Annons

kan inte välja teleconverter

Produkter
(logga in för att koppla)

30-06

Medlem
Jag har ett nikon 70-200/2.8 och tänkte köpa en teleconverter. Kan bara inte bestämma mig för om jag vill ha TC14 eller TC17. Är det någon som har erfarenhet av denna kombination.

Hur stor skillnad (om någon) är det i bildkvalitet mellan dessa två convertrar?

Vad rekommenderar ni?

Hälsn, Thomas

Jag hade 1,7X konverter till min förra 70-200 2,8. Funkade skapligt men min gissning är att 1,4X är en klass bättre. Både sett till skärpa och bibehållen snabbhet i af.

Jag valde TC-17E, just för att det är en bra mellanväg, utan att försaka allt för mycket av den optiska prestandan. 1.4x är naturligtvis bättre, den kan man använda utan nedbländning. Med TC-17E så behöver man blända ner ett steg för att få tillbaka skärpa och kontrast. Med TC-20E krävs 1,5-2 steg för samma effekt.

98-280/4
119-340/4.8 (6.3)
140-400/5.6 (9-11)

Sett ur ett ljusinsläppsperspektiv så är f/9-11 ganska litet och i kombination med långa brännvidder så innebär detta långa slutartider och/eller höga ISO. Därför ansåg jag att de extra 60mm man får med TC-20E inte är värd den förlust man får i ljusinsläpp. Dessutom ger min TC-17E 680/4.8 på mitt 400mm och den kombin behöver man inte blända ner.

Jag har använt TC17 ganska flitigt till 70-200/2,8VR. Helt klart en kompromiss men det får man acceptera. TC20 borde vara sämre än TC17 och då går den bort. TC14 är säkert bra men räcker längden? Om ja,välj den!

Själv har jag problemet att TC17 sitter på nästan jämt vid fotografering av djur/fåglar/motorsport/flyguppvisningar vilket indikerar att det knappast är optimalt.Skulle passa mycket bättre med ett 200-400 men jag `fegar ur´ på grund av alla blandade omdömen.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto