ANNONS
Annons

Kan någon förklara vad bildbyrån menar med dåliga digitalsystemkameror.

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Kan någon förklara vad bildbyrån menar med dåliga digitalsystemkameror.

stefohl skrev:
Flera bildbyråer som sätter upp sådana krav, ofta ännu mer strikta än dessa. Jag har sett att Corbis säger Canon EOS-1Ds, EOS-Ds mk II, EOS-1D mk II och Nikon D2X som de enda de accepterar bilder från.

MVH/Stefan

Om 1DMkII duger borde väl 350D och 20D också räcka till? Utan EXIF-info är det nog inte helt lätt att avgöra vilken av kamerorna bilden kommer från.
 
Här är nog fan i mig botten nådd!

När pixlarna är viktigare än bilden så vill i alla fall inte jag vara med!

Är dom helt puckade eller? Fattar dom inte att dom kanske förlorar guldkorn?

//Larsa
 
wsaar skrev:
Om man accepterar 8 Mpixel finns det knappast någon vettig anledning att inte acceptera 6 Mpixel såvida man inte har kravet för att sålla bland fotograferna till de som har råd med de dyraste kamerorna, vilket byrån misslyckas med om man accepterar 350D och 20D...

Att sedan kräva att fotografen ska interpolera upp bilden låter också smått löjeväckande, men kanske byrån får folk att tro att de är seriösa om de lägger på många godtyckliga men fåniga krav... (om en kund inte utnyttjar hela den interpolerade upplösningen försämrar interpolationen troligen bilden genom att bidra med avrundningsfel när kunden förminskar den, kunden/byrån borde rimligen alltid förstora bilden till varje kunds krav)

Håller med.
 
wsaar skrev:
Jag syftade på Alamy's krav som var att fotografen skulle göra interpolationen.

Bortsett från övriga problem som onödiga upp/nedskalningar så finns ju också problem med praktisk hantering. 50-100 Megabytes filer är ju inte så kul att redigera, lagra på disk, ladda över nätet och för att inte tala om skicka via mail.
 
Är dom helt puckade eller? Fattar dom inte att dom kanske förlorar guldkorn?
Pengarna det kostar att sitta och gå igenom amatörers samlingar efter enstaka guldkorn överstiger möjligen bildernas värde. Det är förståeligt att byråerna vill sålla och begränsar sig till att titta på bilderna från folk med proffskameror, men det är då som sagt inkonsekvent att släppa igenom "amatörkameror" som 350D och 20D.

Kanske en affärsidé för något u-land där arbetskraften är billig, att man tar in enorma volymer av amatörbilder och anställer folk som sitter hela dagarna och tar ut de som är användbara för vidareförsäljning till västerländska byråer...
 
wsaar skrev:
...
Kanske en affärsidé för något u-land där arbetskraften är billig, att man tar in enorma volymer av amatörbilder och anställer folk som sitter hela dagarna och tar ut de som är användbara för vidareförsäljning till västerländska byråer...

Jag tror det vore bättre använda pengar att ge lite folk i u-länderna varsin kamera, tänk vilka bilder som skulle kunna komma till bildbyråerna på det sättet. :)
 
Det behöver inte nödvändigtvis vara så att dyrare kameror = bättre bilder. Det vet väl alla?

Det måste finnas smartare krav för bildbyråerna att ställa.
 
wsaar skrev:
Pengarna det kostar att sitta och gå igenom amatörers samlingar efter enstaka guldkorn överstiger möjligen bildernas värde. Det är förståeligt att byråerna vill sålla och begränsar sig till att titta på bilderna från folk med proffskameror, ...

Det är väl rimligare att de vill begränsa sig till att gå igenom bilder med möjligt komersiellt värde eller hur?
 
Re: Re: Kan någon förklara vad bildbyrån menar med dåliga digitalsystemkameror.

stefohl skrev:
Flera bildbyråer som sätter upp sådana krav, ofta ännu mer strikta än dessa. Jag har sett att Corbis säger Canon EOS-1Ds, EOS-Ds mk II, EOS-1D mk II och Nikon D2X som de enda de accepterar bilder från.

MVH/Stefan

Frågan är vilka kriterier de utgår ifrån.
Är det återgiven bild och upplösning?
Tar man bort informationen från bilden så skulle jag vilja se den som klarar av att påvisa att exv en bild är från en Minolta, Nikon, Pentax 6 miljoner pixlar kamera och att den som helhet är tex sämre än exv en bildfil från Canon 350.

Jag kan förstå att vissa färguppräkningsfel vid några frekvenser kan ses hos exv D70, om bilden interpoleras upp stort. Även Canon 350D har fula uppräkningsfel i vissa strukturer pga av ett svagare aa-filter jmf med exv 20D. 20D har fulare skärpningsartefakter runt strukturer som exv linjer jämfört med D70 . D2x har problem med CA och vassa topp objektiv behövs för att bildresultatet skall bli perfekt. Canon1dsMK2 behöver supergluggar för att återge vidvinkel skarpt i hörn och kanter. Skärskådar man kamerorna så har alla fel och brister. Canon 1Dmk2 är mjuk till den skärps, har svårigheter att återge röda nyanser och röd färg rätt .

Uppräkningsflen kan miskas genom raw och extern programuppräkning
Själv har jag medicinska bilder , flygplansbilder skärmutställningar, som räknats upp till 3m , tagna med d70. På ett naturligt betraktingsavstånd till objektet ses/återges bilden som mycket bra.Betydligt bättre än om den vore tagen med 100iso dia och inscannad, eftersom korn,skräp ses betydligt tydligare och är mer störande för ögat.

Vore intressant att höra vad motiveringen är för de kriterier som vissa bildbyråer har ställt upp.

Mikael
 
Senast ändrad:
Re: Re: Re: Kan någon förklara vad bildbyrån menar med dåliga digitalsystemkameror.

macrobild skrev:
Betydligt bättre än om den vore tagen med 100iso dia och inscannad, eftersom korn,skräp ses betydligt tydligare och är mer störande för ögat.

Vore intressant att höra vad motiveringen är för de kriterier som vissa bildbyråer har ställt upp.

Mikael

Tycker också det har varit och i många fall är absurda regler som bildbyråer har. Utgångspunkten för många har ju varit att de vill ha en bildfil som räcker för tryck i A3-format, dvs 50MB filer. De tillät skanningar från småbildsfilm eller påsiktsbilder.

Sedan satte man upp kraven att en digital kamera skulle kunna lämna en sådan bildfil utan interpolering, eftersom man inte tillät de skannade bilderna att interpoleras. Med undantag av de största bakstyckena är det väl ingen digitalkamera idag som kan klämma ur sig en bildfil större än 50 MB. Nästa steg var att man accepterade vissa bestämda digitala kameror, vilket jag själv tycker är en vettig lösning. Bildbyråerna vill nog framstå som om de garanterar en viss teknisk kvalitet gentemot sina kunder.

Sedan är det detta vansinne med att man interpolerar upp alla bilder till 50 MB för att sedan interpolera ner 99% av dem till storlekar på 5-10 MB. Ren och skär okunnighet.

Stefan
 
Re: Re: Re: Re: Kan någon förklara vad bildbyrån menar med dåliga digitalsystemkamero

stefohl skrev:
Med undantag av de största bakstyckena är det väl ingen digitalkamera idag som kan klämma ur sig en bildfil större än 50 MB.
Var inte specen för 1Ds mkII just sådan, 16,7 MP - 50 MB tiff? När den lanserades diskuterades iaf upplösningen utifrån den aspekten, om jag inte minns alldeles fel.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Kan någon förklara vad bildbyrån menar med dåliga digitalsystemkamero

niklasl skrev:
Var inte specen för 1Ds mkII just sådan, 16,7 MP - 50 MB tiff? När den lanserades diskuterades iaf upplösningen utifrån den aspekten, om jag inte minns alldeles fel.

Nära, men inte riktigt. Har för mig att det blir 48 MB från den, men visst lanserades den som den första DSLR som uppfyllde bildbyråernas krav.

MVH/Stefan
 
wsaar skrev:
Det är förståeligt att byråerna vill sålla och begränsar sig till att titta på bilderna från folk med proffskameror,

Det är inte förståeligt, enbart korkat... Dessutom så var det inte proffskameror det gällde utan kameror över 8mp.

Jag vet killar här på FS som tagit guldkorn med "brusiga" amatörkameran Minolta dimage 7i som garanterat skulle kunna säljas för rätt ändamål. Idag så har dessa killar köpt DSLR då priserna blivit lämpliga...

Att enbart godta bilder tagna med kameror som överstiger 8mp, p.g.a. att man inte hinner sålla, kan inte ses som nåt annat än en stor miss!

//Larsa som dock förstår att dom har mycket att sålla i...
 
Det intressanta i hela den här diskussionen är att bildbyråer inte har krav på optik. Det spelar ingen roll om du har en kamera som ger stora filer om optiken inte är fullgod. Ta en 6 mp kamera med riktigt bra optik och jämför med en 12 mp kamera med mindre bra optik. Det blir skillnad redan där. Mikael Risedal var inne på det spåret och det är viktigt vad man har för optik för att en "bra" kamera ska vara optimal. Jag får en stark känsla av att de flesta bildbyråer lever i okunskap.

mvh/Ove
 
Vevo skrev:
Ta en 6 mp kamera med riktigt bra optik och jämför med en 12 mp kamera med mindre bra optik. Det blir skillnad redan där.

Du kan driva det ännu längre. Ta en bild från en enkel kompaktkamera fotograferad på negfärgfilm och skanna den på en enkel flatbäddsskanner med en upplösning på 4000 ppi. Detta är en bild som är godkänd enligt de kriterier som bildbyråerna har.

Så det kommer att krävas en del utvecklingsarbete för att ta fram normer som skiljer bra och dålig teknisk kvalitet.

MVH/Stefan
 
Hej

Min syn är att kraven är baserade helt på skannade dia/neg

Men en bra digitalkamera, D30 och framåt för Canon och motsvarande för andra märken har verkligheten rubbats för dessa krav.

Redan en D30 bild på drygt 3 Mpixlar är i många fall bättre än en normalskannat neg eller dia av de flesta amatörer.

Och en 8Mpixlel kompakt har ju knappast samma kvalité som en 6Mp D60 bild pga att storleken på brickan påverkar ju massor, bla omfånget o skärpedjupskontrollen.

Att bildbyråer vill ha så stora bilder som möjligt förstår jag dock, kunden kanske beskär, o då ökar ju kraven. Men man bör tänka på att omkretsen tar massor av pixlar. Så skillnaden från 8 till 14 mpixlar är inte så stor i verkligheten som man tror

Men tror fortfarande för oss vanliga dödliga som skall levererar originalet digitalt så är deras kravbild förlegad, dvs inter anpassad till de tre senaste årens teknikutveckling.

Vill de skanna en DIA själv från en 6 x 6 HBL så e det ett särfall i min mening.

En D60/d10 eller Nikon D100, D70 slår i de flesta falla alla amatörskannade dior med hästlängder pga damm o kontrast o skärpa.

Roine
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.