Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kameraval??

Produkter
(logga in för att koppla)

Anneli_Hv

Medlem
Hejsan!

Jag hoppas att jag lägger denna fråga i rätt forum!

Har inte varit medlem här så länge och antar att min fråga dyker upp allt som oftast. Har sökt i forumet men ändå inte hittat riktigt rätt (gamla svar).

Så Ok, hoppas ni kunniga vill hjälpa mig, här är mitt problem eller min möjlighet...kanske... :)

Jag vill ha en kamera för makro-fotografering, främst blommor - inomhus. Den får kosta som mest 10 000 kr - ge mig råd ni som har erfarenhet - vad skulle ni välja i denna djungel?

Kom ihåg att inte vara för tekniska, jag är ganska mycket nybörjare som vill lära mig fota!

Tacksam för all hjälp jag kan få!!

MVH
Anneli...

Analogt eller digitalt?

Många föredrar att starta med digitalt idag, men har man inte egen pc så är det ett hinder tex,,

EOS300D (digital) med standardzoom och ett minneskort är en kamera man kan utvecklals länge och mycket med,, den får man idag komplett och begagnad för ca 7000.

/mvh Niclas,

Standardzoomen är inte lika idealisk för blommor + andra närbilder som ett äkta Macrobjektiv. Efteresom man inte kommer lika nära. Ett Macrobjektiv är kontruerat för bästa möjliga skärpa runt närgränsen, ngt som inte en standardzoom är.

"Macrobjektiv"= Ett objektiv som förtorar så nära som ned till skala 1:1. Alltså så fyller ett motiv som är lika stort som sensorn HELA bilden.

En macrolins kostar från runt 3000 och upp mot 15000 beroende på modell och fabrikat,, Kolla upp Sigma EX 105 2,8 Macro.

Mvh Niclas,

Blir bildresultatet för dåligt om man använder mellanring tillsammans med 300d och standardzoomen?

Har inte provat men jag antar att det kan vara användbart.

Har sett bilder med den zoomen + närbildslins med fint bildresultat, och det skall ju i utgångsläget vara en sämre kombination för skärpan.

Mvh Niclas,

Hej.

Om du sträcker din budget till 11000kr så får du en fin begagnad 300D och ett nytt Tamron 90mm äkta macro-objektiv.

Kamera och Std-zoom --7000kr
Macroobjektiv --4000kr

MVH Uffe

Ok, tackar för svaren!

Som jag tolkar det tycker ni att EOS300D verkar vara ett bra alternativ samt komplettera med makro-objektiv.

Finns det synpunkter för varför jag inte skulle köpa denna och välja annat alternativ??

MVH
Anneli...

Tack Ulf!

Det är sådant jag behöver höra!

Har gått så länge nu och inte vetat vad jag ska köpa så jag är tacksam för alla råd och tips!

//anneli...

Finns nog tusen alternativ åt alla håll,,

Om du söker upp de olika alternativen (eos d30, d60, 300d 10d, nikon d70 mfl) och tittar på vad som särar dem ifrån varandra och dessutom kikar i ett par macrofotoböcker på bibblan så försttår du bättre ditt/dina behov i frågan.

Lycka till.

/Vh Niclas,

Anneli_Hv skrev:

Finns det synpunkter för varför jag inte skulle köpa denna och välja annat alternativ??

MVH
Anneli...

Med tanke på din budget så finns det nog inte så många alternativ. Canon D30 och D60 är förvisso bra kameror men en 300D är bättre framför allt då autofokusen. Jag tycker detta är fiktigt. Kanske inte vid makrofotografering men jag antar att det inte blir det ända användningsområdet för kameran.

Ett tips vid begagnatköp! Pruta!!! Det är väldigt få som får sina kameror sålda för det de begär.

//Uffe

Man skulle också kunna byta ut macro-objektivet mot en 50mm 1,8 med en sats soligor mellanringar (nytt för totalt ca 2250:- på cyberphoto)
50:an är ett mycket skarpt och billigt objektiv och fungerar bra som porträtt objektiv på 300D.
totalt för en begagnad 300D+standardzoom samt 50mm +mellanringar bör inte kosta mer än totalt ca 9000 Kr och så köper du ett stativ för pengarna som "blir över". Något du kommer få stor glädje av vid macro-foto.

OBS! AF funkar inte alltid 100%-igt med 32mm mellanring eller längre.

Kolla gärna in mina bilder i albumet "blommor" dessa är tagna just med 50mm + mellanringar iofs med en 10D men bildkvalitén är in princip densamme med 300D.
Lycka till!

/PG

Anneli_Hv skrev:
Ja, hej Patrik!

Det var just min nästa fråga, vad skiljer 300d från 10d?

//anneli..

Bildmässigt är skillnaden obefintlig eller i alla fall nära på noll.
Stora skillnaden är hanteringen av inställningar mm samt vissa funktioner som inte finns på 300D t ex spegeluppfällning. Plastchassie istället för metall som i 10D, mindre buffertminne.
Dessa saker är dock ngt de flesta klarar sig utan och om man inte gör det finns det hackad mjukvara att lägga in i kameran som fixar vissa av dessa funktioner även i 300D.
300D har dock en fördel med den inbyggda blixten som går lite högre upp jämfört med 10D och som då minskar risken för röda ögon samt att objektivet "skuggar" motivet vid macrofoto.

/PG

Kolla in en kompakt digitalkamera som Minolta Dimage A2, den har zoom och macro, pris omkring 7000:-!
Inte A200, då A2 har bättre sökare!
Canon, Olympus, Nikon, Pentax har likvärdiga semi-pro!
Jämför storleken på dessa semi-pro, mot digitala systemkameror Du nu har fått tips på, semi-pro är kompaktare och billigare.
Systemkamerorna ger större möjligheter, byta objektiv, bara Du kan avgöra om dessa möjligheter är avgörande!
Besök en kunnig fotoaffär med ett stort sortiment av kameror, greppa och känn hur kamerorna ligger i handen.
Vilket märke, spelar egentligen ingen roll, alla håller hög klass!

Jag skulle INte rekommendera en icke systemkamera för den som är ivrig i lärandet generellt,,

Men det är ju jag det och nu har jag skrivit det så att trådförfattaren förhoppningsvis ser att jag menar det;)

Mvh Niclas,

Niclas, fortsätt och lägg fram Dina åsikter för eller emot D-SLR, jämfört med en semi-pro!
D-SLR är mycket bättre för att ...
Semi-pro är bara ...

Om du har möjlighet att köpa kamera/lins utomlands så gör det. Fotoutrustning är dyrt i Sverige. Kolla länkarna till utländska postorderfirmor här på fotosidan. USA är extremt billigt idag med den låga dollarn, men då måste kameran i allmänhet tillbaka USA om det är granatireparation, och många fabrikanter vill inte en serva den för pengar i Europa. Tyskland blir lite dyrare, men då gäller i allmänhet europagaranti.

När du har "bestämt" dig (eller tvekar mellan några modeller) rekommenderar jag att du går in på fabrikantens supportsidor och laddar ner manualer(na) och läser dem - manualen säger i allmänhet betydligt mycket mer än en säljbrochyr.

Har inte läst igenom hela tråden så ursäkta om jag skriver samma som någon.

Men jag skulle rekomendera en konica minolta dimage A1 eller en A2:a.
Har själv en A1 och den fungerar utmärkt även till macrofoton.

Härär ett litet ex på det. KAnske inte det bästa men.
http://img16.exs.cx/img16/7959/Grbo014.jpg
Så får du åtminstonde se på ett ungefär.

Hoppas det hjälper dig något i valet

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar