Annons

Kan jag kräva lika bra skärpa med AF som med MF?

Produkter
(logga in för att koppla)

¿prodigy¿

Avslutat medlemskap
Jag har nu fått hem min 5dM2 och skulle testa mitt första objektv och eventuellt göra mikrojusteringar. Jag började först med att ta en bild (stativ och sladdutlösare) med MF och Live View på full förstoring. Jag tittar på bilden på skärmen i kameran och tycker det blev riktigt skarpt och fint.

När jag sedan försöker med autofokus så blir det resultatet inte i närheten så bra. Jag försöker då med lite mikrojusteringar, men lyckas inte komma i närheten av denna skärpa som jag fick med manuell fokus.

Frågan är om jag kan räkna med att kunna få samma skärpa med AF som med MF?

Spegeln

Jag har nu fått hem min 5dM2 och skulle testa mitt första objektv och eventuellt göra mikrojusteringar. Jag började först med att ta en bild (stativ och sladdutlösare) med MF och Live View på full förstoring. Jag tittar på bilden på skärmen i kameran och tycker det blev riktigt skarpt och fint.

När jag sedan försöker med autofokus så blir det resultatet inte i närheten så bra. Jag försöker då med lite mikrojusteringar, men lyckas inte komma i närheten av denna skärpa som jag fick med manuell fokus.

Frågan är om jag kan räkna med att kunna få samma skärpa med AF som med MF?

Om du ska jämföra så måste du väl fälla upp spegeln även när du tar bilder med AF? Eller hade du gjort detta? Spegeln orsakar ju som bekant vibrationer som kan ge märkbara utslag på vissa exponeringstider. Med ett dåligt stativ(huvud så är vibrationerna från spegel/slutare så stora att man, med en del kameror, ser med blotta ögat att hela kameran vibrerar.

Tack för svaret. Detta tänkte jag inte på alls (första gången jag använder Live View). Detta förklarar varför det var omöjligt att få till en bra justering med mikrojusteringen.

Detta visar också att jag kan kasta mitt stativ :)

Jag kör med spegellåsning tillsvidare.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar