Annons

Kan en fotoblixt skada ett öga?

Produkter
(logga in för att koppla)
Robin Gyllander skrev:
Jag fuskade och frågade fotoguiden.

"För vuxna och större barn är det ofarligt. Men man bör
ändå inte göra det för ofta och för nära ögat.

För spädbarn ska man vara mer försiktig även om läkare
anser att normalt blixtfotograferande inte är farligt för
de små."
Det är lite pga. det här jag startade tråden för att få veta, inte för att få kvalificerade(?) gissningar(inte tänkt mot dig Robin jag tycker att det är bra att du driver frågan när jag inte orkar).
Vilken blixt avser fotoguiden?
Vad är nära?
Vad är ofta?
Hur kan det vara ofarligt men man bör inte göra det "nära" och "ofta"?

Gäller detta en kompaktkameras inbyggda blixt(som eventuellt kan antas vara något svagare än en 580ex), eller är kompaktkamerans mycket farligare eftersom den har mindre area som utstrålar ljuset?(det senare är min gissning)

Vad händer om man går över gränsen och det blir en skada?
Skadar man tapparna eller stavarna i ögat?

Om vi resonerar lite praktiskt.
Vi får ont i ögonen när vi blir utsatta för starkt ljus, t.ex. soljus eller stark glödlampa.
Får vi en blixt rakt i synen så blir vi förblindade och är så en stund framöver.
Oskadligt?

Såg en annons för skönhetssalonger med laser/ljusterapi.
Utrustningen arbetar inom området 400-1000nm, med andra ord från UV och in i det InfraRöda området.
Dom hävdar att dom kan bota och göra underverk med våran hy.

En blixt har troligen ett betydligt bredare spektrum än 400-1000 nm.
Visserligen avges blixten under en mycket kort tid men vid upprepning vid litet avstånd torde blixtljuset inte vara särskilt bra för ögonen.

/Hasse

bEPH skrev:
Ja, jag förstår att naturligtvis kan en ljusblixt skada ett öga under en del omständigheter men
  1. kan en fotoblixt under en normal situation kan skada ett öga?
  2. Kan en fotoblixt under en onormal situation skada ett öga? dvs. typ om du fotar ett mörkeranpassat öga med en stark normal fotoblixt.

Vad tror/vet ni?

Nej, det finns inga fallbeskrivningar någonstans som visar att någon ögonskada kan eller har uppkommit från foto blixtljus.
Blixtljus används även vid vissa ögonundersökningar.

Eneginivån är inte tillräckligt hög eller långvarig samt ljuset är för spritt.

Mikael

bEPH skrev:

Vilken blixt avser fotoguiden?
Vad är nära?
Vad är ofta?
Hur kan det vara ofarligt men man bör inte göra det "nära" och "ofta"?
Blixten jag frågade om var 430ex.
Nära och ofta får du fråga Fröderberg om det var han som svarade.

Eftersom frågan är intressant och myterna är många så tror jag mig kunna svara så rätt som möjligt i denna fråga . Jag har hållt på med medicinsk fotografering i 25år och fotograferat allt från mycket små prematura barn till vuxna med olika sjukdomshistorik.
Jag även konsulterat de böcker jag har ( är bildredaktör för medicinskt uppslagsverk) samt rådfrågat min fru som är disputerad läkare i neurologi och överläkare på lasarettet Lund
samt tumörteamschef.

Blixtljus kan trigga/utlösa all form av epilepsi.

Blixtljus är inte skadligt för ögonen men kan vara besvärande
Blixtljus används ibland i ögondiagnostik

Det finns inga fall beskrivna där det beskrivs att blixtljus från en kamera kan skada ögonen
Mikael

Min fru hälsar efter att jag har frågat, teoretisk kan det räcka med en blixt, oftast/alltid behövs det flertal med intervall för att trigga ett anfall.
Mikael

Senast ändrad:
Kanske var jag bara trött?

Det stod ett gammalt el-lok på uppsala station en gång, belysningen var på inuti och efter att ha tittat ett tag på det började det kännas konstigt i huvudet.

macrobild skrev:
Allt intermitent ljus kan orsaka problem, dvs ljus som växlar av och på.
Mikael
Får jag väl kolla efter halsband med ljus på då. fast folk blir nog inte tacksamma när jag river dom runt halsen.....

Flimmrande/blinkande ljus är jobbigt, tex en gammal datorskärm (tjockskärm) inställd på 60Hz är för mig ruskigt irriterande.

Därför är det närmast otroligt att vissa bilar med de nya LED-bakljusen blinkar/pulsas med så låg hastighet att det är direkt tröttande att ligga bakom en sådan bil vid mörkerkörning. Tex Volvo (med sin säkerhetsimage) borde skämmas , är nog bara en tidsfråga innan det blir en stämmning i USA. Någon blir trött i ögonen/epilepsi och orsakar någon olycka.

Den här frekvensen ska man alltså akta sig för?

Edit: kom på att dte var djävligt dymt att ladda upp en bild som blinkar med 14 hz så jag tog bort den om någon vill ha den pm:a så kommer den.

Senast ändrad:
Gimbal skrev:
Därför är det närmast otroligt att vissa bilar med de nya LED-bakljusen blinkar/pulsas med så låg hastighet att det är direkt tröttande att ligga bakom en sådan bil vid mörkerkörning.
Senaste årsmodellerna av Volvo V70 och KDF Passat är rent farliga att köra bakom.

Är vi en minoritet som störs, eller ser alla andra också dessa stroboskop-bakljus?

Göran Larsson skrev:
Senaste årsmodellerna av Volvo V70 och KDF Passat är rent farliga att köra bakom.

Är vi en minoritet som störs, eller ser alla andra också dessa stroboskop-bakljus?
Alla mår illa av blinkande ljus.

ANNONS