Annons

Kan någon förklara vad bildbyrån menar med dåliga digitalsystemkameror.

Produkter
(logga in för att koppla)
Om 3 megapixel är tillräckligt eller ej beror ju helt på vad bilden skall användas till och hur stor den skall tryckas. Sen är det viss skillnad om dom kommer från en system eller kompakt.
 
.Z. skrev:
Det är inte förståeligt, enbart korkat... Dessutom så var det inte proffskameror det gällde utan kameror över 8mp.
Om du citerat hela meningen skulle du sett att jag också påpekade det inkonsekventa i att släppa igenom 350D och 20D om man endast vill ha proffsmodeller.

Samtidigt tycker jag inte det är korkat av bildbyråerna att strunta i att lägga ner flera arbetstimmar på att gå igenom skräpbilder för att hitta något guldkorn som slutkunden inte är villig att betala mer än arbetstimmarnas kostnad för, en bildbyrå som gör det konkar snabbt.
 
wsaar skrev:
..Samtidigt tycker jag inte det är korkat av bildbyråerna att strunta i att lägga ner flera arbetstimmar på att gå igenom skräpbilder ..

Det har du givetvis rätt i men gör dom det är deras problem i första hand att dom kontrakterat fel fotografer.

När bilderna motivmässigt är rätt men inte håller att dra upp till den storlek kunderna vill ha är det ett tekniskt problem. En (del) av lösningen på det problemet kan vara att fotograferna i fråga måste skaffa bättre utrustning om de ska fortsätta leverera.
 
Korrekt. Förstår inte hur de resonerar när de anser att bilder tagna med t.ex. Nikon D70, D70s och D50 är skräp medan Canon 350D och 20D är okej.
 
Re: Re: Kan någon förklara vad bildbyrån menar med dåliga digitalsystemkameror.

Graal skrev:
Vad är det som gör att bara dessa digitala kameror duger åt bildbyråer?

Problemet är nog snarare tvärtom. De accepterar ofta bilder från vilken simpel analog kompaktkamera som helst, men ställer betydligt högre krav på digitala kameror.

Stefan
 
Fredrik Johansson skrev: "Det märkliga är att för några år sedan var kravet 3MP."

Jag skickar vidare din fråga till honom.
 
MomentMan skrev:
Om Fredrik anser 3 megapixel är bra eller ej framgår inte av hans inlägg.

Det jag ser i det är dock en tydlig fråga/fundering:

Varför tyckte bildbyråerna att 3 megapixel var tillräckligt förut men inte nu?

Inte för att jag anser att 3 megapixel är tillräckligt men frågan känns berättigad.

Skönt att se att det fortfarande finns de som har läsförståelsen kvar.

Rätta mig gärna om jag har fel, men en nikon D1:a låg väl på 3MP eller var det fyra? Nikons nuvarande Nikon D2H kvalar inte in och hur normalt är det på en skala?

Tidigare så låg inte systemkamerorna på mer än 3MP och då dög det visst. Antingen hade man jäkligt dåligt ställda krav då? Eller så har man omotiverade krav nu? Inte underligt att både BB och fotografer konkar om man ställer krav som trissar upp kostnadsutvecklingen utan att det finns någon som är beredd att betala för det.

För det är så jag tolkar marknaden just nu. Bildköparna är inte beredda att betala för vad det kostar och då finns det inte ett underlag för att investera i dessa utrustningar. En 350D är ju inte så dyr iofs och den känns ju riktigt proffsig...

Som jag skrev tidigare så minskar inkomsterna från BB till fotograferna vilket leder till att mest företagsekonomiskt är att ha en utrustning som är anpassad till vad kunden efterfrågar. Så de som har kunder som efterfrågar 3x4m bilder får väl skaffa sig värsta tänkbara om det lönar sig.

Reklamföretaget jag pratade om kör ut stora mässkyltar från sin kompakt och de går ju runt iaf.

Mvh
Maverick
 
vilka bildbyrårer godkänner 3 milj pixel

inom press speciellt sportbilder har det accepterats med Nikon D2H eftersom kvällspress inte kräver lika mycket av bilden i teknisk kvalite utan innehållet är viktigare.
Jag tycker det är rimliga krav bildbyråerna ställer för när man körde tex analog småbild så motsvarar det ca 10 milj pixel så för att vidhålla kvaliten så är dom tvungna att ange en gräns på digitalkameror.
Kraven på vanliga bilder har då aldrig legat på 3 milj pixel utom i specifika fall i dagspress möjligen.
Kan en fotograf inte skriva av en kamera för 45-65000 på 3 år så lär du inte kunna leva på det yrket i alla fall.
Kunderna till bildbyrårena betalar ungefär lika mycket som förut det som inskränker idag är att vissa bildbyråer gör avtal med vissa stora kunder till ett lägre pris per bild fast det genererar att du som fotograf säljer fler bilder till lägre förtjänst.
Så kraven är likvärdiga nu som förut på kvaliten.
 
Emma Svensson skrev: "chefen på crimson förklarade för mig när jag var där sist att milj megapixlar innehåller lika mycket information/motsvarar ett småbildsneg. var det inte det alla fotade med innan digitalkamerorna kom?"
 
Utdrag ur Scanpix leveransvilkor:

Vi accepterar bilder från kameror som lagrar bildfiler på minst 18 Mb TIFF. Exempelvis Canon D1S,Canon EOS D60 og Fuji S2 pro. Under exponering skall kameran vara inställd så att bilderna lagras som RAW eller TIFF och så att ICC-profilen (färgrymden) ColorMatch RGB eller Adobe RGB brukas.
 
papi skrev:
Utdrag ur Scanpix leveransvilkor:

Vi accepterar bilder från kameror som lagrar bildfiler på minst 18 Mb TIFF. Exempelvis Canon D1S,Canon EOS D60 og Fuji S2 pro. Under exponering skall kameran vara inställd så att bilderna lagras som RAW eller TIFF och så att ICC-profilen (färgrymden) ColorMatch RGB eller Adobe RGB brukas.

Jo-tack. Skall genast ställa om min d2x till raw =19Mb /bild och eller tif 34,6Mb vilket i så fall ger 9 tif bilder i serie innan överföring till minneskortet måste påbörjas.

Jpg hanteringen har utvecklats i de moderna kamerorna,en D2x jpg bildfil som senare konverteras/sparas till en tif fungerar mycket bra om bilden är rätt exponerad.Varför man överhuvudtaget skall köra tif i kameran är en gåta?
Scanpix får se över sina rekommendationer

Sedan vad det gäller profil/färgrymden så är det Adobe rgb som är den vedertagna idag. Vilket borde påtalas.Skulle det nu vara så att några tryckerier fortfarande håller fast vid ColorMatch så är det inga bekymmer att konvertera eller proofa in den större Adobe RGB till den mindre.

Mikael
 
Senast ändrad:
papi skrev:
Utdrag ur Scanpix leveransvilkor:

Vi accepterar bilder från kameror som lagrar bildfiler på minst 18 Mb TIFF. Exempelvis Canon D1S,Canon EOS D60 og Fuji S2 pro. Under exponering skall kameran vara inställd så att bilderna lagras som RAW eller TIFF och så att ICC-profilen (färgrymden) ColorMatch RGB eller Adobe RGB brukas.

Svårt att få in färgrymden om man arbetar i råformat. Sedan finns det ju ganska gott om kameror idag som skapar en bildfil på 18 MB eller mer, men som jag aldrig skulle acceptera som ett underlag för tryck i A3-format. Så visst är dessa regler helt uppåt väggarna.

MVH/Stefan
 
Det är väl inte många som plåtar i TIFF men detta vara bara ett utdrag och jag tyckte mig se att RAW är Ok också. Finns det kompakter som klara 18 MB TIFF idag så kanske det är dax för en uppdatering.
 
"Vi accepterar bilder från kameror som lagrar bildfiler på minst 18 Mb TIFF"

...men ändå... vad är det för BS...
 
Viss studiofotografering med kameran kopplad till datorn via firewire eller usb2 så fungerar det utmärkt om man nu vill ha tif, men om bilderna sparas ner på ett minneskort internt är det slöseri med både tid och utrymme.
Mikael
 
Man skulle kanske skaffa sig en Olympus My 800 :D, fast den kanske inte kan köra raw iofs.

Angående upplösning på film så har det hitills vedertagna varit att en negativ film motsvar 5-6 MP medans en diafilm motsvarat 10MP. Dock så är det inte helt lätt att jämföra då en proffsfilm inte sprider kornet jämt över ytan till skillnad från pixlarna. Men det är väl naturligt med lite inflation i jämförelserna antar jag.

/Maverick
 
Som vanligt så har fotosidan fastnat i en teknikdiskution där vi försöker fasttälla den acceptabla normen för att bli godkänd till bildbyråer via hur stor plånbok som fotografen har.

Eftersom BB översvämmas av fotografer och bilder så är det verkligen köparens marknad, inte fotografens.
Är det ingen som funderat på om det inte är dags för ett certifieringssystem för fotografer.
Instifta en granskingsnänd, varje fotograf som vill certifieras skickar in ett lämpligt antal bilder, en beskriving av arbetssätt/metod och eventuellt någon sorts bokföring som visar på friskt företagande.
Blir man godkänd/certifierad så är det fritt fram för BB att acceptera fotograferna utan att ställa en massa fåniga teknikkrav.
Själv klart så ligger det i den enskilda fotografens egenintresse att levera bra bilder för att upprätthålla rycket runt certifieringen, om detta missköts så förlorar men den.
 
Faktum är att jag tror det är så det fungerar i praktiken iaf. Har man intressanta bilder så har man.

Som företagare kan man naturligtvis räkna på en investering på 45k, men jag tror att man bör ha en annan anledning än att en BB efterfrågar det.

Själv sitter jag ju med KonicaMinolta prylar så min investering blir rätt hög om jag skulle byta. Å andra sidan så haglar ju inte erbjudande från BB över mig heller direkt. De få jobb jag gör fungerar min utrustning bra för.

/Maverick
 
Jag tror att kraven snarare är en utgallring för att minska granskingsjobbet.
Om man skulle sätta kraven så att alla amatörer + och ioch med det hälften av alla smesterfotografer så skulle BB drunkna och på så sätt missa de bra bildera.
Det enklaste sättet är att ställa höga tekniska krav, om de förlorar några guldkorn så är det en beräknad förlust. Vinsten ligger i att få ett högre ration på inkommna bilder / sålda.
Tråkigt för de som av olika anledningar inte vill hosta upp 45' på ett hus, objektiv + övrigt inte inräknat.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.