Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kameravarning överexponering

Produkter
(logga in för att koppla)

kuisma

Aktiv medlem
Varför varnar inte digitalkameror (Canon 10D i detta fall, men jag antar det är lika på alla) inte för överexponering annat än om samtliga tre färgkomponenter gått i taket? Det är ju precis lika intressant att veta att bara en av dem är utfrätt.

Jag tänker närmast på att Canon flashar de partier i bilden som är utfrätta. Jag vill ha en cf som gör att den flashar även om bara en komponent är utfrätt. Separata histogram vore iofs en bit på väg, men inte bäst.

Jag har lite svårt att se problemet. Det är ju inte utfrätt när det finns info i någon av kanalerna. Om vitbalansinställningen inte var korrekt för detta ljusa parti blir det förstås svårt att ändra den.

Oftast är det väl dock tvärt om att vitbalanseringen fixar så att kurvorna går ihop upptill på så sätt att de anpassar sig efter den kanal som har minst info. Därmed blir alltså alla tre kanalerna utfrätta och det blinkar i diplayen.

Så klart det är illa om en färgkomponent är utfrätt och saknar bildinformation, trots att det är tre gånger värre om samtliga är det.

Om allt man fotade vore vitt, håller jag med dig om att det inte vore ett problem, men så är sällan fallet.

kuisma skrev:
Så klart det är illa om en färgkomponent är utfrätt och saknar bildinformation
När lider du av det? Jag föreslog ett fall och det är om man vill ändra färgbalansen i det ljusaste. Vill man göra bilden mycket mörkare blir det förstås också problem, men annars - om det ljusaste i bilden ska vara riktigt ljust, då undrar jag om du ser skillnad om en av kanalerna är utfrätt eller ligger perfekt i topp?

kaw skrev:
När lider du av det? Jag föreslog ett fall och det är om man vill ändra färgbalansen i det ljusaste. Vill man göra bilden mycket mörkare blir det förstås också problem, men annars - om det ljusaste i bilden ska vara riktigt ljust, då undrar jag om du ser skillnad om en av kanalerna är utfrätt eller ligger perfekt i topp?
Jag förstår inte frågan. Där man har frätt ut ett parti, tappar man bildinformationen och i och med det nyanser, toningar etc. Bilden blir platt. Ju mer dominsans den överexponerade färgkomponenten har, desto plattare bild. Eftersom det just är den dominanta komponenten som överexponeras, är det ofta nästa lika illa som en fullständig överexponering av samtliga tre färgkomponenter.

Highkey-fotografier lider t ex extremt av detta, eller om du fotar där ett objekt som bara innehåller en av rgb-färgerna.

har precis uptäckt samma problem i min 10d

Är det så att vitbalanceringen påverkar mätningen också? fotat teater i tungstensljus och röda kanalen klippte , inget som man kunde se på histogrammet. Det blir otäcka artefakter på hudtoner t:ex som är väldigt tidsödande att fixa till. Det är bara att fota om...provade spotmätning med bättre resultat. Men känner mig ändå osäker på exponeringen tog med lös ljusmätare och exponerade 1 steg under lösa mätarens ( infallande) och det blev "rätt"ok.

Peter G3 skrev:
Är det så att vitbalanceringen påverkar mätningen också?
Exponeringsmätningen ändras inte vid olika vitbalansinställning. Med dagsljus-vitbalans i glödljus klipper därför röda kanalen mer än om man använder mer korrekt vald vitbalans.

Fast du hade visst haft problem med röda kanalen ändå....

Appropå mina inlägg tidigare i den här tråden så kan jag säga att jag med Nikon D70 saknar kanalspecifik utfrättvarning betydligt oftare än med Canon G2 (vilket alltså var i princip aldrig). Har inte rett ut om det är skillnad mellan kamerorna (G2:an är trasig dessutom).

kuisma skrev:
Jag förstår inte frågan. Där man har frätt ut ett parti, tappar man bildinformationen och i och med det nyanser, toningar etc. Bilden blir platt. Ju mer dominsans den överexponerade färgkomponenten har, desto plattare bild. Eftersom det just är den dominanta komponenten som överexponeras, är det ofta nästa lika illa som en fullständig överexponering av samtliga tre färgkomponenter.

Highkey-fotografier lider t ex extremt av detta, eller om du fotar där ett objekt som bara innehåller en av rgb-färgerna.

Då kanske det här kan vara intressant läsning.

http://www.adobe.com/digitalimag/pdfs/highlight_recovery.pdf

/F

Blinkvarningen skall man lära sig hantera, även om man fotograferar i RAW så är den beroende av den kontrastkurva man ställt in på kameran.

En och samma exponering kan alltså ge blinkvarning eller inte, beroende av vald kontrastkurva.

mipert skrev:
Blinkvarningen skall man lära sig hantera, även om man fotograferar i RAW så är den beroende av den kontrastkurva man ställt in på kameran.

En och samma exponering kan alltså ge blinkvarning eller inte, beroende av vald kontrastkurva.

kan du utveckla det lite. Att kontrast inställningen påverkar varningen. Så vilken kontrastinställning skulle ge den vettigaste blinkvarningen? Detta har jag inte hört talas om.Finns det nåt skrivet om detta? På 10D verkar varningen inte heller vara kanalspecifik. Min G3:a har jag inte haft såna här problem med. fast jag kan känner att det är ok att skärpa till sig rörane exponeringen. Gillar bara inte att jag inte kan se vad som försigår vid fototillfället. Jag brukar annars gilla att "toppa"exponeringen men skall vara lite försiktigare nu. En "kaukausisk" hud verkar ligga i zon 6 när man spotmäter.Men det gäller att mäta exakt på högdagrarna. Kanske skall tillägga att jag fotar RAW hela tiden,vitbalansen kan väl inte ha nån betydelse då? Just i hudtoner är det svårare att klara sig undan om man frätt ut....
P

Peter G3 skrev:
Detta har jag inte hört talas om.
Jag tror det bara gäller för Nikon. Dess utfrättvarning är ganska underlig då den varnar även för ytor som ligger nära utfrätt. Jag förstår faktiskt inte alls vad det ska vara bra för.

Tror du inte att det är för att kompensera för displayens upplösning då? Varnar man bara för 255 så krävs det ju en rätt stor utbränd yta för att det skall synas. Varnar man för 245 så får man med kantområdet kring farozonen också.

jimh skrev:
Tror du inte att det är för att kompensera för displayens upplösning då?
Kanske, men om det vore en problem skulle väl alla kameramodeller fungera som Nikons och det gör de väl inte? Jag tror i alla fall inte att min Canon G2 blinkade för ickeutfrätt - och jag upplevde inga problem med att utfrätt försvann i och med displayens pyttiga upplösning.

mipert skrev:
Att rädda utfrätta partier går förvånansvärt bra från en RAW:
En riktig tjusig utfrättvarning skulle vara ifall man kunde växla mellan att varningen ska gälla före respektive efter vitbalansering (självfallet alltid per respektive kanal). Då skulle man redan när bilden tas veta hur mycket som går att rädda när man kommer hem.

mipert skrev:
Att rädda utfrätta partier går förvånansvärt bra från en RAW:

Att det går så bra från RAW är inte så konstigt, RAW-filer har 4096 olika nyanser per kanal (12-bitar per kanal), nu gör iofs. PS om bilden till 16-bitar.

Så du har extremt mycket mer information i bilden än om det bara skulle vara en JPEG-bild i 8 bitar (256 nyanser per kanal) I info palatten kan du säga till att PS ska visa 16-bitar nummer istället för 8-bitar som standard.

digitalzero skrev:
Att det går så bra från RAW är inte så konstigt, RAW-filer har 4096 olika nyanser per kanal (12-bitar per kanal), nu gör iofs. PS om bilden till 16-bitar.
Att man kan rädda utfrätta högdagrar med en RAW-fil har ingenting att göra med bitantal. Informationen som man kan rädda efteråt är den som normalt slängs bort vid vitbalansskalningen av rådatat.

kaw skrev:
Att man kan rädda utfrätta högdagrar med en RAW-fil har ingenting att göra med bitantal. Informationen som man kan rädda efteråt är den som normalt slängs bort vid vitbalansskalningen av rådatat.

Men något måste ju bitantalet göra oxå?
Tex ett fält som skulle vart helt vit i tex en JPEG-bild kan innehålla massor med 'nästan vit' information i en bild med högre bitantal per kanal.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar