Annons

Kan någon förklara vad bildbyrån menar med dåliga digitalsystemkameror.

Produkter
(logga in för att koppla)
Martin, inlägg #116 förstår jag det som att bildbyrå har de kraven i nutid. Och RX1 är snart två år gammal.

Aha, slarvigt läst av mig!
Då förstår jag bättre varför Daniel kände sig frustrerad. Man kan ju misstänka att de på reklambyrån som Daniel syftar på lever kvar i det förgångna :)

Sedan är det ju lite intressant om de inte ser spegelfria kameror som "systemkameror".
 
Låter enklare för bildbyrån att titta på bilderna än att hålla en lista över alla "systemkameror" :)
 
Rimligen har man en gång i tiden lagt in detta krav för att slippa göra en 1:a sållning av de bilder som man av rent tekniska begränsningar inte kunde sälja. Nu måste dom väl ändå ha ett krav vad gäller upplösning mm så detta med "systemkamera" känns hur som helst inte relevant.
 
Rimligen har man en gång i tiden lagt in detta krav för att slippa göra en 1:a sållning av de bilder som man av rent tekniska begränsningar inte kunde sälja. Nu måste dom väl ändå ha ett krav vad gäller upplösning mm så detta med "systemkamera" känns hur som helst inte relevant.

Jag har för mig att listan är 10 år gammal. På den tiden fanns det en poäng att lista kameror som helt enkelt gav dåliga bilder. Bättre att be fotograferna inte använda dem än att få bilder som till 90% måste rejectas.

Numera tillåter de största bildyråerna mobilbilder och även bilder från skräpkameror eftersom rätt använt kan ge väl så bra bilder och defekter tom efterfrågas. Det finns massor med köpare som eftersträvar naturliga bilder. Modellerna måste se vanliga ut och bilderna får gärna ha brus, flares, distorsion, vara sneda, on camera flash, och massa annat otyg som fotograferna tidigare kämpat för att inte skada bilderna med. Det ska förstås vara ett medvetet val.
 
Aha, slarvigt läst av mig!
Då förstår jag bättre varför Daniel kände sig frustrerad. Man kan ju misstänka att de på reklambyrån som Daniel syftar på lever kvar i det förgångna :)

Sedan är det ju lite intressant om de inte ser spegelfria kameror som "systemkameror".

jag satt o kollade på bilder jag tagit thailand med tex canon 1ds mark 2 o jämförde dom med fuji x-T1 o dom på högre iso från iso 800 får pisk av fuji den håller även jämna steg med canon 5d mark 2.

Har aldrig haft problem med någon kritik på kvalitén på bildfilerna från mina kameror.
 
......Numera tillåter de största bildyråerna mobilbilder ....

Det görs ju omfattande repotage - med utmärkt kvalité - där den enda kameran packningen varit en iPhone så vi kan nog vara överens om att detta med krav på "systemkamera" av en mängd olika skäl känns helt befängt.

Sedan kan det givetgvis vara så att en bildbyrå har en kundstock som har rätt homogena krav på de bilder man köper och då kan det vara relevant att sätta tekniska krav utifrån detta vilket kan utesluta viss utrustning etc.
 
Det görs ju omfattande repotage - med utmärkt kvalité - där den enda kameran packningen varit en iPhone så vi kan nog vara överens om att detta med krav på "systemkamera" av en mängd olika skäl känns helt befängt.

Sedan kan det givetgvis vara så att en bildbyrå har en kundstock som har rätt homogena krav på de bilder man köper och då kan det vara relevant att sätta tekniska krav utifrån detta vilket kan utesluta viss utrustning etc.

Dagstidingar sätter förstås kraven själva, ofta har de låga kvalitetskrav, det är motivet som räknas.

Bildbyråerna har en väldigt o-homogen kundgrupp, allt från webutvecklare som jag själv, som har höga krav på innehåll men låga krav på upplösning, och Svensson på företaget som behöver lite bilder till sin presentation, broschyr, eller blogg till reklambyrån som ska ha bilder till stora annonstavlor.

Kraven generellt är fortfarande höga, bilder med låg kvalitet säljer helt enkelt inte även om de släpps igenom utom om det görs på "rätt sätt" som jag beskrev ovan.
 
Att interpolera betyder att ett bildbehandlingsprogram lägger till pixlar som inte finns efter en beräkningsmetod och på så vis förstorar bildstorleken.

Man har kommit på att om Photoshop förstorar en bild i många små steg så blir den slutliga kvalitén godkänd och bilden kan användas i större format.

Hur gör man det ?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.