Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kameraryggsäck

Produkter
(logga in för att koppla)

Mackan_79

Avslutat medlemskap
Jag är på jakt efter en kameraryggsäck. Vet inte riktigt vart jag skall vända mig. Har kollat runt lite på nätet men intre funnit så mycket. Så om någon har några bra förslag så är jag mer än tacksam.

Mvh

Marcus

Kolla till Höger ..

Tipsar om Tamrac som jag har (Exp 7) gillar dom bättre än Lowepro .Mer välbyggda och snyggare också.
Owe

Hej, allt är ju beroende på hur mycket du vill kunna få plats med. Är själv nybörjare och har en Eos400D med kit-optiken, plus ett 50mm 1,8, och ett Tamron 55-200.
Jag köpte mig en Lowepro Micro Trekker, finns på Claes Olsson för 398:-, och i den får jag mer än väl plats med mina prylar, och det finns fortfarande plats för mer.

Jag rek. 'Lowepro SlingShot 200 AW' som är nyligen inköpt, en kanon-ryggsäck för sin fotoutrustning.

Köpte den på Cyberphoto.se

Jag har en LowePro Minitrekker AW. mycket trevlig liten ryggsäck som rymmer ett gäng objektiv och annat. Har dessutom ett hyfsat yttre fack för lite annat som kan vara trevligt att ha med sig.

Hej har nyligen köpt en Tamrac Adventure 9,
det jag gillar med den ryggan är att den inte
ser ut som en fotorygga.den nedre delen är till
för att ha kamera utrustning i,den övre delen kan
man ha div kläder/käk mm i.

Köptes på plats hos "http://www.aifo.se"

Kollade på denna säck och den lite mindre Adventur 7 men valde den större och känner mig nöjd.

Lånar tråden nr.2

Hej, jag tänkte också låna tråden lite. Jag är också ute efter en kameraryggsäck och har fastnat i djungeln av valmöjligheter.
Det jag vill ha i den är ungefär följande:
Canon 30D (eventuellt med batterigrep)
Canon 300mm f.4
Canon 70-200 f.4
Tamron 17-50 f 2,8
Canon 430 ex

Dessutom så vill jag få i extra batterier, filter, sladdar mm. Plus att det vore bra om det går i en regnjacka och lite mackor och ev. termos.
Tar tacksamt emot alla ideer! (Budget är väl helst så billigt som möjligt men smärtgränsen går nog vid 2000kr )

Tommy

Re: Lånar tråden nr.2

Foto Totto skrev:
Hej, jag tänkte också låna tråden lite. Jag är också ute efter en kameraryggsäck och har fastnat i djungeln av valmöjligheter.
Det jag vill ha i den är ungefär följande:
Canon 30D (eventuellt med batterigrep)
Canon 300mm f.4
Canon 70-200 f.4
Tamron 17-50 f 2,8
Canon 430 ex

I min Tamrac Expedition 5 får jag plats med:
Canon Eos 3
Canon 400/5.6L
Canon 70-200/4L IS
Canon 16-35/2.8L II
Canon 580 EX

Dessutom flera olika tillbehör (både foto och kläder). Tidigare hade jag en

LowePro Mini Trekker AW men jag bytte till Tamracen ovan. Anledningen till att jag bytte var att Tamracen är djupare (även om det bara skiljer en centimeter på specifikationen, så är Tamracen klart djupare), jag tyckte inte om att sökaren stack ut. Även att Tamracen har en skyddande plastskiva i botten är en fördel. De små fickorna som finns på framsidan av Tamracs rygga är praktiska att ha smågrejor som man behöver snabbt. Tamrac har även ett SAS system där man montera väskor på axelremmen för de småsaker man snabbt behöver. Jag har köpt några Tamrac väskor på Speed Graphic i UK (har dom inte väskan i sitt sortiment tar dom snabbt hem den), och de har varit billigare än i sverige.

Se även här.

-- Nicke

Okey, har varit lite inne på den eller lowepro:s vertex 200 AW. Men båda väskorna är rätt dyra, så jag fiskar lite efter mindre väskor också. Men antagligen så är det bara att bita i det sura äpplet och betala.

Foto Totto skrev:
Okey, har varit lite inne på den eller lowepro:s vertex 200 AW. Men båda väskorna är rätt dyra, så jag fiskar lite efter mindre väskor också. Men antagligen så är det bara att bita i det sura äpplet och betala.

Det finns en Tamrac och en liten Lowe ryggsäck i clasohlson:s sortiment. Dom är i alla fall inte speciellt dyra....

Jag kör med en DaKine sequence. Finns på bla Scandinavian Photo.
Inte den med mest plats, men jag har den när jag åker skidor och klättrar.
Och den tål en hel del stryk utan att jag har skadat mina grejer. (Har kraschat så illa att jag har behövt sy ihop mig efteråt..)

Jag har en "Crumpler The Puppet" som jag är helnöjd med.
http://scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=4365852

Enligt mitt tycke och smak så är den perfekt. Den har inte det uppmärksammade utseendet som "vanliga" kameraväskor, den har utseende som en vanlig ryggsäck. Den är inte lika rymlig som en rejäl fotoväska, men räcker gott och väl till mina behov. Då jag får plats med det mesta av mina saker. Dragkedja är på "baksidan" av väskan, så man måste ta av sig väskan för att komma åt kameran. men den är på det sättet mer skyddad.

Min kameraväska innehåller:
Konica Minolta Dynax 5D
Konica Minolta 18-70mm F3.5-5.6 AF DT ZOOM
Minolta AF 28-80mm f/3,5-5,6 (D)
Konica Minolta AF75-300mm f/4.5-5.6(D)
Sigma 28-105mm F3.8-5.6 UC III Asph. IF
Tamron Industries AF14mm F2.8 Aspherical IF Rectilinear
Tamron Industries AF28-105mm F/4-5.6 (IF)

Kamerafacket är täckt av ett mesh-nät som håller dem på plats. Finns ett uttagbart laptop-fodral, med diverse fack. På utsidan finns det tre fack. Två på framsidan och en på sidan. De ser inte så stora ut, "ingången till dem är lite i trängsta laget. Men fickorna får plats med mer än man tror, då det är "expansions-sömmar" som utvidgar fickorna. I dessa fickor har jag sladdar, kortläsare, laddare och annat krimskrams.

Kan med lätthet fästa ett stativ på ena sidan. Utan att det är obekvämt.
Manfrotto 055XB + 488 RC2

På remmarna finns det möjlighet att fästa lite saker om man tvunget vill..

En väska som passar helt i min smak.
Den är bra i stadsmiljö, "walkaround" och lite lugnare tillställnigar. Men om man vill ha med den ut i träsk och snårskog är den nog inte helt optimal, inte den jag skulle ta med mig på flerdagars hajk. ;)

Senast ändrad:
ANNONS