Annons

Kan en bild bli bra direkt ur en digital kamera...

Produkter
(logga in för att koppla)
Arleklint skrev:
visst går att göra en "perfekt" (vad nu det är) bild direkt i kameran.

Vill absolut inte vara oartig men när jag läser dessa rader inser jag bara hur mycket du har kvar att lära.

/Janne, långt ifrån fullärd men full av insikt :)
 
Arleklint, i mina øgon har du køpt dig en LCD display før 50.000kr.

Køp en beggad F5.

Iom att du framkallar dina filmer på labb utan efterbehandling så har det ju ingen betydelse om du har digital eller analog kamera, eller?
 
Christian: Kameran medger stora möjligheter att styra bildresultatet före exponeringen genom en mängd inställningsmöjligheter. Även egen kontrastkurva kan laddas ner i kameran.
 
Janne H skrev:
Vill absolut inte vara oartig men när jag läser dessa rader inser jag bara hur mycket du har kvar att lära.

/Janne, långt ifrån fullärd men full av insikt :)

Absolut har jag det. Helst skulle jag vilja lära mig vad en "perfekt" bild är ;)
 
Arleklint skrev:
Christian: Kameran medger stora möjligheter att styra bildresultatet före exponeringen genom en mängd inställningsmöjligheter. Även egen kontrastkurva kan laddas ner i kameran.
Førutom møjligheterna till nerladdbara presets så ser jag inte de stora skillnaderna.

Utom Lcd'n då :)
 
Jag ser att diskussionen är långt gången men vill ändå göra ett inlägg.

Självklart är nog strävan hos de flesta fotografer att få en så bra bild som möjligt direkt ur kameran. Visst går det också att få det, det går till och med att få perfekta bilder direkt ur kameran. Detta förutsätter dock att man är fasligt snabb vid knapparna eller har gått om tid vid fotograferingsögonblicket om man nu ska hinna ändra kontrast kurvor och allt vad det har varit på tal om här tidigare.

Jag gillar när det går undan, hellre två bilder för mycket än en för lite. Det är enligt mig en fotostil som jag trivs med, då jag gärna sitter hemma en kväll efter en kanon dag ute i solen med många fina bilder och plockar ut de bästa. Kanske behövs det lite mer kontrast här och lite mer ljus där och jag kan inte se det fula i att jobba på det sättet Däremot håller jag med om att fokus på mjukvara och teknik kanske är lite för stor.

Dock inget konstigt i det heller, ingen vill väl erkänna att dom inte förmår att ta bra bilder med en kamera som dom kanske glatt har pungat ut 10 lappar för (detta inkluderar även mig själv). Men sedan inser man efter kanske någon månad att ”Jippi, mina bilder blir ju bättre och bättre” och då släpper man det tekniska för att bra njuta av fotografin.

Men Janne, du har ju som sagt ett försprång här i alla fall gentemot mig och säkert en mängd andra amatörfotografer här på Fotosidan. Dra då igång lite sköna diskussioner om sådant som du anser är värt att diskutera inom fotografi nämligen själva bildspråket och estetiken. Jag tycker det vore mycket roligare att diskutera sådant på en högre nivå än att se proffsfotografer som du förkasta andras arbetsflöden och arbetsmodeller. De flesta som verkligen brinner för fotografin och inte köper en kamera för att man gillar teknik inser snart att det finns roligare saker att diskutera än vilken raw-konverterare som ger bäst återgivning i lågdagrarna. Teknikfreksen tycker jag du ska strunta i för dom är uppenbarligen in här av samma syfte som du.
 
Du skall inte bikta dig
för de andra, det är bara
du som döma kan och svara
om du går på orätt stig.
Den du är skall bikta sig
tyst för den du ville vara.
Duger domen ej, så tig.

Av Bo Bergman
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.