Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny ryggsäck inför resa.

Produkter
(logga in för att koppla)
Åkte till Miami med en knökfull LowePro PHOTO SPORT 200 AW som handbagage.

15" Lapptåpp, Nikon D800, 24-70, 70-200, 35/1.4 och lite annat krims-krams. Bara elektronik och garanterad övervikt vilket inte var några problem för mig i alla fall.

Tullsnubben i Miami frågade bara vad vi skulle göra där, sedan kommenterade han min T-shirt:
- Det där är då inte världens bästa rockband.
Hade en Stoneströja på mig, och svarade:
- Nej jag vet, därför har jag lite brådis till hotellet för att byta tröja.
Varpå han garvade och skickade in oss i landet.

Man hör ju historier om otrevliga och minst sagt noggranna kontrollanter.

Enda man kan säga om väskan vilken jag i och för sig köpte just för att den skulle vara lätt, är att axelremmarna är inte riktigt optimerade för att bära tunga grejer med. Yttertyget vill som snurra runt själva stoppningen om man bär tungt, annars en hyfsad, diskret och lätt väska.

15" Lapptåpp, Nikon D800, 24-70, 70-200, 35/1.4 och lite annat krims-krams. Bara elektronik och garanterad övervikt vilket inte var några problem för mig i alla fall.

Tullsnubben i Miami frågade bara vad vi skulle göra där, sedan kommenterade han min T-shirt:

Enda man kan säga om väskan vilken jag i och för sig köpte just för att den skulle vara lätt, är att axelremmarna är inte riktigt optimerade för att bära tunga grejer med. Yttertyget vill som snurra runt själva stoppningen om man bär tungt, annars en hyfsad, diskret och lätt väska.

Nu känns allt lite lugnare hehe. :)

Jag var inne på japanfoto och kollade in lite ryggsäckar, vilket dom inte hade så värst mycket av.
Den enda som jag tyckte var stor nog var faktiskt flipside 400, kollade på 300 och den kändes väldigt liten.

Jag tror att jag kommer att köra på min vanliga superdry rygga som handbagage och göra som någon påpekade, sen köper jag en lowepro flipside 400 i New york.

Har googlat lite på kamerashopar i New york men inte hittat några bra, är det någon här inne som vet något schysst ställe?

Sen en helt offtopic fråga som jag kom på i skrivande stund.
hur gör ni med kameraremmen när ni fotar med tripod?
Jag stör mig väldigt mycket på remmen när den börjar fladdra av blåsten, brukar linda in den i stången men inte så effektivt. Finns det någon "smart" rem att köpa isället för orginalet som det tar 15min att sätta fast korrekt?

Finns det någon "smart" rem att köpa isället för orginalet som det tar 15min att sätta fast korrekt?

Den bästa remmen gör du själv med smalt plattband och plastspänne. Remmen gör du cirka 25 cm lång och fäster bara på den högra sidan av kameran där du använder den som handlovsrem, samma som på skidstavar.

Det är viktigt att kunna justera remmen så att den sitter tight mot handen för att ge extra stöd.

Bilagor

• IMG_20150619_011637933_HDR.jpg
    IMG_20150619_011637933_HDR.jpg
    22.1 KB · Visningar: 42
När du jämför priserna mellan butiker i New York och Sverige, tänk på att New York skatten inte är inkluderad (cirka 9 %) i priserna på webben och i butiken. Denna skatt får du inte tillbaka på flygplatsen.

Även jag rekommenderar B&H, grym butik, även för icke fotointreserade med sitt transportsystem av varor mellan lager och säljare.

Jag har hört att det är en viss skatt i New York men jag visste inte att det var 9%.
tackar för upplysningen. :)

Hallå igen!

Igår började den norska skatteåterbäringen rulla in på folks konton, liksom mitt. :)
Som en impulsmänniska som jag är så kunde jag inte hålla mig tills jag var i det stora landet.
Det blev dock en Lowepro ProTactic 350 AW pga macbookfacket som fanns plus att den var snyggare än Lowepro Flipside. :)

Passar även på att fråga angående handbage och kamerautrustning.
Att åka till USA 2015 med en hel väska med elektronik känns som rena självmordet, är det någon som nyligen vart där och vet hur det är? :) hehe
Vilken del av USA ska du åka till?

Jag åkte till Los Angeles för 3 år sen med en liten ryggsäck som innehöll två m4/3-kameror, diverse objektiv till dem och en liten dator. Inga problem nånstans på vägen dit. Jag hyrde en bil och körde runt i södra Kalifornien och vistades aldrig på ställen med stor rånrisk.

Passar även på att fråga angående handbage och kamerautrustning.
Att åka till USA 2015 med en hel väska med elektronik känns som rena självmordet, är det någon som nyligen vart där och vet hur det är? :) hehe

Se till att inte öerskrida maxmåtten och maxvikten. Risken är rätt liten att du behöver väga handbagaget, men det är större risk att det blir måttkontroll vid gaten. Enklast är att hålla sig till reglerna.

Varje flygbolag har sina egna regler angående handbagage, och jag kan tipsa om att British Airways har väldigt generösa regler. Handbagaget får väga max 23 kg (vilket jag tror är betydligt mer än vad något annat bolag tillåter). Kruxet är att du själv måste klara av att lyfta upp handbagaget på hyllan ovanför sätet. :)

Problemen (om de uppstår) brukar uppdaga sig innan man stiger ombord på flygplanet, i säkerhetskontrollen.

Tullen bryr sin inte om att kontrollera om du försöker smuggla kamerautrustning. De är i stort sett bara intresserade av att stoppa knarklangare. En eller två kameror plus ett antal objektiv brukar anses vara normalt att ta in för en turist.

Turist eller inte, fick plocka ur min kameraväska på Arlanda vid kontrollen efter flygningen från Luleå.... Inte kul att börja hantera dyra gluggar där, hade då 14-24/2.8 och 24-70/2.8 .

Tokfransar till tulltjänstemän.....

Antagligen. Det måste ha varit något som hade hänt eftersom de kollade dig efter ankomsten.

Normalt är det före ombordstigningen som man går igenom en säkerhetskontroll, så TS behöver knappast oroa sig för att behöva visa att hans kameror fungerar och inte är förkladda bomber när han kommer fram. Då är det den amerikanska tullen som man måste igenom och det brukar inte vara krångligt. Däremot kan det ta tid på en del flygplatser eftersom de är underdimensionerade vad gäller antalet passagerare som kommer samtidigt. Inte så lyckat om flera jumbojet:ar landar med kort mellanrum. Följ personalens anvisningar för var man ska ställa sig i kö.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar