Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kameratillverkarnas onödiga hemlighetsmakeri

Produkter
(logga in för att koppla)
Så om det krävs registrering så finns inte informationen?
Hur skall tillverkarna kunna kommunicera ut informationen om dom inte vet vilka som vill ha den? Skall dom skicka ut den med direktreklam?

Antar att dom som fixar med bildbearbetningsprogram både slutna och öppna har lyckats registrera sig i alla fall för dom är alltid snabba att implementera ändringar för Nikonkameror.
GitHub vore bra, men ja, jag har inte hunnit förbi de där fälten än nu under kvällsmaten.

Ett av Nikons råformat verkar kämpigt för Rawspeed, LibRaw och RawTherapee https://github.com/Beep6581/RawTherapee/issues/6408
 
Senast ändrad:
GitHub vore bra, men ja, jag har inte hunnit förbi de där fälten än nu under kvällsmaten.

Ett av Nikons råformat verkar kämpigt för Rawspeed, LibRaw och RawTherapee https://github.com/Beep6581/RawTherapee/issues/6408

Ibland är det inte helt lätt att vara helt trångsynt. Hade dom använt Nikon libs hade dom förmodligen inte haft några problem.
Dom flesta som försöker uppfinna hjulet igen får problem eftersom rund är den optimala formen.
 
Ibland är det inte helt lätt att vara helt trångsynt. Hade dom använt Nikon libs hade dom förmodligen inte haft några problem.
Dom flesta som försöker uppfinna hjulet igen får problem eftersom rund är den optimala formen.
Här fanns det mer beskrivit än vad jag någonsin sett Canon publicera. Tack för fyndet. Nikon Libs fungerar väl bara för Win och OS X?
 
Det är lätt att skrika att det inte finns information. Svårare att googla. Tog en googling "nikon sdk" att hitta informationen.

Mycket finns på github, men långt ifrån allt man behöver som programmerare. Jag har hållit på med mjukvaruutveckling i över 30år och det är förvånansvärt hur många som försöker programmera utan att kunna leta information.
Jag har träffat på programmerare som kan sitt språk utan och innan, men som blir omsprugna av praktikanter som vet hur google och chatgpt fungerar.
 
Ibland är det inte helt lätt att vara helt trångsynt. Hade dom använt Nikon libs hade dom förmodligen inte haft några problem.
Dom flesta som försöker uppfinna hjulet igen får problem eftersom rund är den optimala formen.
Det är svårt när någon har patenterat runda hjul och säljer hjul som bara passar visa bilar.
 
Canon och Sony verkar dock vara hemlighetsfulla gällande sina RAW-format. Canon ger ut informationen om du kan övertyga dom om att det ligger i deras intresse. Sony verkar inte lämna ut den punkt.
Sony och Canon lämnar dock också villigt ut information om deras remote control gränssnitt.
 
Jag blir lite orolig av att det finns programmerare som använder ChatGPT för att lösa problem.
Som någon som skriver kod dag ut och dag in är jag inte det minsta orolig för det, snarare tvärtom. Däremot hoppas jag att testare aldrig använder LLM-skriven kod.
 
  • Gilla
Reaktioner: PMD
Jag är skeptisk till att koden blir bättre av att fråga ChatGPT om en problemlösning än om programmeraren har problemlösningskompetens.

Den kompetensen handlar nästan inte alls om att kunna ett visst programmeringsspråk.

(Menar du inte dag ut och natt in, f.ö. :))
 
Jag är skeptisk till att koden blir bättre av att fråga ChatGPT om en problemlösning än om programmeraren har problemlösningskompetens.

Den kompetensen handlar nästan inte alls om att kunna ett visst programmeringsspråk.
Inte bättre, men mycket snabbare på att skriva än en mänsklig programmerare och mindre benägen att begå enkla misstag. Slutresultatet är ofta detsamma men en LLM uppnår det mycket snabbare. De verkligt innovativa delarna av en kod (om ett program innehåller sådana ...) behöver fortfarande skrivas av en människa, men de flesta triviala hjälpfunktionerna kan AI-genereras och därmed frigöra tid och tankekraft för det som verkligen spelar roll.

Som antytt är det testarna som avgör en kods kvalitet, inte programmeraren.

(Menar du inte dag ut och natt in, f.ö. :))

Jag vet inte, min dygnsrytm är flexibel ...
 
Triviala hjälpfunktioner skriver nästan sig själva, eller kan kopieras från gammal kod man har skrivit. Går det verkligen fortare att fråga ChatGPT? Man måste ju åtminstone hjälpligt verifiera koden man får som svar. Den återanvända egna koden vet man ju redan att den fungerar.
 
Triviala hjälpfunktioner skriver nästan sig själva, eller kan kopieras från gammal kod man har skrivit.
Vilka funktioner som behövs är olika från gång till gång, man kan sällan kopiera gammal kod om man inte är en usel programmerare som inte vet hur man skriver återanvändbar kod. LLMer kan dessutom betydligt mer än att skriva trivial kod som "skriver sig själv", det var fel av mig att använda ordet "triviala"
Går det verkligen fortare att fråga ChatGPT?
Ja, mycket fortare
Man måste ju åtminstone hjälpligt verifiera koden man får som svar. Den återanvända egna koden vet man ju redan att den fungerar.
Testning som sagt, som ska utföras av människor.

Jag använder själv inga AI-verktyg när jag programmerar men det är ingen tvekan om att de är till stor nytta för de som gör det.
 
Triviala hjälpfunktioner skriver nästan sig själva, eller kan kopieras från gammal kod man har skrivit. Går det verkligen fortare att fråga ChatGPT? Man måste ju åtminstone hjälpligt verifiera koden man får som svar. Den återanvända egna koden vet man ju redan att den fungerar.
Du kopierar fortfarande din gamla kod för triviala hjälpfunktioner. Det är inte där chatgpt har din styrka.

Annars är du ute och cyklar helt.

Du måste mer än hjälpligt kunna verifiera koden. Koden skall underhålla av dig efteråt.

Att en kodsnutt fungerar i ett fall säkerställer inte att den fungerar i andra.

Dom flesta som jobbar med utveckling idag lägger mer tid på att programmera test än att skriva koden som skall testas. Det sparar tid och höjer kvaliteten.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.