Annons

Kamerarem med snabbkoppling?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Någon som vet var man kan köpa en "snabbkoppling" till kameraremmen?

Känner ibland att jag har behov av att kunna ta av / på kameraremmen lite smidigare än hur den är "original".
Så någon sorts "karbinhakar" eller liknande för att kunna ta av och sätta på remmen snabbt och smidigt, men ändå att den sitter säkert.

Blir det en kort stump kvar på kameran så är det helt ok, men vill kunna få den hyffsat "ren".

Ös på med förslag!


/Jocce
 
Någon som vet var man kan köpa en "snabbkoppling" till kameraremmen?

Känner ibland att jag har behov av att kunna ta av / på kameraremmen lite smidigare än hur den är "original".
Så någon sorts "karbinhakar" eller liknande för att kunna ta av och sätta på remmen snabbt och smidigt, men ändå att den sitter säkert.

Blir det en kort stump kvar på kameran så är det helt ok, men vill kunna få den hyffsat "ren".

Ös på med förslag!


/Jocce
Köp några mindre karbinhakar och sätt på en vanlig rem, jag kör så och det är väldigt bra. Kostade 20 kr totalt. Skall säga att jag fick leta en hel del innan jag hittade små men ändå hållbara hakar och om jag inte minns fel så var det på COOP.
 
Jonas: Vill helst hitta nått färdigt även om jag tänkt på din tanke också!

Erland: Kikat lite, men tar gärna lite tips från folk för att se vad det finns!

Den du länkade till, är det inte plastspännen på den? Har hellre metall!


/Jocce
 
Någon svensk butik som har den ?
Nej, men var inga problem att beställa från deras hemsida.

Något somjag älskar med luma fästet är att den inte använder stativ fästet som Blackrapid.
Då jag redan har ett snabbfäste till stativ där så har jag inte ork att hålla på och konstant växla dessa ( ja i-lands problem )
 
Nej, men var inga problem att beställa från deras hemsida.

Något somjag älskar med luma fästet är att den inte använder stativ fästet som Blackrapid.
Då jag redan har ett snabbfäste till stativ där så har jag inte ork att hålla på och konstant växla dessa ( ja i-lands problem )

Aha, smart. Men det är "bara" att klippa av stumpen från originalremen och fästa den som vanligt på kameran och sedan karbinhaken från blackrapid på öglan som formats naturligt.... Och varför kom jag inte på detta tidigare? Nu kan jag ha snabbfästet i samtidigt!

/Stefan
 
Efter att ha sett karbinhakar som gett ett bra intryck öppna sig när man minst trodde att det skulle hända, litar jag bara på sådana som man skruvar ihop.

Fast då är det inte snabbkoppling längre.


En karbinhake med "skruvsäkring" är fortfarande snabbkoppling i mina ögon.

Jämför det med att ta av/sätta på originalremmen!

Finns även andra varianter, är dessutom haken tillräckligt "djup" så ökar säkerheten även utan säkring...


/Jocce
 
Något somjag älskar med luma fästet är att den inte använder stativ fästet som Blackrapid.
Då jag redan har ett snabbfäste till stativ där så har jag inte ork att hålla på och konstant växla dessa ( ja i-lands problem )

Kör man med Manfrotto snabbplattorna så har Blackrapid en lösning på det så man kan ha plattan på samtidigt och köra deras strap samtidigt, sen e det bara att klicka av och sätta på kameran på stativet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.