bEPH
Aktiv medlem
Det är bara för att du har en för svag blixtBengus skrev:
Förövrigt är blixt satans tråligt... att fånga naturligt ljus är mycket mer spännande
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det är bara för att du har en för svag blixtBengus skrev:
Förövrigt är blixt satans tråligt... att fånga naturligt ljus är mycket mer spännande
bEPH skrev:
Ja, jag förstår att naturligtvis kan en ljusblixt skada ett öga under en del omständigheter men
- kan en fotoblixt under en normal situation kan skada ett öga?
- Kan en fotoblixt under en onormal situation skada ett öga? dvs. typ om du fotar ett mörkeranpassat öga med en stark normal fotoblixt.
Vad tror/vet ni?
Amen, amen...Bengus skrev:
Läkare? Du menar sådana som nyss ansåg att spädbarn inte behövde bedövning?kiwawa skrev:
Jag pratade med våran barnläkare om det och han hade aldrig hört talas om det, så jag ser det som ganska säkert att fortsätta blixtra.
bEPH skrev:
Läkare? Du menar sådana som nyss ansåg att spädbarn inte behövde bedövning?
De kan ju på sin höjd göra en okvalificerad gissning.
Vilket LED-tal på blixten pratar de om, på vilket avstånd, vilket omgivning, tittar barnet in i blixten eller bredvid?
Spelar det ingen roll menar de?
Jo, tråkigt att de litar på gissningar istället för fakta innan de lär sigkiwawa skrev:
Visst är det fantastiskt att yrkesmänniskor lär med sig med tiden.
Jag skulle säga att det är nog hugget som stucket, den ena vet inget om blixtar, den andra inget om ögon.(grov generalisering)
Eller menar du att hobby/yrkesfotografer har en större kunskap om hur blixten påverkar ögat för att dom vet ledtalet?
är det över 10 hertz? För en blixt klarar ju inte av att pumpa ut dom snabbare.tannler skrev:
EN blixt triggar definitivt inte grand mal, vilket däremot stroboskop gör vid en viss frekvens ( ja, jag vet vilke, särbo med en prof. i neurologi - men berättar inte - så fråga inte ).
En serie blixtar kan i olyckliga fall komma tillräckligt nära för att trigga grand mal, men "må illa - må dåligt" är inte riktigt samma sak.
Min 580ex klarar 0-199 Hz, jag antar att det ligger inom det området.Robin Gyllander skrev:
är det över 10 hertz? För en blixt klarar ju inte av att pumpa ut dom snabbare.
bEPH skrev:
Min 580ex klarar 0-199 Hz, jag antar att det ligger inom det området.
Jo, det var snabbt, jag har ingen aning vad man ska ha det tillRobin Gyllander skrev:
Det var snabbt jag trodde dom bara klarade av 0-10 hertz.
tannler skrev:
EN blixt triggar definitivt inte grand mal, vilket däremot stroboskop gör vid en viss frekvens ( ja, jag vet vilke, särbo med en prof. i neurologi - men berättar inte - så fråga inte ).
En serie blixtar kan i olyckliga fall komma tillräckligt nära för att trigga grand mal, men "må illa - må dåligt" är inte riktigt samma sak.
Enligt allsmäktige google verkar det vara 3-4 hertz.tannler skrev:
Jag fuskade och frågade fotoguiden.Robin Gyllander skrev:
Så om man kör en 430ex i fullfart i ansiktet på någon så ser man inte ett skit på 1 minut och dte ska var ofarligt?
Robin Gyllander skrev:
Så om man kör en 430ex i fullfart i ansiktet på någon så ser man inte ett skit på 1 minut och dte ska var ofarligt?