. Enligt min mening finns ingen större mening med att byta optik sålänge du bländar ned något steg. Skilnaderna i skärpa är ju väldigt små (kanske i snitt 10-15% i MTF) mot de riktigt dyra och tunga zoomarna men mindre zoomomfång.

Bakfokus är när kamerans sutofokus är felinställd så att skärpan ligger (oftast bakom men kan även vara framför) det ställe där kameran sägar ska vara skarpt. Lätt att testa. lägg en linjal en bit framför kameran så att den pekar snett bort från kameran. Ställ in skärpan på någon siffra. Ta bilden. Ladda in i datorn och kolla om skärpan verkligen ligger på den siffran du ställde skärpan på. Gör om några gånger (kameran kan ge lite olika resultat). Om du oftast får skärpan där den ska vara är det ingen fel på fokusen.

Om det är fel på fokusen åtgärdas detta av Canon.

MVH, Niclas

Re: Slutsats för Marie :)

SixBySix skrev:
Hej Marie

Lätt att testa. lägg en linjal en bit framför kameran så att den pekar snett bort från kameran. Ställ in skärpan på någon siffra. Ta bilden. Ladda in i datorn och kolla om skärpan verkligen ligger på den siffran du ställde skärpan på. Gör om några gånger (kameran kan ge lite olika resultat). Om du oftast får skärpan där den ska vara är det ingen fel på fokusen.

Om det är fel på fokusen åtgärdas detta av Canon.

MVH, Niclas

Detta bör göras på stora bländare, så att inte skärpedjupet täcker focusfelet.

mvh.

JH

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar