Annons

Kan man rita rakt in i datorn?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ardala

Aktiv medlem
Jag har hört talas om att det finns någon form av ritplatta som man använder för att teckna saker på fri hand, och det man tecknar förs in i datorn där man i efterhand kan behandla det. Är det någon som vet om detta stämmer eller är det jag som fantiserar fritt. Om det stämmer, vilka plattor är så fall bäst att köpa?
 
Det kräver ett program som man kan rita i som dessutom har stöd för dessa pekdon. Photoshop har exempelvis riktigt bra stöd för pennor, med i paketet från Trust hänger det med enklare program. Det går att använda i "alla" ritprogram som bygger på att man kan rita med musen men alltså kommer till sin rätt i specifika program med stöd för ritbord. Wacom anses som det bästa (och är dyrare) och Trust är lite sämre, på gränsen till dåligt, som en ren instegsmodell kan du prova en av Trusts billigaste (ca 200kr) modeller för att se om det är roligt/nyttigt nog för dom tusenlappar det handlar om vid inköp av exempelvis Wacom.

Jag har använt en bunt och dels är det ett väldigt enkelt och "naturligt" sätt att arbeta på och så är det ju riktigt roligt dessutom. Min dotter (nu 4 år) klarade av detta utan problem i photoshop, och satt hellre med det än barnspel (!)

/Andreas
 
Wacoms plattor är grymma..

Med Intous har du bra upplösning i X och Y led men även i tryckkänslighet.
Intuos har även "pen-tilt" dvs. registrerar lutning och rotation på verktyget (penan).

Kör hemma en gammal Wacom Graphire som funkar klockrent.

Tycker att A5 är nog minsta storleken som är användbar till foto-/bildbearbetning och allmänt användande.

Wacom Intuos
 
Eller varför inte rita direkt på skärmen?

http://www.wacom-europe.com/int/products/cintiq/index.asp?lang=en

Lite dyr kanske?

Wacom-plattorna verkar populära. Jag har själv en Intous 3, men endast A5-storlek. Vilket passar mig för fotoarbeten då jag inte vill flytta handen längre avstånd, men för teckning och illustration kanske de större erbjuder fler möjligheter.

Det går att sektionera upp brädan så du kan navigera grovt i ena hörnet, medans resterande del av plattan sköter finliret.

Wacom har också en Airbrush spruta till en del av sina plattor.
 
Senast ändrad:
Jag skulle inte rekommendera Trusts ritplattor! Jag använder en Trust idag och har provat en Wacom och trust har vissa svårigheter att hänga med samt att det händer att man får diverse "konflikter" i systemet som resulterar i att pennan kan hoppa till och göra ovilliga streck!

Visst Trust är billigare men det är nog inget för den seriöse!
 
photonicdelousions skrev:
Jag skulle inte rekommendera Trusts ritplattor! Jag använder en Trust idag och har provat en Wacom och trust har vissa svårigheter att hänga med samt att det händer att man får diverse "konflikter" i systemet som resulterar i att pennan kan hoppa till och göra ovilliga streck!

Visst Trust är billigare men det är nog inget för den seriöse!

Lite OT kanske, men det där strecket råkar inte gå rakt till övre vänster hörn på skärmen? Det hänger ihop med handwriting i MSN (faktiskt) och är ett drivrutinsfel i trust, har sett liknande fel både på trust och wacom (och andra mystiska pekdon till CAD/MAX/MAYA).

/Andreas
 
Titta

Du tittar på skärmen och ritar på plattan. Det kan kännas ovant i början att inte titta på ytan du ritar på. Men man vänjer sig.

Det finns en skärm med inbyggd platta så att man ser det man ritar där man sätter pennan. Men det kostar en del.

Ritplatta är jättebra. Att använda musen är som att teckna med en tvålask. Ritplatta är bra mot musarm också.
 
varför inte en Tablet PC? Man ritar rätt på skärmen, som svarar direkt!

Ett ritbord i all sin ära, men att rita på ett ställe o få resultatet på ett annat är trots allt inte helt naturligt.

Jag kör med en Acer TravelMats C110, en liten rackare, med en 10,5 tums skärm. Skitbra att bära med sig, räcker gott att rita med.
Använder mig av antingen Painter 9 (finns inget bättre!, slår PS att rita naturligt med) samt ibland ett enklare program som heter Alias Sketchbook.

ciao,
Mats
 
Två viktiga saker

Att rita med musen har ju bara två lägen streck eller inte streck. En ritplatta ska känna av hur hårt du trycker med pennan så att strecket påverkas av det. (Typ; blir tjockare.) En ritplatta som inte känner trycket utan bara ritar på rätt ställe är nästan värdelös.

Den andra viktiga är att sakerna hänger med. När du snabbt ritar en cirkel på plattan ska det bli en cirkel på skärmen. Går det för långsamt blir det en fem- eller sexkant på skärmen.

Till sist ska en modern ritplatta inte ha någon sladd på pennan. (Det finns väl inte såna längre?)

Å andra sidan, allting är bättre än att rita med musen...
 
Painter = svårt

mazeson skrev:
varför inte en Tablet PC?
Painter 9 (finns inget bättre!, slår PS att rita naturligt med)
Tablet PC använder man inte för att det inte är en Mac.
Painter använder man inte för att det är svårt att lära sig. Det är bra, men inget för amatörer...
 
Ifall du tittar runt på forum tror jag du hittar att 95% av de "stora pojkarna/flickorna" använder en wacom för att måla med.
Jag använder en A5 och skulle varken vilja ha en större eller mindre.
Ifall du kör PS Elements, painter eller alias sketchpro är något som växer fram med tiden.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.