Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kan någon se vad jag gjort för fel??

Produkter
(logga in för att koppla)

Kalle_B

Aktiv medlem
Av en ren händelse så skulle jag dra ett rakt streck över hela bilden, för att testa räta horisonen med hjälp av en linje.. till min fasa så upptäckte jag att jag får bara pilar hur jag än gör! alla andra former blir som dom ska.. circlar, fyrkanter osv, men linje blir en pil!! kan ni se om något ser fel ut? jag kastar snart t-bordet i väggen

bilden är kass, så ni kanske inte ser något...

Bilagor

• pilar.jpg
    pilar.jpg
    42.2 KB · Visningar: 408
Kan det vara så att du kommit åt arrowheads?
Gå in på den övre menyn och till knappen som ser ut som en pratbubbla. Där kan du klicka bort arrowhead!

alltså... fotosidan.se borde egentligen bara vara ett forum.. :) tittar inte så ofta på bilder längre men forumet är obetalbart!

Ja forumet är en bra källa för mycket! Vet själv hur frustrerande det kan vara att fastna på en skitsak!

Kalle_B skrev:
Av en ren händelse så skulle jag dra ett rakt streck över hela bilden, för att testa räta horisonen med hjälp av en linje.. till min fasa så upptäckte jag att jag får bara pilar hur jag än gör! alla andra former blir som dom ska.. circlar, fyrkanter osv, men linje blir en pil!! kan ni se om något ser fel ut? jag kastar snart t-bordet i väggen

bilden är kass, så ni kanske inte ser något...

Ett bättre sätt om du skall räta upp en horsont är att använda linjalen, dra ett streck som du vill ha horizonten, välj sedan bild och rotera canvas samt fri rotering eller något liknande i svensk version, dör klickar du bara ok i dialogrutan.

ja det var det jag skulle testa.. men det funkar inte för mig riktigt...

1. Linjalen? Jag kan bara få fram en linjal som är i vinkel... Visa/Linjaler

2. streck? vanligt streck?

3 Rotera fritt, funkar inte...

Linjalen har du i verktygslådan.

Dra den i en linje som du vill sedan skall vara rak (tex en sned horsont)

Ta sedan rotera fritt, där ligger nu ett nummer från linjalen, tryck OK.

Nu är det klart och kan beskäras.

ok.. jag hittade det.. men det funkade sådär....

ibland får jag värdet 0 ibland 0, xx trycker jag ok så händer inget..

fortsätter med min gammla metod tror jag.. ;)
rotera med beskärningsverktyget

Kalle_B skrev:
ok.. jag hittade det.. men det funkade sådär....

ibland får jag värdet 0 ibland 0, xx trycker jag ok så händer inget..

fortsätter med min gammla metod tror jag.. ;)
rotera med beskärningsverktyget

Men det är bästa metoden att räta upp en horisont.
Gör så här:

Steg1
Dra en linje med linjalen.....

Bilagor

• a-steg1.gif
    a-steg1.gif
    6.8 KB · Visningar: 260
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar