Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kan man älska en kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Liax

Aktiv medlem
Jag tror jag älskar min kamera. Ja det är faktiskt sant. Jag blir glad när jag tänker på den, och jag är lycklig när vi är tillsammans. Och om något skulle hända min kamera skulle jag verkligen bli jätteledsen.

Ibland brukar jag prata med min kamera. Och om jag inte fotograferat på länge brukar jag ta fram min lilla älskling bara för att få titta och känna på den.

Jag tycker faktiskt att jag och min kamera är ett riktigt bra team!

Är detta verkligen normalt?

/Joakim - som till och med har pussat sin kamera

Klart att det är normalt - nästan i varje fall. Jag brukar också klappa om min ibland, bara känna den i handen och byta objektiv och så. I vart fall är detta normalt för oss killar. Och har man som jag fyllt 50 är det helt rätt.

Se till att du fäller upp spegeln innan du älskar med din kamera ifall du komer åt avtryckaren in the heat of the moment. Eller om du vill vara helt säker: Kör med objektiv på

Jag älskar min flickvän och jag blir glad av att tänka på henne.

Jag blir visserligen glad av att tänka på min kamera, men det är inte samma sak.

Jag får abstinens av att inte fotografera på nån dag, men det är heller inte samma sak

Jag kan bli nostalgisk när jag tänker på mina gamla kameror i min kameragarderob, men inte heller detta är samma sak.

Jag är nog helt enkelt kär i min kamera, det är egentligen bara en onödigt stor klump att släpa om kring på.

Men jag älskar det jag kan skapa med min kamera

Jag pluggar Psykologi, sitter och slår febrilt i mina böcker men tycks inte finna några direkta svar. frågan är väll inte om det är normalt (vad är normalt) du bör nog istället fråga dig själv, är detta ett problem för mig och mina närmaste? Om jag ska ge dig ett svar, skulle jag villja säga, om du sover med din kamera bör du nog fundera på om det inte finns viktigare saker i ditt liv.

;)

Du kan ju alltid ta kontakt med docent Ulf Mellström på Tema Teknik och Social förändring, Linköpings universitet. Han forskar nämligen bland annat på män och deras "maskiner".

Hursomhelst är det ett intressant "förhållande" vi kan ha till våra "prylar".

När vi endå är inne på kameran, kan det inte vara så att långa stora objektiv är en kompensation för något annat?
själv ska jag köpa ett 50 1,8, vilket inte är så långt så jag känner mig inte berörd av mitt påstående.

eller så har d me o göra att ja inte har råd med stora, långa objektiv;)

Tim_D70 skrev:
Undrar vad en ny medlem som kollar sitt första forum tänker om detta community, att det är seriöst?:D

Då det hela utspelar sig i "Forum > Annat > Övrigt om foto" kanske han/hon förstår, det hade ju varit värre om tråden befunnit sig i t.ex. "Forum > Fotografera > Alternativa tekniker"

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar