Annons

Kameraval Sony månne?

Produkter
(logga in för att koppla)
Visst var det Sony och Philips som tog fram det som blev standard för CD-skivan; men Sony demonstrerade en digital ljudskiva tre år innan Philips demonstrerade sin digitala ljudskiva, så att Sony "bara" hjälpte till att förverkliga Philips idé är inte riktig.
Jag är relativt övertygad över, att Sony och Philips kände samtidigt till idén till den digitala ljudskivan, sk. CD, det sker ofta en forskning/idékläckning över företagsgränser, det blir ett samarbete!

Visst var det Sony och Philips som tog fram det som blev standard för CD-skivan; men Sony demonstrerade en digital ljudskiva tre år innan Philips demonstrerade sin digitala ljudskiva, så att Sony "bara" hjälpte till att förverkliga Philips idé är inte riktig.
Det jag menar är att i samarbetet var det Philips som bidrog med hur CD-skivan skulle utformas, medan Sony främst bidrog med utformningen av digitaltekniken i spelarna.

Detta pga Philips tidigare erfarenhet i utvecklingen av Laserdisc och ett bättre valt format på skivorna, och att Sony hade kommit längre i utvecklingen av digitaltekniken.

Att Sony kunde visa upp sin digitala ljudskiva innan Philips berodde nog främst på att Sony valt 30cm skivor, för Philips tog det lite längre att få fram ett mer portabelt format.

Vill du förtydliga din replik något, jag är inte helt säker på att jag ligger på samma "filosofiska plan".(?)
Först tolkar jag det som kritik/ironi till mitt inlägg, och in vid en ytterligare läsning går min tolkning åt ett annat håll...
Jag har varit aktiv på diverse forum genom åren, även som nybörjare och "expert" i ämnen. Dock har jag alltid sett det som mitt kall att vägleda de "ny anlända" för att de skall kunna få ut så mycket som möjligt i ingångskedet. Att de sedan utvecklas åt ett annat håll än jag själv efterhand som tiden löper,har jag bara sett som positivt. Först då kommer nytänket in och de även vågar frågasätta "det gamla banorna".
Ger lite perspektiv i diskussionerna, och även bidrar till att jag börjar frågasätta och vara öppen för mig själv.
Men, som sagt; jag kan ha missuppfatta ditt inlägg....

Åke och Tommy ni har verkligen inget skäl att bråka om detta, upprinnelsen det här "bråket" uppstod därför att Lars B kom med gliringar riktade till mig, men utan att säga i klartext att det var mig han menade. Vad jag vet har det inte drabbat mig tidigare men andra och skälen varierar. I detta fall retade han sig på NÄR jag skrev ett inlägg i denna tråden. Åke kommenterade bara detta med en andemening att man har rätt att skriva sina inlägg hur sent som helst och vilken dag som helst på året och att det även är vars och ens ensak hur mycket eller lite tid man lägger på FS och andra elektroniska media.

Det här påminner mig om ett bråk som engelsmän hade med tyskar på en badort där engelsmännen var förbannade på att tyskarna alltid varit uppe "för tidigt" och markerat alla solstolar. Tyskarna svarade vid tillfället att om engelsmännen i gemen gett fan i att supa skallen av sig, så skulle de också orkat upp på morgnarna. Ingen liknelser i övrigt men sprit gör uppenbarligen en del både sura och trötta dagen efter.

Upprinnelsen till denna förvirring är nog att Lars blev sur på mig i en tråd om A500 och A550 där han gjorde sitt bästa för att torpedera den dialogen också som han tyckte inte angick honom (och angick den inte honom så kunde den väl knappast vara intressant för någon annan heller). Han har ju en A900 som idag börjar bli lite gammal och slutsnackad medan exv. Tobbe, jag och några andra råkar ha nya A550-kameror som vi haft lite småproblem och funderingar kring. Jag bad då Lars uppsöka ett annat forum istället för att störa oss eller gå ut och ta bilder istället vilket han alltid brukar uppmana andra att göra. Det står helt klart att han uppsökt ett annat forum (men jag är osäker på om det verkligen blev några bilder tagna) . Han kunde då inte motstå att ge mig en "liten" doja i detta forum. Inte så lätt att hänga med i svängarna för er. Ber om ursäkt för det.

Kan bara avsluta med att det blir väldigt konstigt om man startar att mer bry sig om när någon skriver sina inlägg än vad de skriver. Då blir det ju dessutom lite svårt att hänga med i dialogen. Idag sover inte nationen på samma sätt som på 50-talet då folk inte ens hade TV. Min familj var en en de första i kvarteret som skaffade konstiga vanor genom att min pappa byggde en TV i byggsats redan 1956. Andra jobbar skift och åter andra är arbetslösa och har hur mycket tid som helst. Jag har helt vanliga arbetstider 8-16.30 och så länge jag och andra sköter våra åtaganden så ska väl ingen bry sig om vad vi gör på våra vakna timmar så länge det inte är krimminellt eller skadar någon annan eller ....

När det gäller vad man eventuellt tar bilder av och hur mycket man använder sin kamera och vilken tid på året man ev. tar sina bilder, så gäller väl samma sak där. Om det nu dessutom verkligen finns folk som skulle köpa kameraprylar för många 10 000-talskronor i en del fall bara för få en chans att prata om själva prylarna och som dessutom uppgraderar så att de ska ha något fortsatt att prata om så är även det en privatsak.

Så länge folk som ni försöker återföra till den verkligan diskussionen så finns det hopp. Tyvärr behöver man i vissa fall markera och visa gult kort ibland när trollen terroriserar en tråd för hårt. Det sker förr eller senare i nästan alla lite längre trådar. I sällsynta fall tar t.o.m. FS-moderatorn och visar ut de värsta för gott. Fotosidan är väl inte värre än andra ställen men det finns en hel del intolerans här och den ligger ofta inte långt under ytan. Fotosidans verkliga styrka ligger annars i det är öppet för alla, att alla kan ställa frågor till alla och alla kan hjälpa till att besvara dem i andan att ingen är expert på allt och alla kan bidra med något. Det är vackert! Taskig attityd hos en del stör dock detta utbyte och skrämmer en del från att aktivt delta, då de kanske är rädda för att de ska bli påhoppade av någon elak besserwissertyp med taskigt ölsinne.

Senast ändrad:
Är det så att Sony inför sitt eget format parallellt med SD nu eller?

Om så är fallet skulle man ju kunna tolka som att de på sikt tar bort SD-slotten om man är lagd åt det hållet.

Enligt sägnen så fattade Sony, när de hade skapat MemoryStick, ett principbeslut om att alla apparater som de tillverkade och som kunde behöva något slags minneskort skulle fungera med deras egna MemoryStick. Sedan har de väl efterhand fått acceptera att folk inte ville använda dessa i den omfattning de hoppats och därför tvingats införa andra format parallellt, eller tom. i stället i sina apparater för att inte tappa marknadsandelar.

I det här fallet får det väl närmast ses som ett något patetiskt försök att följa detta gamla beslut, särskilt som Sonys kameror oftast hör till de som är snabbast med att skriva till och kunna utnyttja snabba minneskort - som CF...

Sony lever i högsta väl...

Ja..ha... nu vart tråden undanknuffad, synd för den innehöll en del spänning som inte var oäven. kul när vi håller Sonytrådarna vid liv. Vi har ju periodvis varit lite tama. A900 tråden var förvånansvärt kort som exempel. A700 var också blek till en början, är den för avanserad eller vad var det som gjorde det, mycket lite bilder skickades in som exempel, borde ju vara en del erfarna sonyanvändare där ute. Pentax-folket öser på med bilder hela tiden. När nya A750 dyker upp så är förväntningarna stora, blir det LV-system liknande 500 serien, får vi fler än en korsformad sensor, tycker det verkar som Af-modulen i 550 är lika med den i A350- A380, A200 verkar vara den som har den hittils snabbaste AF:n av sony. // Bengt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar