Annons

Kameratillverkarnas onödiga hemlighetsmakeri

Produkter
(logga in för att koppla)
DXO kommer nog alltid vara långsamma eftersom deras program bygger på att deras egna data istället för data från kameratillverkarna används för mycket där.
DXOMark är en biprodukt inte huvudprodukten för deras test.

Problemet är väl mest att det inte finns något vettigt alternativ till deras egna format.

Jag har aldrig behövt vänta på stöd till någon Nikon-kamera, däremot väntar jag fortfarande ett år efter släpp att något program skall klara DNG-filerna från min Samsung S24. Vare sig Adobe, Rawtherapee eller Darktable kan öppna filerna.

Så frågan är om det inte hade varit bättre om Samsung gjort ett eget format istället för att hamna i DNG-träsket.
 
DXO kommer nog alltid vara långsamma eftersom deras program bygger på att deras egna data istället för data från kameratillverkarna används för mycket där.
DXOMark är en biprodukt inte huvudprodukten för deras test.

Problemet är väl mest att det inte finns något vettigt alternativ till deras egna format.

Jag har aldrig behövt vänta på stöd till någon Nikon-kamera, däremot väntar jag fortfarande ett år efter släpp att något program skall klara DNG-filerna från min Samsung S24. Vare sig Adobe, Rawtherapee eller Darktable kan öppna filerna.

Så frågan är om det inte hade varit bättre om Samsung gjort ett eget format istället för att hamna i DNG-träsket.
Ser ut som att Samsung uppgraderat råformatet https://discuss.pixls.us/t/rawtherapees-support-dng-of-my-samsung-galaxy-s23-ultra/44951
 
Jo dom har nyligen fått till S23 efter två år. Mitt problem är dock att jag inte har någon S23 utan en S24.
 
Problemet med DNG är att det är så flexibelt att du kan skriva vad som helst i DNG. S24:eek:rna skriver något JPG-komprimerat RAW-format som ingen verkar kunna läsa än.
Så med DNG togs ett steg fram och fyra steg tillbaka.
 
Problemet med DNG är att det är så flexibelt att du kan skriva vad som helst i DNG. S24:eek:rna skriver något JPG-komprimerat RAW-format som ingen verkar kunna läsa än.
Så med DNG togs ett steg fram och fyra steg tillbaka.
Har du testat tredjepartsapp för att få tillbaka riktiga råfiler?
 
När du använder en äldre profil för att öppna nya RAW-filer, får du ofta en bild som kan se okej ut på ytan, men med potentiella fel i färg, dynamiskt omfång och detaljåtergivning. För bästa resultat är det alltid att föredra att använda en profil som är specifikt utvecklad för den aktuella kameramodellen.

Ja men om alternativet är att inte kunna använda din standard RAW-konverterare sedan 10 år tillbaka alls på ett halvår, så betyder sånt inte det minsta.

Vi talat om RAW-bilder här eller hur? Det du pratar om fel i färg, DR och detalj är sådant du alltid behöver hantera med dina egna sinnen. Det är ytterst mina egna preferenser som styr hur mina bilder kommer se ut och inget annat efter att vald skärmprofil och konverterarens rendering gjort sitt med den eventuella standardpreset gjort sitt och det är många fotografer som redan där ändrar den startpunkt som DXO eller andra konverterartillverkare tycker vi bör ha.

DR kan du glömma helt för den bestämmer vi verkligen i hög grad själva och den skiljer oftast ordentligt med kanske en DR på 7-9 typ ifrån de nivåer moderna sensorer ger på basiso och så fort vi går upp i ISO så försvinner mycket av den DR vi hade där eller hur?.

Återigen: Det enda dessa kamera-profiler och standardpresets gör är att ge oss en bättre startpunkt än den vi skulle haft utan profiler. Objektivprofilerna därmot är en helt annan sak men även desssa skicka ju exv. Sony redan med i EXIF.

Jag tror att det finns en väldig övertro på vad dessa profiler faktiskt gör.
 
DXO kommer nog alltid vara långsamma eftersom deras program bygger på att deras egna data istället för data från kameratillverkarna används för mycket där.
DXOMark är en biprodukt inte huvudprodukten för deras test.

Problemet är väl mest att det inte finns något vettigt alternativ till deras egna format.

Jag har aldrig behövt vänta på stöd till någon Nikon-kamera, däremot väntar jag fortfarande ett år efter släpp att något program skall klara DNG-filerna från min Samsung S24. Vare sig Adobe, Rawtherapee eller Darktable kan öppna filerna.

Så frågan är om det inte hade varit bättre om Samsung gjort ett eget format istället för att hamna i DNG-träsket.

En sak jag inte fattar med DXO och Photolab och DNG är att de lyckas öppna oprocessad oserialiserad "DNG-RAW" i sitt cirkulara flöde mellan Lightroom och Photolab men att de inte fixar att öppna DXO som jag exporterat från Capture One.

Om jag dock först exporterar samma RAW från Photolab till DNG och sedan tar importerar den till C1 och därefter återexporterar den och sedan öppnar den i Photolab så funkar det. Så det är alltså samma ursprungs-RAW och det krävs alltså att filen "stämplats" av DXO för att den ska gå att öppna.

Även DNG från Topaz gick tydligen inte heller att öppna i Photolab inna den senaste versionen kom, för nu går det plötsligt.

Så min poäng är att jag tycker det är konstigt att DXO och Capture One inte kunnat fixa detta tillsammans på alla år. Utan att veta, så tror jag fortsatt tills annat bevisats att felet ligger på DXO-sidan. Tyvärr har jag nog aldrig haft att göra med något annat mjukvarubolag som varit så ointresserat att lyssna på sin användarbas.

Det är ju också så med Photolab att det vägrar helt att läsa in DNG som konverterats från RAW-filer som Photolab saknar profiler för. Här är det många Photolab-användare som efterfrågar en default/standard-profil just för att man inte helt ska låsas ute från att använda Photolab bara för att ens filer väntar på att DXO ska få tummen ur.

Och som sagt: det finns en hel tråd som skrevs för något år sedan på DXO-Forums av just arga Nikon-användare som jag tror då väntade på Z3-profilen. Även om både Lightroom och Capture One var snabbare, så har jag för mig att även de släpade runt en månad.

Det finns bara en vettig väg ur detta och det är som Michael Reichmann och Open RAW föreslog redan 2005 att standardisera på ett enda RAW-format. Sedan kan man hämta alla de profildata kamerorna redan lagrar där i EXIF, men då får man sluta även med att använda proprietära EXIF-fält och istället standardisera även dessa.

Även om jag inte själv satt med i det stora standardiseringsjobb som gjordes i början av 2000-talet inom IT-distributionsvärlden som kallades Rosetta-Net så gjorde min närmaste jobbarkompis på Scribona det som observatör. Där satt alla de då stora såsom IBM, Microsoft .............. listan kan göras lång. Microsoft produktifierade en lösning - en plug in - till deras Biztalkserver som användes för att sköta den XML-trafil som användes för att skicka ordrar, orderbekräftelser, leveransbesked m.m. enligt denna standard. Motsvarande standardisering skedde i många andra branscher såsom bl.a. elektronikindustrin.

Min poäng är att det borde vara en skitsak att standardisera kameradata och konverterarflödena i jämförelse med hur det en gång var att standardisera den jättestora värlsomspännande IT-distributionsvärlden genom Rosetta-Net.

Men vi dras fortfarande med en industri med kameratillverkare som måste ta sig samman och fixa detta och som hittills prioriterat att låsa in sina användare i proprietära skyddade verkstäder och det har man hittills lyckats med då tillräckligt många märkesfanatiker fortfarande håller sina kameratillverkare om ryggen i tron att de själva lever i den bästa av kamera-världar - vilket jag tycker är både nedslående och rent patetiskt.

Om detta egentligen är en skitsak för kamratillverkarna så är det en ännu mindre skitsak för mjukvarutillverkarna att förhålla sig till den mycket enklare och effektivare kommunikationsvärld som skulle bli resultatet av detta.

Om detta blir verklighet en dag, inga mer produktionsavbrott för att man skaffat en ny kamera och ens RAW-konverterare saknar profiler. Endast ett enda långtidslagringssäkert RAW-format att förhålla sig till för både kameratillverkare och tillverkare av konverterare och endast ett enda standardiserat EXIF-metadataformat som metadata-gränssnitt.

Tillverkare som kan koncentrera sig helt på att utveckla våra konverterares nya funktioner och verkligen åtgärda de mängder av problem som användarna fortfarande ofta plågas av inte minst i version 7 av Photolab istället för att ägna all den tid man nu lägger på att bygga proprietära profiler för nya kameror och objektiv.

Jag kan inte fatta att det faktiskt inte hänt ett endaste skit med detta sedan 2005 då jag skaffade min första DSLR som jag faktiskt lämande hemma när jag åkte på safari till Öst-Afrika, då jag inte litade på långtidlagringssäkerheten.
 
Senast ändrad:
Nej, jag har börjat använda mina systemkameror mer istället. En NEF-fil kan man alltid lita på.

Det spelar liksom ingen roll att du sitter där och känner dig trygg med din NEF-fil Falumas för du kan lik förbannat inte öppna den i exv. DXO Photolab eller många andra konverterare också som saknar default-profiler som kan användas för filer som dessa mjukvaror ev. saknar profiler för. Jag har haft flera konverterare genom åren än Photolab som haft samma problem.

Min första var RAWShooter Premium. Det var då jag lärde mig för första gången att ändra modellkoderna i HEX-koden för att kunna öppna mina filer. En teknik jag haft stor användning för genom åren.

... så det handlar alltså inte om själva RAW-formatet eller i ditt fall dina NEF-filer. Ofta har jag ju förklarat oven - det handlar om den modellkod som står på ett antal ställen i HEX-koden i dina filer och inget annat. Det är oftast det enda som skiljer och möjligen en del metadataparametrar. Ändrar man bnara koden till en kodmodell det finns stöd för så kommer man in.
 
Att det inte går att öppna Z3 filer har jag förståelse för eftersom kameran inte är släppt än, jag har inte ens sett några rykten om att en Z3 skall släppas.

Att en DNG som exporterades från ett program inte går att öppna i ett annat är inte konstigt eftersom alla program förmodligen sparar sitt eget format i DNG-filen.

RosettaNet var ungefär en lika bra lösning som DNG och EDI. De tar sina sista andetag nu och är snart stendött. Det nya är att du binder in XMLer i PDFer utan att definiera hur datat förs från A->B.

Att ändra kameramodell i filen fungerar nog ibland, men långt ifrån alltid. Kameratillverkarna uppdaterar också sina format mer från och till och då hjälper det inte.
 
Jag har deltagit i en del standardisering även om det gällt helt andra områden än bild-/kamera-information. Min erfarenhet är att det alltid behövs motsvarigheten till "maker notes" därför att standarden är en kompromiss som aldrig täcker 100,0% av behoven och 100,0% av behoven är inte relevanta för standardisering.
 
Jag har deltagit i en del standardisering även om det gällt helt andra områden än bild-/kamera-information. Min erfarenhet är att det alltid behövs motsvarigheten till "maker notes" därför att standarden är en kompromiss som aldrig täcker 100,0% av behoven och 100,0% av behoven är inte relevanta för standardisering.
Jag tror inte heller en standard hade löst alla problem. Jag har jobbat i bilindustrin där man har en standard för kommunikationen när det gäller tex. motorvarvtal och gaspedalens position. Men det finns flera tusen signaler och felkoder och det skulle vara omöjligt att standardisera alla. Om en biltillverkare hittar på en ny komponent eller om en kameratillverkare hittar på en ny sensor så kan de inte sitta och vänta på att en panel som består av representanter från konkurrenterna ska bestämma hur den nya funktionen ska fungera.
 
Standardisering fungerar bäst på saker som är i det närmaste färdigutvecklade. T.ex fästet för en fälg på en bil. Du kan däremot förmodligen aldrig standardisera fästena och inkopplingarna för motorn i en bil.
Samma gäller givetvis för kameratillverkarna som lever i världen som återskapar sig själv i princip hela tiden.
Skulle det finnas en standard på RAW-formaten som var tvingande skulle utveckling bromsas mycket och Sigma skulle till och med officiellt kunna lägga ner sin Foveon-sensor och Canon sina dualpixel-sensorer.
Nu kan alla kameratillverkare utveckla sina saker fritt istället för att behöva utgå från ett statiskt format.
 
Jag tror inte heller en standard hade löst alla problem. Jag har jobbat i bilindustrin där man har en standard för kommunikationen när det gäller tex. motorvarvtal och gaspedalens position. Men det finns flera tusen signaler och felkoder och det skulle vara omöjligt att standardisera alla. Om en biltillverkare hittar på en ny komponent eller om en kameratillverkare hittar på en ny sensor så kan de inte sitta och vänta på att en panel som består av representanter från konkurrenterna ska bestämma hur den nya funktionen ska fungera.
Vad man bör standardisera i första hand är kommunikationsprotokollet och dataformatet. Att ta med all olika tillverkares signaler går förstås inte, speciellt man vill ta med alla framtida signaler som kan komma.

Översatt till bildfilformat blir det då att man standardiserar filformatet, dvs hur data lagras i filen. Det går oftast väldigt lätt att göra för metadata, men är värre för rådata. Alla sensorer är inte Bayersensorer och alla tillverkares Bayersensorer är inte identiska.

Standarder är ofta bra, men om man håller sig strikt till standarder så hämmas utvecklingen. (Eller annorlunda uttryckt: standarder är bra; alla borde ha en).
 
Standardisering fungerar bäst på saker som är i det närmaste färdigutvecklade. T.ex fästet för en fälg på en bil.
På den tiden då jag bytte hjul (vinter/sommar) själv så fanns det väldigt många olika sorters fälgar. Det var ganska ovanligt att en fälg från ett bilmärke passade på en bil från ett annat bilmärke.

Biltillverkare, och andra tillverkare, är måttligt intresserade av standarder. Om en standard gynnar dem så är de för den. Mindre tillverkare är gladare i standarder än stora tillverkare (av uppenbara skäl).
 
Gäller det sedan standard på internarionell nivå inom ISO så kompliceras bilden av att det förutom tillverkarnas intressen finns nationella, industripolitiska intressen. Konsekvensen blir att även om "alla" inser att lösningen A är tekniskt sämre så måste den med i standarden därför att den är dominerande i landet X som annars komer att konsekvent rösta ner standarden.
 
Man kan åtminstone från kameratillverkarna kommunicera ut vad saker och ting gör och hur man ska utläsa det. Det behövs ingen standardisering för det.
 
Nikon har ett SDK.


NEF decoding skall vara med där. Både färdiga libs och dokumentation.

Operations for NEF/NRW files (RAW image)
We are offering Library Programs and File Format information for opening NEF/NRW files (RAW images) captured with a Nikon digital-SLR camera and Mirrorless camera from a software application.
 
Nikon har ett SDK.


NEF decoding skall vara med där. Både färdiga libs och dokumentation.

Operations for NEF/NRW files (RAW image)
We are offering Library Programs and File Format information for opening NEF/NRW files (RAW images) captured with a Nikon digital-SLR camera and Mirrorless camera from a software application.
En hel novell att fylla i. Gick inte med min vanliga mejladress heller.
 

Bilagor

  • Screenshot_2024-08-16-17-49-34-37_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    Screenshot_2024-08-16-17-49-34-37_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    383.4 KB · Visningar: 4
  • Screenshot_2024-08-16-17-51-15-07_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    Screenshot_2024-08-16-17-51-15-07_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    332.1 KB · Visningar: 3
Så om det krävs registrering så finns inte informationen?
Hur skall tillverkarna kunna kommunicera ut informationen om dom inte vet vilka som vill ha den? Skall dom skicka ut den med direktreklam?

Antar att dom som fixar med bildbearbetningsprogram både slutna och öppna har lyckats registrera sig i alla fall för dom är alltid snabba att implementera ändringar för Nikonkameror.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.