** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Kameraväska för tågluff

Produkter
(logga in för att koppla)

stratocaster89

Aktiv medlem
Hej!
Till sommaren blir det tågluff genom Europa under drygt en månad, kanske mer. Självklart ska kamera med och jag undrar vad man ska välja för väska till det hela. Det blir en hel del annan packning som ska med så bör man välja fotoryggsäck storlek större som får plats med både kamerautrustning och den vanliga packningen, eller ska man välja en axelväska för fotogrejorna eller vad kan vara smidigast? Det vore bra om man kunde komma åt kameragrejorna rätt smidigt också.

De kameragrejor som antagligen följer med är en Canon 40D (kanske blir en 7D till dess) med ett EF 24-105 L IS och ett EF 17-40 L. Gärna ska man få ner macbooken på 13¨ också för att göra det hela så svårt som möjligt.

Finns det några bra alternativ och förslag på vad jag skulle kunna välja, eller har jag för hårda krav? :p Någon med erfarenhet?

/Jonas

Finns några olika alternativ, ett av dem är att använda din stora ryggsäck som kameraryggsäck och köra på exempelvis neoprenväskor till din utrsutning (http://www.travelaroundtheworld.se/2008/10/ska-du-resa-med-en-systemkamera-utan-kameravaska/).

Ett annat sätt är att ha en toploader och resten i stora ryggan för att plocka fram allt eftersom du ska använda detta. DU kan även ha en dagsryggsäck för kortare turer och då köra med dessa småfodral löst i en vanlig ryggsäck alternativt köpa en kameraryggsäck alternativt en kamerarygga.

Finns en hel del olika på marknaden, kör med en lowepro flipside 200 inför min kommande cykelresa genom Afrika. Har en annan större modell hemma där man även får plats med andra saker i som kan passa till en mer vanlig "daypack", dakine mission.

Vissa föredrar axelväskor, men tänk då att de kan bli jobbigt att ha den på axeln efter ett tag då det är bekvämare att ha en ryggsäck. Tänk på att du ska kunna använda väskan tillsammans med din vanliga ryggsäck bekvämt när du eventuellt behöver bära runt dem på längre turer.

Kolla igenom min tips & trix så kanske du finner mer bra tips =) http://www.travelaroundtheworld.se/category/tips-trix/

Lycka till!

Mvh Daniel
http://travelaroundtheworld.se

Tack, det gav många bra tips! Jag ska absolut kika in på hemsidan också!
Som det ser ut nu så har jag en större ryggsäck att ha den vanliga packningen i, men att ha en mindre kameraryggsäck också för kortare turer, som du föreslog, kan kanske vara bra att kika på. Jag har en Lowepro Computrekker nu i vanliga fall, men den är lite stor och otymplig att ha med. Jag har egentligen ingen användning för den storleken på resan heller, då jag inte har något längre tele med. Men en Flipside kan kanske vara något!

/Jonas

Storlek på den stora ryggsäcken så skulle jag absolut inte ta en större än 50 liter, kör själv med en 40 liters ryggsäck när jag reser runt på det sättet.

Mvh Daniel

Har själv varit ute o tågluffat två gånger i år. Första gången hade jag med mig en Billingham Hadley kameraväska. Vilket var helt onödigt och besvärligt tyckte jag, så andra gången lämnade jag den hemma o hade endast vanliga ryggsäcken på ca 40liter. Funkade utmärkt, saknade inte kameraväska under resan, hade dock med mig en fjällräven kånken som daypack, liten o lätt att vika ihop. Där fick kamerorna ligga ibland också.

Tack för svaren! Ska ta och kika närmare på någon smart lösning till att ha kameragrejorna i vanliga ryggsäcken, alt skaffa en mindre ryggsäck för dem.

Har själv varit ute o tågluffat två gånger i år.

Var du runt i Europa då? I så fall, har du något att rekommendera som bör besökas? Vi kommer antagligen åka med InterRail Global Pass så vi får chans att se ett par länder.

/Jonas

Var du runt i Europa då? I såfall, har du något att rekommendera som bör besökas? Vi kommer antagligen åka med InterRail Global Pass så vi får chans att se ett par länder.

/Jonas
Mina tågluff-favvos är de fyra B:na: Berlin, Brno, Bratislava och Budapest! Efter Berlin blir det billigt och finns gott om schyssta hostels. Se upp för britter, de är störigast!

/Jonas (som klarade tågluff med en Minolta 7000 och 7 rullar film förra året)

Jag var båda gångerna mest i Italien. Februari 09, sicicilien ca 8 dagar med Catania som bas, sedan Napoli ca 6 dagar, Toscana med Sienna som bas ca 4 dagar, Venedig ca 2dagar. På väg hem var jag i Zurich Schweiz och Hamburg Tyskaland också några dagar.

Andra gången var jag i norra Italien oktober 09. Först Rom ca 4 dagar, sedan Ligurien ca 1 vecka o vandrade, hade ett kortare tågluffpass den gången.

Själv åker jag hellre till en plats och stannar längre o rör mig mindre än fara runt långt o stanna kort tid. Det kan nog bli Italien tågluff en gång till. Svårt att ge tips, det är så olika vad man vill se och göra. men Italien är fint, framför allt söderut.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar