Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

hur organisera resan till Lofoten?

Produkter
(logga in för att koppla)
Vi va fyra i en bil, start tidigt från Sth/S-tälje, första övernattningen i Tärnaby, nästa dag Bodö.
Beställa plats på färjan e bra.
På Lofoten hyrde vi in oss i hytter eller lägenhet, funkade bra.
/B

färjan är ju svindyr så det blir det inte. Bilar hela vägen istället. upp till kiruna och sen över på norska sidan.
kommer tälta när jag är där. Gillar att resa billigt :)

Har alltid velat åka till abisko. Hur mycket får man se av det om man bara åker förbi på stora vägen som går där? Finns det vägar in i abisko annars så man kan ta en avstickare?

Man kan få ganska bra överblick över hur det ser ut runt Abisko från vägen, det finns gott om ställen att stanna på efter vägen men några längre avstickare går inte att göra med bil. Det är mest vildmark och fjäll runt om.

Jag vill också hålla med de som skriver om att det tar väldigt mycket längre tid att köra bil i Norge jämfört med Sverige. När jag har bilat runt så är det sällan man kunnat hålla hastighetsgränserna pga smala och kurviga vägar. Också vägarbeten på många ställen som kan ge timslång väntan. 20-25 mil i Norge var mer uttröttande än 60 mil på svenska vägar.

Där uppe har jag dock bara åkt mellan gränsen och Narvik, de här erfarenheterna är från längre söderut.

Man kan få ganska bra överblick över hur det ser ut runt Abisko från vägen, det finns gott om ställen att stanna på efter vägen men några längre avstickare går inte att göra med bil. Det är mest vildmark och fjäll runt om.

Jag vill också hålla med de som skriver om att det tar väldigt mycket längre tid att köra bil i Norge jämfört med Sverige. När jag har bilat runt så är det sällan man kunnat hålla hastighetsgränserna pga smala och kurviga vägar. Också vägarbeten på många ställen som kan ge timslång väntan. 20-25 mil i Norge var mer uttröttande än 60 mil på svenska vägar.

Där uppe har jag dock bara åkt mellan gränsen och Narvik, de här erfarenheterna är från längre söderut.

vad bra att man ser mycket fint längs den vägen och att det går att stoppa och fota på olika ställen utan att behöva vandra så långt. :) är ganska lat :p

Har lite svårt att hitta campingplatser på lofoten. Någon som varit där och kan berätta om det finns campingar utspridda över hela lofoten? vore ju skönt att kunna tälta där så man fick tillgång till dusch och liknande.

Tälta kan du göra vart som helst. Smidigaste och lättaste sättet är nog att ta flyget till Bodö, färja över Vestfjorden till Moskenes, hyr bil på Sakrisøy bilutleie. kostar typ 500.- dagen. Be dem leverera bilen vid färjelägret. Ta med en sovsäck, är det fint väder, sov under bar himmel, regnar det, sov i bilen :)

Hei,håper at været er med på turen,en sommer er ingen selvfølge her.Tar man turen opp på E6 til Bognes og ferge til Lødingen er snarveien via Lofast til Svolvær.Ta med en tur til Kabelvåg og Henningsvær.Søk på Visit Lofoten som gir mange tips også overnattinger.Mot Leknes kan man ta en mindre traffikert vei via Valberg.Utakleiv og Nusfjord annbefalles,sistnevnte tar det inngang i turistsesongen.Moskenes camping er grei men vet ikke om telting er lov.Har du mere tid så ta turen tilbake til Fiskebøl og ferge til Melbu og opplev Vesterålen ,Andøya,Bø i Vesterålen og fiskeværet Nyksund.Fine fotomuligheter med mye natur,ha en fin tur.

Tälta kan du göra vart som helst. Smidigaste och lättaste sättet är nog att ta flyget till Bodö, färja över Vestfjorden till Moskenes, hyr bil på Sakrisøy bilutleie. kostar typ 500.- dagen. Be dem leverera bilen vid färjelägret. Ta med en sovsäck, är det fint väder, sov under bar himmel, regnar det, sov i bilen :)

jo det förstörs, men som jag skrev så är det skönt att ha tillgång till dusch och så . i alla fall några nätter :) att bada i havet lär inte vara så varmt där uppe :)

Resvägen är redan klar förresten. Jag bilar hela vägen. det alternativet du sa har jag räknat på och det är svindyrt.
flyg ca 1500kr färjan ca 2000kr och hyrbil som billigast mellan 5-6000kr

Hei,håper at været er med på turen,en sommer er ingen selvfølge her.Tar man turen opp på E6 til Bognes og ferge til Lødingen er snarveien via Lofast til Svolvær.Ta med en tur til Kabelvåg og Henningsvær.Søk på Visit Lofoten som gir mange tips også overnattinger.Mot Leknes kan man ta en mindre traffikert vei via Valberg.Utakleiv og Nusfjord annbefalles,sistnevnte tar det inngang i turistsesongen.Moskenes camping er grei men vet ikke om telting er lov.Har du mere tid så ta turen tilbake til Fiskebøl og ferge til Melbu og opplev Vesterålen ,Andøya,Bø i Vesterålen og fiskeværet Nyksund.Fine fotomuligheter med mye natur,ha en fin tur.

nej jag kollar vädret och nu är det inte många grader där uppe. Det jag oroar mig mest över är dom kalla nätterna. Jag är ingen erfaren campare så att tälta i 5-6 grader är inte så trevligt.

här är rutten jag tänker köra. jag tar e4:an dit och inlandsvägen hem tänkte jag.
Kör upp till umeå som MINST första dagen. Sover där. Sen kör jag till början av lofoten på dag två. Jag vet inte exakt vart lofoten börjar men jag tror det blir ca 100 mil dag ett och 100 mil dag två.

Bilagor

• Skärmavbild 2016-06-06 kl. 17.24.53.jpg
    Skärmavbild 2016-06-06 kl. 17.24.53.jpg
    113.5 KB · Visningar: 120
Först och främst vill jag säga att jag fann det överraskande att ToR mellan Oslo och Lofoten endast kostade 1 500 :- med flyg. Ett fynd, skulle jag vilja säga !!

Sedan undrar jag, vilken tid på året är den bästa, för ett besök på Lofoten ? Juli, Augusti ?

Avslutningsvis@Andreas; Polisen i Norge är stenhård vad det gäller fortkörning, med fängelse på straffskalan, just so you know ;-).

Go tur !!

Först och främst vill jag säga att jag fann det överraskande att ToR mellan Oslo och Lofoten endast kostade 1 500 :- med flyg. Ett fynd, skulle jag vilja säga !!

Sedan undrar jag, vilken tid på året är den bästa, för ett besök på Lofoten ? Juli, Augusti ?

Avslutningsvis@andreassofu; Polisen är stenhård vad det gäller fortkörning i Norge, med fängelse på straffskalan, just so you know;-).

Go tur !!

Inrikes i Norge är ganska billigt.

Fängelsestraff är inte så vanligt vid fortkörning i Norge. Höga böter är det däremot. Bor på norska gränsen och har gjort dom senaste 16 åren och är ofta och kör där. Man har allt lärt sig hur och var man ska köra och när man ska ta det försiktigt ☺

Inrikes i Norge är ganska billigt.
Minst sagt !!
Fängelsestraff är inte så vanligt vid fortkörning i Norge.
Vanligt, nä, men att det finns på straffskalan. Bara det...
andreassofus; sa:
Höga böter är det däremot.
Jo, jag känner till det, (utan att ha några egna erfarenheter av det, men jag har hört talas om det) och det är säkert kännbart det också.
Man har allt lärt sig hur och var man ska köra och när man ska ta det försiktigt ☺
Visst, tills du trillar dit. En sak skall du vara väl medveten om, oavsett vad du säger, så är det så, att ALLA som bryter mot lagen, åker fast, förr eller senare. Inte minst återfallsförbrytare, som t ex. folk som allt som oftast bryter mot hastighetsreglerna ;-). Ingen idé att du argumenterar emot, jag ger mig ALDRIG på den punkten ;-))).

här är rutten jag tänker köra. jag tar e4:an dit och inlandsvägen hem tänkte jag.
Kör upp till umeå som MINST första dagen. Sover där. Sen kör jag till början av lofoten på dag två. Jag vet inte exakt vart lofoten börjar men jag tror det blir ca 100 mil dag ett och 100 mil dag två.

Inte för att jag vill vara pessimist, men är det verkligen vettigt att planera för dagsetapper på 100 mil? Att ta sig upp till Umeå på en dag går att göra, men så långt norrut går det inte att räkna med att vägarna är lika bra som längre söderut.

Bara som exempel: skall du köra lagligt så tar det nästan två timmar mellan Umeå och Skellefteå: Eniros karta anger en timmer 45 minuter, och sträckan 135 km.

När jag är ute och kör långa sträckor (läs till släkten i Skåne) räknar jag med att kunna snitta 70 km/h, och i det räknas jag in bensträckarpauser, matpauser, tankstopp och diverse andra saker som drar ner genomsnittsfarten.

Köra till Umeå i ett sträck är nog inga större problem, körde själv med en 5-åring i bilen 60 mil och det var inga problem.

Jag har kört sträckan Umeå - Gällivare flera gånger och vägen dit är bra. Det är segt upp till Skellefteå, sen går det snabbt till Töre då det är motorvägg och mötesfri väg större delen av vägen. Mellan Töre och Kiruna, ca 60 mil, är det 100 km/h större delen och ganska bra väg med lite trafik. Däremot är det mycket ren, och älg efter vägen som man får uppmärksam på det.

Nu var det ett tag sen jag körde sträcka Gällivare - Lofoten, men jag har för mig att vägen upp till gränsen är bra. Sen blir vägen mindre när du kommer in i Norge, dessutom får du räkna med en hel del husvagnar, och husbilar efter vägen.

jo det förstörs, men som jag skrev så är det skönt att ha tillgång till dusch och så . i alla fall några nätter :) att bada i havet lär inte vara så varmt där uppe :)

Resvägen är redan klar förresten. Jag bilar hela vägen. det alternativet du sa har jag räknat på och det är svindyrt.
flyg ca 1500kr färjan ca 2000kr och hyrbil som billigast mellan 5-6000kr

Färjan kostar väl bara 400.- tur/retur?? Inte 2000... bil kostar 500.- dagen.
Det kommer ju att ta dig 2 dagar att köra upp och 2 dagar att köra ner... 4 dagar som går till bilkörning ist för fotografering....

Färjan kostar väl bara 400.- tur/retur?? Inte 2000... bil kostar 500.- dagen.
Det kommer ju att ta dig 2 dagar att köra upp och 2 dagar att köra ner... 4 dagar som går till bilkörning ist för fotografering....

Det var ju en som skrev antigen idena tråd eller i en annan tråd om lofoten att han precis beställt båtbiljett från bodø till lofoten och han sa att han betalade ca 2000kr

angående hyrbil så har jag jämfört väldigt noga och jag hittar ingen som är billigare. Det finns ju jämförelsesajter och den absolut minsta bilen tex peugeot 107 kostar drygt 5000kr för en vecka. Det är dessutom utan tilläggsförsäkringen som täcker dom skyhöga självriskerna. så ca 6000kr för en vecka alltså. Detta är om man hyr på bodø.
flyger man istället upp till evenes vilket är bättre, för då slipper man båten så kostar bilen att hyra ungefär lika mycket. flyget till events kostar några hundralappar mer en till bodø.

jag är medveten om att det tar länge att köra fram och tillbaka men jag har inte bråttom. Dessutom får jag se i stort sett hela sverige också vilket kan vara roligt :)

Ser at bil blir benyttet,så...vi bruker Norwegian fra Evenes og enkelte dager kan prisene være nede i 6-800 kr en vei.Før var Rent a wreck billigere enn andre men vet ikke nå.Beregn meget god tid på kjøring her,spesielt i Lofoten med mange turist/bobiler og veiene er ikke helt ny standard,du kan slite med å passere sakte kjørende trafikk.Vi har hatt en 14 dagers periode med regn og kjølig vær 7-9 grader men blir bedre utover uken.

Ser at bil blir benyttet,så...vi bruker Norwegian fra Evenes og enkelte dager kan prisene være nede i 6-800 kr en vei.Før var Rent a wreck billigere enn andre men vet ikke nå.Beregn meget god tid på kjøring her,spesielt i Lofoten med mange turist/bobiler og veiene er ikke helt ny standard,du kan slite med å passere sakte kjørende trafikk.Vi har hatt en 14 dagers periode med regn og kjølig vær 7-9 grader men blir bedre utover uken.

Ja det är garanterat mycket turister i lofoten på sommaren. hur lång tid skulle du tro att det tar att köra hela lofoten? från början till slut?

har följt vädret på internet och det är ju väldigt kallt där nu. 5-6 grader bara. inte så kul att tälta när det är så kallt. hoppas det blir över 10 grader i alla fall om en månad när jag ska dit.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar