Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kan man byta mattskiva själv?

Produkter
(logga in för att koppla)
Skulle nog vilja påstå att det beror på kamera. Gamla Proff F5 var det ju lätt på men i dagens moderna grejer vete tusan om d går lr är lämpligt att göra själv.

Ja.

Det betyder inte att det är omöjligt att misslyckas. Här gäller det att ha lite självkännedom, och där kan jag inte hjälpa dig.

Jag har bytt mattskiva på min d300, det gick lätt och smidigt. Inga problem alls. Jag bytte till en mattskiva från ebay för 200kr, riktigt bra!

Visst... Förlåt att jag frågade, tänkte kanske att nån gjort det själv och hade erfarenhet.
Ska aldrig fråga nåt här igen. Tack.

// Kent
Klart du ska fråga här!

Jag har läst igenom instruktionen för en Canon 7D. Det verkar busenkelt. Men man måste vara försiktig, noggrann och renlig.

Däremot ska man vara medveten om att eventuell garanti på kameran förverkas vid ett sådant ingrepp. Därför tänker jag vänta tills min kamera är lite äldre.

Petter ...

Jag bytte på min Canon 40D för ett par veckor sedan.. inga problem om man bara har rätt verktyg :D

Det går ofta bra utan rätt verktyg också, jag använde en tandpetare när jag bytte på min 20D.

I paketet jag köpte fick jag med en metal och en plast-pincett.. dom var perfekta.. Fast orginalverktygen verkar vara ännu bättre, med en lite hake..

Men på Canons modeller är det iaf rätt lätt att byta..
Nikon ska jag låta vara osagt

Klart du ska fråga här!

Petter ...

Tack Petter :)

Jag kanske överreagerade lite. Men ibland blir jag bara så trött på "idiotförklarande" kommentarer.
Visst, man kan titta i manualen, googla, m.m. T om barn som ställt frågor här har blivit kommenterade med "LÄS MANUALEN, GOOGLA FÖR INFO..."

Om man nu sitter vid datorn, läser här, har trevligt men undrar över nåt och manualen ligger i rummet intill... Ska man då inte kunna fråga utan spydig kommentar? Det finns mycket som står i manualen men som andra erfarna kan ge bättre tips om.

Ja det där blev utanför tråden.

Tack alla andra, jag ska undersöka lite mer. Vore kul att ha en mattskiva där centrum förskjuter sig om man ändrar fokus (vet inte vad det heter och orkar inte googla just nu)

// Kent

kan bara säga att till Canon finns det en hel del pirat mattskivor på ebay.. dom är ruggigt billiga (med centrum bild) men det blir rätt mörkt i sökaren...

Vet inte hur orginalgrejerna fungerar, borde ju vara bättre

Tack alla andra, jag ska undersöka lite mer. Vore kul att ha en mattskiva där centrum förskjuter sig om man ändrar fokus (vet inte vad det heter och orkar inte googla just nu)

// Kent

Split image brukar amerikanerna kalla det för. Och när det är mikroprismor runtom så brukar de kalla det split image with microprisms. Det är ju förövrigt mindre jobb att googla något än att skriva "vet inte vad det heter och orkar inte googla just nu" men det är kanske en generationsfråga.

Tänk på att det inte blir helt perfekt ens med en sådan mattskiva, använder du en snäv bildvinkel och stor bländare och sedan utnyttjar digitalkamerans möjlighet att se bilden i enorm förstoring så kommer fokus inte alltid ligga rätt. Det var inte bättre på analogtiden, men det märktes inte lika mycket då.

Om jag t.ex klämmer in tre bilder på liiite olika fokusavstånd (men alla enligt mattskivan helt okej) med mitt Samyang 85/1.4 så är det oftast bara en som duger om man kikar på det i 100%.

// Kent

Det brukar kallas "snittbild".
En annan variant är "mikroprismor" som liksom gör att allting rör sig om inte skärpan är ok.

Den jag ska köpa till min 7D har snittbilden i mitten och mikroprismor runt omkring.

Petter ...

Tänk på att det inte blir helt perfekt ens med en sådan mattskiva, använder du en snäv bildvinkel och stor bländare och sedan utnyttjar digitalkamerans möjlighet att se bilden i enorm förstoring så kommer fokus inte alltid ligga rätt. Det var inte bättre på analogtiden, men det märktes inte lika mycket då.

Om jag t.ex klämmer in tre bilder på liiite olika fokusavstånd (men alla enligt mattskivan helt okej) med mitt Samyang 85/1.4 så är det oftast bara en som duger om man kikar på det i 100%.

Ok. Är det bättre att lita på "gröna indikeringen" i sökaren när skärpan sitter rätt?

// Kent

Ok. Är det bättre att lita på "gröna indikeringen" i sökaren när skärpan sitter rätt?

// Kent

Jag har inte provat själv, men läst på Zeiss hemsida. De rekommenderar mattskiva!

i min Canon sitter "gröna indikeringen" nere till höger utanför sökarbilden. Jag vill inte titta där när jag fokuserar.

Petter ..

Jag har inte provat själv, men läst på Zeiss hemsida. De rekommenderar mattskiva!

i min Canon sitter "gröna indikeringen" nere till höger utanför sökarbilden. Jag vill inte titta där när jag fokuserar.

Petter ..

Ja, jag upplever det som att "gröna indikeringen" har stor tolerans. Ibland hamnar fokus fel när man litar på den med manuell fokusering. Jag skulle lita mer på snittbild eller mikroprisma när jag vill fokusera manuellt noggrant.

// Kent

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar