Annons

Kan en fotoblixt skada ett öga?

Produkter
(logga in för att koppla)
bEPH skrev:
Ja, jag förstår att naturligtvis kan en ljusblixt skada ett öga under en del omständigheter men
  1. kan en fotoblixt under en normal situation kan skada ett öga?
  2. Kan en fotoblixt under en onormal situation skada ett öga? dvs. typ om du fotar ett mörkeranpassat öga med en stark normal fotoblixt.

Vad tror/vet ni?

För ett tag sen diskuterades huruvida ett nyfött barn tog skada av fotoblixtar.
Jag pratade med våran barnläkare om det och han hade aldrig hört talas om det, så jag ser det som ganska säkert att fortsätta blixtra.

Re: Re: Kan en fotoblixt skada ett öga?

kiwawa skrev:
Jag pratade med våran barnläkare om det och han hade aldrig hört talas om det, så jag ser det som ganska säkert att fortsätta blixtra.
Läkare? Du menar sådana som nyss ansåg att spädbarn inte behövde bedövning?:)

De kan ju på sin höjd göra en okvalificerad gissning.
Vilket LED-tal på blixten pratar de om, på vilket avstånd, vilket omgivning, tittar barnet in i blixten eller bredvid?
Spelar det ingen roll menar de?

Re: Re: Re: Kan en fotoblixt skada ett öga?

bEPH skrev:
Läkare? Du menar sådana som nyss ansåg att spädbarn inte behövde bedövning?:)

De kan ju på sin höjd göra en okvalificerad gissning.
Vilket LED-tal på blixten pratar de om, på vilket avstånd, vilket omgivning, tittar barnet in i blixten eller bredvid?
Spelar det ingen roll menar de?

Jag antar att läkaren kan göra en mer kvalificerad gissning än någon hobby/yrkesfotograf på FS.
OM blixtar(tror att historiens alla blixtfoton på barn har varierat i styrka och omfattning) hade genererat skador på barn så tror jag nog att läkarkåren är bland dom första att få reda på det.

Visst är det fantastiskt att yrkesmänniskor lär med sig med tiden.

Eller menar du att hobby/yrkesfotografer har en större kunskap om hur blixten påverkar ögat för att dom vet ledtalet?

Senast ändrad:
Det kan ju kanske handla om vad det är för styrka på blixten, mina är på upp till 1200ws. Det är lite skillnad på att få en sån upp i ansiktet och en speedlite 430 ex.

Och dagsljus! Nothing beats it. Men samtidigt är det inte alltid dagsljuset beter sig precis som man vill, och man MÅSTE ta bilder.

Mvh.Adrian

Re: Re: Re: Re: Kan en fotoblixt skada ett öga?

kiwawa skrev:
Visst är det fantastiskt att yrkesmänniskor lär med sig med tiden.
Jo, tråkigt att de litar på gissningar istället för fakta innan de lär sig:)

Eller menar du att hobby/yrkesfotografer har en större kunskap om hur blixten påverkar ögat för att dom vet ledtalet?
Jag skulle säga att det är nog hugget som stucket, den ena vet inget om blixtar, den andra inget om ögon.(grov generalisering)

Frågan är ju vad ögat tål, hur mycket energi i form av ett ljusspektra som en blixt har tål ett öga?
Vad tål ett ömtåligt öga?
Om blixten vara under 1/10000s, hur mycket energi tål ögat under den tiden?
Gärna nån form av fakta vore bra.

tannler skrev:
EN blixt triggar definitivt inte grand mal, vilket däremot stroboskop gör vid en viss frekvens ( ja, jag vet vilke, särbo med en prof. i neurologi - men berättar inte - så fråga inte ).

En serie blixtar kan i olyckliga fall komma tillräckligt nära för att trigga grand mal, men "må illa - må dåligt" är inte riktigt samma sak.
är det över 10 hertz? För en blixt klarar ju inte av att pumpa ut dom snabbare.

Robin Gyllander skrev:
Det var snabbt jag trodde dom bara klarade av 0-10 hertz.
Jo, det var snabbt, jag har ingen aning vad man ska ha det till:)
Visst, man kan fota saker i flykten, men annars så har jag ingen aning.
Men till kreativt abstrakt fotande så kanske...

tannler skrev:
EN blixt triggar definitivt inte grand mal, vilket däremot stroboskop gör vid en viss frekvens ( ja, jag vet vilke, särbo med en prof. i neurologi - men berättar inte - så fråga inte ).

En serie blixtar kan i olyckliga fall komma tillräckligt nära för att trigga grand mal, men "må illa - må dåligt" är inte riktigt samma sak.

Om man googlar verkar det vara nånting vid 4 hz.

tannler skrev:

Enligt allsmäktige google verkar det vara 3-4 hertz.

Så om man kör en 430ex i fullfart i ansiktet på någon så ser man inte ett skit på 1 minut och dte ska var ofarligt?

Robin Gyllander skrev:
Så om man kör en 430ex i fullfart i ansiktet på någon så ser man inte ett skit på 1 minut och dte ska var ofarligt?
Jag fuskade och frågade fotoguiden.

"För vuxna och större barn är det ofarligt. Men man bör
ändå inte göra det för ofta och för nära ögat.

För spädbarn ska man vara mer försiktig även om läkare
anser att normalt blixtfotograferande inte är farligt för
de små."

Robin Gyllander skrev:

farligheten ligger väl mer i den knytnäve i magen den som trycker upp en blixt i nyllet på någon med all rätt råkar ut för.

waterboarding är oxå "ofarligt"

Vi kanske ska vara glada för att slipper tända eld på hela rummet för att få en bild som det var innan elektronblixen?

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto