interpix
Aktiv medlem
jimh skrev:
De kräver uppenbarligen minst åtta miljoner pixlar. Rätt rimligt krav tycker jag.
Det handlar väl mer om affärsidén i så fall. Varför skulle den som säljer bilder för tex 20x30 i 300 ppi ha kravet?
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
jimh skrev:
De kräver uppenbarligen minst åtta miljoner pixlar. Rätt rimligt krav tycker jag.
stefohl skrev:
Flera bildbyråer som sätter upp sådana krav, ofta ännu mer strikta än dessa. Jag har sett att Corbis säger Canon EOS-1Ds, EOS-Ds mk II, EOS-1D mk II och Nikon D2X som de enda de accepterar bilder från.
MVH/Stefan
wsaar skrev:
Om man accepterar 8 Mpixel finns det knappast någon vettig anledning att inte acceptera 6 Mpixel såvida man inte har kravet för att sålla bland fotograferna till de som har råd med de dyraste kamerorna, vilket byrån misslyckas med om man accepterar 350D och 20D...
Att sedan kräva att fotografen ska interpolera upp bilden låter också smått löjeväckande, men kanske byrån får folk att tro att de är seriösa om de lägger på många godtyckliga men fåniga krav... (om en kund inte utnyttjar hela den interpolerade upplösningen försämrar interpolationen troligen bilden genom att bidra med avrundningsfel när kunden förminskar den, kunden/byrån borde rimligen alltid förstora bilden till varje kunds krav)
wsaar skrev:
Att sedan kräva att fotografen ska interpolera upp bilden låter också smått löjeväckande,)
Bildfilerna måste vara tillräckligt bra för att kunna interpoleras upp till 80-100 MB.
.Z. skrev:
Här är nog fan i mig botten nådd!
När pixlarna är viktigare än bilden så vill i alla fall inte jag vara med!
Är dom helt puckade eller? Fattar dom inte att dom kanske förlorar guldkorn?
//Larsa
wsaar skrev:
Jag syftade på Alamy's krav som var att fotografen skulle göra interpolationen.
Pengarna det kostar att sitta och gå igenom amatörers samlingar efter enstaka guldkorn överstiger möjligen bildernas värde. Det är förståeligt att byråerna vill sålla och begränsar sig till att titta på bilderna från folk med proffskameror, men det är då som sagt inkonsekvent att släppa igenom "amatörkameror" som 350D och 20D.Är dom helt puckade eller? Fattar dom inte att dom kanske förlorar guldkorn?
wsaar skrev:
...
Kanske en affärsidé för något u-land där arbetskraften är billig, att man tar in enorma volymer av amatörbilder och anställer folk som sitter hela dagarna och tar ut de som är användbara för vidareförsäljning till västerländska byråer...
wsaar skrev:
Pengarna det kostar att sitta och gå igenom amatörers samlingar efter enstaka guldkorn överstiger möjligen bildernas värde. Det är förståeligt att byråerna vill sålla och begränsar sig till att titta på bilderna från folk med proffskameror, ...
stefohl skrev:
Flera bildbyråer som sätter upp sådana krav, ofta ännu mer strikta än dessa. Jag har sett att Corbis säger Canon EOS-1Ds, EOS-Ds mk II, EOS-1D mk II och Nikon D2X som de enda de accepterar bilder från.
MVH/Stefan
macrobild skrev:
Betydligt bättre än om den vore tagen med 100iso dia och inscannad, eftersom korn,skräp ses betydligt tydligare och är mer störande för ögat.
Vore intressant att höra vad motiveringen är för de kriterier som vissa bildbyråer har ställt upp.
Mikael
Var inte specen för 1Ds mkII just sådan, 16,7 MP - 50 MB tiff? När den lanserades diskuterades iaf upplösningen utifrån den aspekten, om jag inte minns alldeles fel.stefohl skrev:
Med undantag av de största bakstyckena är det väl ingen digitalkamera idag som kan klämma ur sig en bildfil större än 50 MB.
niklasl skrev:
Var inte specen för 1Ds mkII just sådan, 16,7 MP - 50 MB tiff? När den lanserades diskuterades iaf upplösningen utifrån den aspekten, om jag inte minns alldeles fel.
wsaar skrev:
Det är förståeligt att byråerna vill sålla och begränsar sig till att titta på bilderna från folk med proffskameror,
Vevo skrev:
Ta en 6 mp kamera med riktigt bra optik och jämför med en 12 mp kamera med mindre bra optik. Det blir skillnad redan där.